Piglet Skrevet 20. juni 2001 Del Skrevet 20. juni 2001 Hei! Jeg har et par spørsmål som jeg håper du kan hjelpe meg med. Jeg er 21+4 uker på vei. For tiden går jeg til fysioterapeut til behandling for stiv nakke. Mens massasjen pågår er det vanlig å ligge på magen. Fysioterapeuten mente at det ikke var noe problem å ligge slik på lenge ennå, men jeg er likevel litt usikker. Jeg pleier å få en pute e.l. til å legge under, men det føles på en måte unaturlig for meg å ligge slik. Det er ikke ubehagelig, men jeg har vanskelig for å slappe helt av (psykisk). Kan jeg gjøre dette med god samvittighet, eller bør jeg be om å få ligge annerledes? I tillegg lurer jeg på hvor langt ut i svangerskapet det er "trygt" å ligge på ryggen (vena cava). Før massasjen er det meningen å ligge på ryggen en stund med varmepute rundt skuldrene/nakken. Når jeg blir liggende en stund, pleier jeg å få en kynner eller to. Betyr dette at jeg helst ikke bør ligge på den måten? Det hender også flere ganger om natten at jeg våkner liggende på ryggen, men jeg føler da ikke noe ubehag ved dette. Vil man alltid merke det hvis denne åren kommer i klem? På forhånd takk for svar. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30151-ligge-p%C3%A5-magenryggen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
jannet Skrevet 20. juni 2001 Del Skrevet 20. juni 2001 Dette fant jeg på barnimagen.com "Du skal passe på å ikke ligge helt flatt på ryggen når du har kommet ca. 6 måneder eller mer på vei. Dette er på grunn av det såkalte "vena cava syndromet". Dette er at livmoren og babyen trykker mot vena cava som er en av hovedpulsårene i kroppen og som fører blodet tilbake til overkroppen fra bena. Dette motvirkes lett ved at du legger en liten pute eller et brettet håndkle under den ene siden av ryggen slik at du blir liggende litt og "tippe". Det skal ikke mye til, bare et par centimeters høyde under den ene siden. Ellers vil du også i stor grad merke at du blir svimmel. Det man er redd for er at du skal besvime før du får snudd litt på deg, og da kan babyen også få dårlig tilførsel av blod og surstoff og det er ikke bra. Det samme gjelder hjemme i senga, ligg ikke flatt rett ut på ryggen etter ca. 6 måned." Håper dette hjalp deg litt!?:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30151-ligge-p%C3%A5-magenryggen/#findComment-120276 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 20. juni 2001 Del Skrevet 20. juni 2001 Når det gjelder mageleie, så sier det seg selv at med tid og stunder blir slik liggestilling umulig. Etterhvert blir det ubehagelig og da må du finne andre stillinger. Inntil videre kan du stole på at barnet ikke tar skade av at du ligger litt på magen. Det samme gjelder faktisk ryggleie. De aller fleste kvinner kjenner ikke noe voldsomt ubehag ved å ligge på ryggen, og da er det ikke noe i veien for at ligge slik. De som får vena-cava-syndrom, blir svimle, kvalme og føler at de besvimer. Dette fordi det den største åren som fører blod tilbake til hjertet, blir delvis avklemt av den store magen. Det er altså kun noen kvinner som opplever dette som et problem. De må selvfølgelig finne alternative liggestillinger, som oftest sideleie. Hvis du får kynnere av å ligge på ryggen, så har dette ingenting med vena cava å gjøre. Kynnere er normalt og som oftest helt ufarlig. Mange får det når magen kommer litt i strekk. Kjennes det ubehagelig ut, kan du legge deg over på siden, så stopper det sikkert raskt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30151-ligge-p%C3%A5-magenryggen/#findComment-120402 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.