Gå til innhold

Graviditet og abort

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei. Jeg har et meget stort problem som både er et moralsk dilemma jeg ikke får gjort noe med og av hensyn til kjærligheten til min kone. Jeg er fra norge og hun er fra Filippinene, jeg er uføretrygdet og er der nede lange perioder flere ganger i året. Vi giftet oss i september 2005 og fikk en datter i juni 2007. Jeg måtte tilbake til vnorge for sykehusinnleggelse og min kone bodde hjemme hos sine foreldre. Hun var ute en kveld og ble full, hun ble dopet og voldtatt. Etter denne episoden har hun hatt normal menstrasjon, ingen kvalme eller voksende mage, men hun fikk magesmerter nylig og kontaktet sin lege. Han sier hun er gravid i 6 måned. Min kone får sjokk og kontakter meg der hun forteller om episoden. Abort er ulovlig på Filppinene, men uansett så er det ulovelig i 6 mnd som hun er. Nå er hun så desperat etter å få bort barnet at hun er villig til å prøve medisiner og magemasasje for å fremtvinge en abort. Jeg har prøvd å si til henne at det er bedre hun bærer barnet frem og adopterer det bort, men som hun sier.....Jeg kan ikke tåle tanken på at jeg har et barn i magen fra den mannen. Hva kan jeg gjøre og hva er risikoen for min kones liv hvis hun fremtvinger abort i 6 mnd. Hun sa at det var noe med å masere og vri magen slik at fosteret løsnet. Vær så snill å hjelp meg med råd og svar på hva om kan gå galt. Filippinene er et katolsk land og selv det å bli voldtatt er en stor skam. Håper på et svar som hjelper meg i frustrasjonen og fortvilelsn. Vennlig hilsen En godt gift mann

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/301648-graviditet-og-abort/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir jo ikke noen vanlig abort så sent, men en tidlig fødsel. Fosteret er omtrent ferdig utviklet, det mangler bare størrelse.

De som er nødt til å gjennomgå en senabort (altså igangsatt fødsel) fordi fosteret dør eller er så alvorlig skadet at det ikke kan leve utenfor moren, gjør det under tilsyn på sykehus med rikelig tilgang på smertestillende. Allikevel er det en stor påkjenning for moren.

Forsøker man "kjerringråd" for å få igang for tidlig fødsel, vil jeg tro man risikerer f.eks. morkakeløsning. Det kan fort ende med livsfarlig blødninger for den gravide.

Hun bør absolutt snakke med helsepersonell og få hjelp, uansett hva som blir utfallet på denne triste saken.

Hvis dere ikke vet hvor dere kan henvende dere, er det en mulighet å starte her:

http://www.amathea.no/

Der handler det riktignok mest om "vanlig" abort på et tidlig tidspunkt, men de gir gratis veiledning og har mye erfaring.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/301648-graviditet-og-abort/#findComment-2441943
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...