Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Emma!

Hei Jeg er en jente på 22 år som fikk konstatert PCOS for ca 3år siden. Da tok legen bare ultralyd og så noen få cyster. Fikk Diane p piller for dette! Sluttet på de etter ca 1 år.Har hatt uregelmessig menstrasjon etter dette. hatt den ca 4-6 ganger i året. men nå de siste 3 mnd har jg fått den hver mnd:) kan dette bety at menstrasjonen regulerer seg til det normale? Har også hatt samleie bare 2 ganger . Vil dette ha noe betydning for gynekologisk undersøkelse at gynekologen kan se dette eller ikke? Skal til gynekolog om ikke så alt for lenge og jeg kvir meg:(

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/301562-gynekologisk-unders%C3%B8kelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Onsdag1365380628

Jeg vil tro at menstruasjonen er på rett spor ettersom du har hatt den månedlig den siste tiden. Ang det siste spørsmålet er jeg usikker på hva du mener. Utfallet av den gynekologiske undersøkelsen blir den samme uavhengig av antall samleier de senere år, og gynekologen kan heller ikke 'se' det, hvis det var det du mente?

Mette Moen, Gynekolog

PCOS er en diagnose hvor det må være forskjellige symptomer til stede som ultralydfunn, blødningsuregelmessigheter, hormonforstyrrelser og evt hud/hårforandringer. Man kan ikke stille diagnose bare ved ultralyd fordi 20% av alle kvinner har PCO-forandringer på eggstokkene. Hvis du nå har regelmessige menstruasjoner og ingen symptomer, har du ikke PCOS, uansett hva ultralydbildet viser. Hvordan er det med din vekt? Hvis den holdes normal, er det fint. Jeg synes ikke du skal bekymre deg for gynekologisk undersøkelse, legen kan ikke se hvor mange ganger du har hatt samleie. Har man ikke hatt samleie i det hele tatt, kan det være litt vanskelig, men hos deg går det sikkert greit. Hvorfor skal du egentlig til undersøkelse hvis du ikke har noen problemer?

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...