Gjest kvinne 40 år Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Jeg har herpes type 1, både rundt munnen og genitalt. Fikk førstegangsutbrudd rundt munnen i 1986, da var jeg 18 år. To år senere fikk jeg førstegangsutbrudd på kjønnsorganet, jeg ble da veldig syk. Har sjelden hatt nye utbrudd nedentil, men legen min tok for et par år siden prøve på et utbrudd, som ble påvist å være herpes type 1. Nå har jeg fått ny kjæreste, som ikke kjenner til at han har herpes, og vi er redde for at han skal bli smittet. Jeg har lest at ca. 80 % av befolkningen har antistoffer mot herpes type 1. Hvis han ved en blodprøve får påvist at han har antistoffer, er det da sikkert at jeg ikke kan smitte ham med noe? Eller kan kontakt med meg ved et av mine utbrudd føre til at han plutselig også begynner å få utbrudd? Det at jeg selv begynte å få genitale utbrudd 2 år etter at jeg ble smittet av herpes, har gjort meg usikker på dette, og jeg vil være svært takknemlig for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301884-om-herpessmitte-og-antistoffer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 Det er helt riktig at flertallet av norske befolkningen har vært smittet med herpes. Hvor hyppig er det aldersavhengig,, hos unge voksne fant vi for noen år siden ca 60% positivt. De fleste ar disse er Herpse type 1. Andelen positive vokser med alderen. Hvis dere tar en blodprøve av han vil han være positiv om han har gjennomgått førstegansinfeksjon. I så tilfelle er han i stor grad (NB, men ikke absoltutt!) beskytte mot en ny infeksjon med herpes type 1. Du har etter all sansynlighet overført viruset fra deg selv. Det er i alle fall den hyppigste mekansimen. De symptomene du har da fått svarer etter all sannsynlighet til en reaktivering og ikke en ny infeksjon. Det er mulig at en ny herpesvariant som avviker litt fra den han bærer på kan utløse symptomer. Men, som sagt det vilø neppe være like ille som ved en førstegangsinfeksjon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301884-om-herpessmitte-og-antistoffer/#findComment-2445981 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.