Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kvakk Kvakk

Jeg er i dag 37+6 og har vært hos legen til kontroll. Siden forrige kontroll for 8 dager siden hadde vekten økt med 1,4 kg! SF-målet var ikke blitt større, og jeg har ikke blitt mer hoven i kroppen enn jeg var fra før. Blodtrykket har også steget nå på slutten, i dag var det på 148/96 målt liggende (han tok tre sittende og to liggende målinger, de første målingene var høyere). Ved forrige kontroll var det på 142/90, og fem dager før det var det 130/90. Urinprøva var negativ. Jeg fikk beskjed om å ta det med ro, hvile mye og kontakte ham evt. legevakt dersom jeg følte meg dårlig (uvel, hodepine osv.) eller hovnet mer opp. Han var usikker på om det var en svangerskapsforgiftning på gang, kan det være det? I så fall hvilke følger vil det få for barnet og resten av svangerskapet? Kan jeg bli satt i gang før termin evt. må jeg ta keisersnitt? Jeg blir uansett godt fulgt opp, jeg har jordmorkontroll på mandag og ny legekontroll fredag om en uke.

På forhånd takk for svar! Hilsen

Fortsetter under...

Kvakk Kvakk

Jeg har også et tilleggsspørsmål angående fosterlyd. Den har hos meg stort sett liggetrundt 140 (132-144), en gang for et par måneder siden på 152. I dag var den på 160. Ved forrige kontroll var den på 132 og de to foregående på 138. Kan dette ha noen betydning, eller er det bare tilfeldige variasjoner? Alle mine kontroller har vært på formiddagen.

Hilsen

Trine Endsjø, jordmor

Jeg er helt enig med din lege i at du bør observeres jevnlig nå framover, med tanke på svangerskapsforgiftning. Du har både høyt blodtrykk og vannansamlinger, men ikke proteiner i urinen, og det siste er faktisk veldig avgjørende for diagnosen. Skulle imidlertid tilstanden utvikle seg uten at man har anledning til å komme den i forkjøpet, vil du få symptomer som sterk pannehodepine, magesmerter (øvers i magen) generell uvelhet og slapphet. Da må du umiddelbart kontakte lege. Den eneste måten å bli kvitt sykdommen på, er å avslutte svangerskapet, noe som ikke skulle få alvorlige konsekvenser når du har kommet så langt som 38 uker. Hvis man anser det som nødvendig at barnet blir født snart, vil man som oftest sette i gang fødselen. Keisersnitt blir gjort hvis situasjonen anses som alvorlig.

Jeg vil anbefale deg å ta det med ro, og prøve å ikke engste deg. Det er ikke uvanlig å få litt høyt blodtrykk mot slutten, og det er svært sjelden man utvikler veldig alvorlig svangerskapsforgiftning så seint. De alvorligste tilfellene inntrer som oftest mye tidligere. Imidlertid kan ro og hvile gjøre at blodtrykket ikke stiger så mye mer.

Lykke til videre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...