Gjest Mann, 57 år Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Jeg ble i 2004, for ca. 3 1/2 år siden, bitt med flått. Uheldigvis gikk jeg i flere uker med rødlig utslett rundt bittstedet, på låret, før min hudlege tok affære. (En allmennlege mente kort tid etter at jeg fikk bittet at det nok bare dreide seg om en slags kvise.) Hudlegen satte meg straks på behandling med antibiotika (i tablettform). Etter dette ble det tatt blodprøve, og det ble ikke påvist smitte med Borelia-bakterien. Inntil nylig har jeg heller ikke hatt noen symptomer knyttet til dette. For et par måneder siden fikk jeg et utslett som kommer og går. Utslettet er rødlig, og klør, og kan fremtre som smale striper eller små flekker på forskjellige steder på kroppen. Utslettet varierer fra dag til dag i styrke og omfang. Jeg har fått en salve (Flutivate 0,05 %), som jeg bruker innimellom når det blusser opp. Det jeg er usikker på, er flg.: - Kan dette utslettet skyldes infeksjon fra flåttbittet jeg fikk for 3 1/2 år siden? - Bør jeg ta en ny test, for å avklare hvorvidt jeg har infeksjon i kroppen fra flåttbittet? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301475-borelia/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Hei ! Den borreliainfeksjonen du beskriver med rødt sirkulært område som brer seg gradvis utover er nesten alltid en lokal infeksjon i huden. Den vokser sakte uten behandling og gir ikke generelle symptomer eller utslag på blodprøvene før evt etter flere måneder. Og responsen på tablettbehandling er nesten alltid veldig god både på vanlig penicillin og doxcylin som brukes som standard behandling nå. Litt vanskelig å si fra beskrivelsen ha slags utslett du har nå, om det er en form for eksem eller kanskje mer en slags varierende elveblest, men risikoen for at dette henger sammen med din tidligere borreliainfeksjon av typem "erythema chronicum migrans" er veldig liten. Du kan godt be om å få tatt en blodprøve på borreliaantistoffer. Et negativt resultat på denne prøven vil være en ytteligere bekreftelse på det ikke er sammenheng . Mvh Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301475-borelia/#findComment-2442664 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.