Gå til innhold

Sannsynlighet for herpessmitte

Anbefalte innlegg

Gjest Kvinne26

Jeg har herpes type 1 og lurer på om jeg har smittet min partner, som jeg vet ikke om har herpes fra før. Jeg hadde fått utbrudd få timer før (små blemmer som ikke vesket) da vi klinte. Hva er sannsynligheten for at han er smittet? Vil man ved kontakt med herpesblemmer alltid bli smittet? Uavhengig av om han har herpes fra før eller ble smittet av meg, vil han helt sikkert få utbrudd nå? Han utførte oralsex på meg etter å ha klint med meg, hva er sjansen for at smitten har sprett seg til kjønnsorganene mine?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/301443-sannsynlighet-for-herpessmitte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Hei,

Det er relativt sannsynlig at noen timer før utbruddet utskillte du virus og var smittefarlig. Ved noe intens "klining" er sjansen for overføring ganske stor, selv om det er neppe 100%. Spørsmål er om han har hatt herpes fra før. Hvis han har hatt får din overføring sannsynligvis ingen konsekvenser. Omtrent halvparten av unge voksne har hatt førstegangsinfeksjon. Mange uten aat de er klar over, fordi symptomene kan være meget svake. Det er rimelig at smitte blir overført til genitalia ved oral sex. Men siden du var herpes positiv fra før vil det neppe få noen konsekvenser. Det er meget vanlig at smitte overføres fra munnregionen til kjønnsorganene.

Hei,

Det er relativt sannsynlig at noen timer før utbruddet utskillte du virus og var smittefarlig. Ved noe intens "klining" er sjansen for overføring ganske stor, selv om det er neppe 100%. Spørsmål er om han har hatt herpes fra før. Hvis han har hatt får din overføring sannsynligvis ingen konsekvenser. Omtrent halvparten av unge voksne har hatt førstegangsinfeksjon. Mange uten aat de er klar over, fordi symptomene kan være meget svake. Det er rimelig at smitte blir overført til genitalia ved oral sex. Men siden du var herpes positiv fra før vil det neppe få noen konsekvenser. Det er meget vanlig at smitte overføres fra munnregionen til kjønnsorganene.

Dumt spørsmål kanskje, men hvis man allerede har herpesviruset i kroppen i form av munnsår, så vil man ikke kunne overføre dette til kjønnsorganet via en annen person..? Har hatt munnsex med en jente da jeg hadde munnsår (selvfølgelig uten at jeg visste at munnsår og herpes var samme greie), og hun ble smittet. Jeg har aldri hatt blemmer eller sår på penis, men regner med at jeg kan ha fått herpes på kjønnsorganet for det? Isåfall, hvor stor er smittefaren når man ikke har blemmer etc? Hvilke andre symtomer opplever menn når man har et herpesutbrudd uten blemmer og sår?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...