Gjest Osloj19 Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Jeg er ei 19 år gammel jente som er 1. års sykepleierstudent. Er fortiden i praksis ved et sykehjem. Jeg skulle ta en crp av en pasient. Jeg brukte ikke hansker pga. at jeg ikke visste noe om bakgrunnen hennes. Jeg gjorde bare det jeg skulle uten å tenke. Etter vakta mi så gikk jeg gjennom papirene hennes. Det viste seg at pasienten hadde hepatitt a, b og c. Nå sitter jeg her og er skikkelig redd. Jeg er usikker på om jeg fikk blod på fingrene. Eller at det kunne gått igjennom tupfer som jeg la på etter jeg stakk pasienten i fingeren. Jeg hadde ingen sår på hendene, men jeg har et lite sår i munnviken. Ser for meg at jeg kan ha vært borti det med fingrene. Vet at Hepatitt er B er svært smittsomt. Er så redd for at jeg kan ha blitt smittet! I så fall, hva slags utfall kommer hepatitt til å ha for meg i verste fall? Er alle like farlig? Hvis jeg tar en test nå, kan den gi noe svar på om den er negativ eller positiv? Er det noe behandling jeg kan få for å bli kvitt det? Det er nå 10 timer siden jeg tok CRP'n på pasienten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301735-hepatitt-a-b-og-c/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bareentanke Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Dette kan du jo selv lese om på nettet, men du betegner jo værst tenkelige scenario her nå. Jeg tror ikke du har blitt smittet av noe, men forstår jo at du er engstelig. Hvorfor har nesten alle som driver med blodprøvetaking sluttet og bruke hansker? Jeg må be de gjøre det, fordi jeg rett og slett ikke vil risikere at de har tatt i noe jeg kan bli smittet av når de tar prøver av meg. Og alle virker litt småirritert over at jeg påpeker dette? De skal jo beskytte både seg selv og pasienter. Vel, du kommer sikkert til og bruke hansker heretter. Alle har jo ikke nødvendigvis noen sykehistorie om de plutselig kommer rasende for og ta en blodprøve. I utgangspunktet kan de jo ha sykdommer ingen vet om. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301735-hepatitt-a-b-og-c/#findComment-2442671 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Det er svært lite sannsynlig at hepeatitt A eller C overføres via hud uten skader eller sår. Sjansen for hepatitt B er noe større, men du må ha vært meget uheldig om du kom bort i blod og deretter i sår i munn. Jeg ville i alle fall tatt en blodprøve for å kunne følge opp om det skjer noe. Hvis du er sannsynligvis infisert med hepatitt B kan/bør du få behandlig med immunoglobulin og eventuelt vaksine, helst i løpet av 48-72 timer etter smitten. Du bør snakke med lege om situasjonen. Hepatitt A og B forårsaker begge akutt hepatitt. Hepatitt B går i noen få tilfeller over i kronisk form, men svært sjelden hos voksne. Snakk med lege snarest mulig slik at han/hun kan vurdere dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301735-hepatitt-a-b-og-c/#findComment-2443080 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lioko Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Dette kan du jo selv lese om på nettet, men du betegner jo værst tenkelige scenario her nå. Jeg tror ikke du har blitt smittet av noe, men forstår jo at du er engstelig. Hvorfor har nesten alle som driver med blodprøvetaking sluttet og bruke hansker? Jeg må be de gjøre det, fordi jeg rett og slett ikke vil risikere at de har tatt i noe jeg kan bli smittet av når de tar prøver av meg. Og alle virker litt småirritert over at jeg påpeker dette? De skal jo beskytte både seg selv og pasienter. Vel, du kommer sikkert til og bruke hansker heretter. Alle har jo ikke nødvendigvis noen sykehistorie om de plutselig kommer rasende for og ta en blodprøve. I utgangspunktet kan de jo ha sykdommer ingen vet om. Dette med Hepatitt er noe sykepleiere og andre helsepersonell virkelig bør ta på alvor. Helsepersonell bør være klar over at de faktisk er i risikogruppen. har selv lært av mine feil som sykepleier på 11 året. Var borti en lignende episode, hvor jeg la inn venflon på en hepatitt pasient, uten hansker, fordi jeg da var i en svært presset og stresset situasjon.Hadde rett og slett ikke tid til å sette med inn i pas. journal, da dette medførte at jeg måtte inn på data og bruke en del tid i forkant. Det piplet ut blod, og jeg fikk blod på fingrene,men heldigvis hadde jeg ikke noe åpne sår, eller rifter. Likevel fikk jeg sommeren ødelagt , da jeg gikk og ventet på svar fra blodprøver. Dette gikk bra ,og jeg bestemte meg for å altid ha hansker på. Vil likevel si at på den annen side, er det svært kludrete å bruke hansker ved innleggelse av veneflon, fordi det da er lettere å stikke seg på en brukt sprøyte f.eks. Det enestet en da må sørge for er å finne den riktige teknikken, slik at man takler all kontak med blod med hansker på , på riktig måte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301735-hepatitt-a-b-og-c/#findComment-2443095 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.