Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg oppdaget for ca 3 mnd siden en blemme (ca 3 mm stor) som lå helt ytterst i urinveisåpningen. Man kunne såvidt se den når penis var hard. Jeg kjente ingen smerte og den var "hel". Jeg er i ett fast forhold (var i 6 mnd) og min kjæreste er sykdomsfri. For 1 1/2 mnd siden hadde vi litt røff sex, vi var litt fulle og det gikk litt "hardt for seg". Tre dager etterpå ser jeg at "blemmen" har sprukket/delt seg. Det blør ingen ting men har blitt mer rødlig. Så nå er det en "blemme" som har delt seg på toppen ytterst i urinåpningen. Jeg dro til en lege for å sjekke meg for kjønnsykdommer ca 1 uke siden (har ikke fått svar enda) og fikk viste hun "blemmen", jeg var redd for at det var kjønnsvorter men hun sa at det ikke så ut som det. Jeg er usikker på hva dette er og er redd for at det kan være noe jeg kan smitte over til kjæresten min. Hva kan det være og hva burde jeg gjøre???

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

De vanligste årsakene til blemmer i/på genitalia er virus, bl.a. herpesvirus og noen sk. enterovirus. Kjønnsvorter danner vanligvis ikke blemmer. Hvis det er herpes vil det ganske klart frigjøre virus når blemmen sprekker. Da kan du ha smittet din partner. Men, en meget stor andel av voksne personer allerede bære herpesvirus, gjerne uten at de er klar over og ganske uten symptomer. Så det behøver ikke å få noen konsekvenser for henne. Jeg har selvfølgelig ingen mulighet til å stille en sikker diagnose basert bare på din beskrivelse. Hvis ikke det går over og du ikke får noe tilfredstillende svar på prøvene bør du få underøkt dette nærmere.

Gjest montrodet

De vanligste årsakene til blemmer i/på genitalia er virus, bl.a. herpesvirus og noen sk. enterovirus. Kjønnsvorter danner vanligvis ikke blemmer. Hvis det er herpes vil det ganske klart frigjøre virus når blemmen sprekker. Da kan du ha smittet din partner. Men, en meget stor andel av voksne personer allerede bære herpesvirus, gjerne uten at de er klar over og ganske uten symptomer. Så det behøver ikke å få noen konsekvenser for henne. Jeg har selvfølgelig ingen mulighet til å stille en sikker diagnose basert bare på din beskrivelse. Hvis ikke det går over og du ikke får noe tilfredstillende svar på prøvene bør du få underøkt dette nærmere.

"Da kan du ha smittet din partner. Men, en meget stor andel av voksne personer allerede bære herpesvirus, gjerne uten at de er klar over og ganske uten symptomer. Så det behøver ikke å få noen konsekvenser for henne."

Hva mener du med dette utsagnet? Jeg er selv bærer av herpesvirus, altså det som gir utbrudd på munnen (herpes I).

Herpes II er vel kvalifisert som en kjønnssykdom som man skal informere partnere om (hvorfor skal man informere, hvis det ikke betyr noe?), men du sier jo at det antagelig ikke har noe betydning for henne i dette tilfellet fordi hun muligens har viruset i kroppen? Da snakker du vel eventuelt om varianten som gir utbrudd i ansiktet, altså Herpes I?

Jeg vil nå påstå at det er av betydning for henne hvorvidt hun muligens har Herpes I (noe du jo heller ikke vet om hun har) og det at det ikke spiller noen rolle om hun får Herpes II???

Her ville jeg jo sagt brukt kondom inntil du har fått avklart hva blemmen skyldes.....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...