Gjest Bekymret83 Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 JEg er kvinne på 24 år. Jeg tenker endel om dagen. Jeg har fått påvist en stor cyste som kommer fra den ene eggstokken. Grunnen til at det har blitt oppdaget er at denne cysten har trykket på en blodåre slik at jeg har hatt blopropp i lungene. Har fått behandling for bloproppene. Cysten skal fjernes. Problemet nå er at jeg er veldig engstelig. Gynokologen jeg var hos sa at det var svært sjelden at slike cyster var ondartet i min alder. Jeg prøver å trøste meg med det. Men er det vanlig at man må fjerne eggstokkene også ved en slik situasjon? Vil jeg kunne få barn siden? Gynokologen sa at det var en stor væskefyllt cyste. Hvor ofte er det vanlig at slike er ondarta i en alder av 24 år? Vil en cyste kunne gå fra å være godarta til å bli ondarta? Er det farlig hvis en slik cyste skulle sprekke? Siden jeg går på blodfortynnende nå, hvor lenge er det vanlig å måtte vente før jeg kan bli operert? Har vært gjennom mange ting på et par uker. Mange tanker i hodet på en gang. Ble glad når jeg fikk beskjed om at slike cyster pleier ikke å være farlig, men plutselig kommer tvilen. Tenk om dem åper magen og finner ut at den er ondarta allikevel. Du må tre ledd tilbake i slekta for å finne noe arvlig. Oldemoren min hadde kreft i eggstokkene, men legene mente at det var for langt tilbake. Cysten er på et sted mellom 10 og 12 cm. Den trykker på organer derfor må den fjernes. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301704-cyster/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Jeg kan forstå at du er engstelig og tenker det verste, slik er den menneskelige natur ofte, og da kan det være godt å være forberedt. Cyster er så vanlige og er sjelden ondartede i din alder, men utseendet av cysten på ultralyd og en blodprøve (CA 125) kan si noe om type av cyste. Jeg vil ikke angi prosent risiko for typen av cyste hos deg, det er umulig uten å ha nevnte tilleggsopplysninger. Vi vet ikke om cyster endrer seg fra godartet til ondartet, men det finnes en overgangstype ’borderline cyster’. Med den størrelse på cysten er det mulig at man fjerner hele eggstokken, men heldigvis har du en reserve å gå på, og det er fult mulig å bli gravid med en eggstokk. Den overtar funksjonen og ’legger egg’ hver måned i stedet for hver annen måned. Om legene vil forsøke å bevare noe av eggstokken avgjøres av ultralyd og blodprøven, men det kan ikke være tvil om at cysten må bort. Det er også eneste måte å få sikker informasjon om type av cyste. Det er uhyre sjelden at cyster av den størrelse sprekker. Det betyr ikke noe at du går på blodfortynningsmedisin, det tar man hensyn til når du skal opereres. Jeg ønsker deg lykke til med operasjonen. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301704-cyster/#findComment-2442666 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gudi Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Det er helt naturlig at du er bekyrmret. Og selv om legen sier det er lite sannsynlig at den er ondartet, er det akkurat bare det ene ordet vi fokuserer på. Jeg var i nogenlunde samme situasjon for noen år siden (var på samme alder). Hos meg ble det ved en tilfeldighet oppdaget en cyste på 19,5 cm. Legen sa det sannsynligvis ikke var noe ondartet, også fordi cysten (på ultralyd) bare så ut til å inneholde væske (enkamret tror jeg han kalte den). Selvfølgelig tenkte jeg masse sånn som deg, men jeg tenkte også at legen ikke ville sagt at den sannsynligvis var godartet hvis ikke han var ganske sikker. Operasjonen gikk helt fint. Til tross for størrelsen ble det kikkhullsoperasjon, og etter en dag på sykehus fikk jeg komme hjem. Hos meg hadde cysten ødelagt eggstokken så de fjernet den også. Det skal ikke være noe i veien for å få barn med en eggstokk. Ulempen er jo at nå har vi ingen i reserve lenger, så nå bør det helst ikke skje noe med den andre. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301704-cyster/#findComment-2443718 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.