Gjest mor til tre barn Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Hei. Min datter er åtte år, og har hatt noe (u-plagsom) seborisk eksem i hodebunnen på to områder fra hun var baby. Status: For to år ca siden forandret det seg og klødde litt og væsket. Fikk flytende steroid til å ta på området. Fra sommeren og frem til nå har det ekskalert, og hun har et område som er 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301512-barn-m-utsletth%C3%A5rl%C3%B8st-omr%C3%A5de-i-hodet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Hei! Ja, jeg er helt enig i at det er altfor lenge å vente med et utslett som trenger behandling nå. Tilgjengeligheten på hudleger blir stadig dårligere, både pga for liten utdannelseskapasitet og at Hudavdelingen på Ullevål ble nedlagt samtidig som tilbudet på Rikshospitalet foreslås kraftig redusert. Det er en veldig alvorlig situasjon for store og små med alle slags hudsykdommer som trenger undersøkelse og behandling hos hudlege. Datteren din høres ut til å ha seborrhe i utgangspunktet , selv om dette noen ganger kan være vanskelig å skille fra en lett grad av psoriasis. Imidlertid er psorasis uvanlig hos så unge. Det som nå har skjedd, er at hun har klødd til det ble sår, noe som skjer veldig lett og deretter er det blitt infeksjon / betennelse. Derfor er det blitt væsking, skorpedannelse og hovne lymfekjertler. Da hjelper ikke cortisonoppløsning lenger. Dersom hun blir gående med dette, kan det også påvirke hårrøttene slik at det blir et hårløst område. Jeg sier ikke dette for å skremme, bare for at dere skal forstå viktigheten av at hun får adekvat behandling så snart som mulig. Hvis dere følger oppskriften, kommer dette til å gå helt fint. Dere kan bare snakke med fastlegen, så får dere resept på de riktige medikamentene. Det aller viktigste er å få det infeksjonsfritt først. Dere skal benytte Alsols 1 % vandig løsning fra ACO (fåes på reseptfritak på Jernbaneapoteket, må ha et spesielt skjema fra legen i stedet for resept). Dere heller væsken i en liten skål , evt blander med litt rent vann (opptil halvparten for at det ikke skal svi) , bløter noen lag med linkluter , f eks fra et gammelt laken og legger det fuktig på det aktuelle området . Det skal holdes fuktig med denne væsken 30 min 2 ganger daglig i 1 uke og etterpå smører dere hver gang Fucidin - Hydrocortison som både virker bakteriedrepende og kløestillende. Etter intensivbehandling en uke , regner jeg med at infeksjonen er over. Da kan dere fortsette med en mellomsterk cortison krem om kvelden, f eks Apolar, til det begynner å bli normalt igjen. Dersom det går som ventet , bør det være mer eller mindre bra i løpet av etpar uker. Kun sjelden trengs antibiotikakur ”innvendig”. Til vedlikeholdsbehandling kan dere benytte cortison oppløsning 2-3 kvelder i uken, dersom det ikke er sår og betennelse. For øvrig shampo Fungoral, som ikke virker hos alle, da er Vichy Dercos et alternativ. Håper det ordner seg når dere forteller fastlegen hva dere trenger. Med hilsen fra Hudlegen . 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301512-barn-m-utsletth%C3%A5rl%C3%B8st-omr%C3%A5de-i-hodet/#findComment-2443710 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.