Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Kirby76

Hei! For ca 2 år siden hadde jeg hormospiral. Denne hadde jeg i i ca et halvt år, kanskje mer. I denne perioden blødde jeg nesten konstant og var vel da tror jeg at smertene oppsto. Smertene er i nedre del av magen, ca navlehøyde og nedover, kun på høyre side. Tror det ca er der hvor en eggstokk er. Først hadde jeg smerter av og til, men mener ikke det var spesifikt ved eggløsning. Litt usikker på det. I alle fall tok jeg ut spiralen og gynekologen mente den var klippet litt langt ned, og at det var derfor jeg hadde blødd slik. Men helt siden da har jeg hatt disse smertene. Legen min fortalte at det var naturlig å slite med slike smerter en god stund etter man hadde hatt spiral, men da i forbindelse med eggløsning. Fortalte fastlegen min om dette og han ville gjerne finne utav disse smertene mine. For et par mnd siden var jeg på vanlig ultralyd og vaginal ultralyd. På den vanlige fant legen en stor gallesten, men denne er naturlig nok ikke årsak for mine smerter. På den vaginale fant gynekologen en cyste, mener den var ca 2 cm. Og den er ca der hvor smertene mine er. Men, han mente ikke at cysten var årsak for mine smerter! Cysten så fin ut og han anbefalte meg å bytte prevensjonstype. Jeg brukte da minipiller. Derfor bestemte jeg meg for å bytte til Nuva-ring, han mente det da var større sjanse for at cysten ville forsvinne av seg selv. Jeg skal dit på ny undersøkelse 3 mnd etter da, altså om ca 2 mnd fra nå. Synes dette er veldig lenge til. Jeg tok blodprøve som også viste at det var en ufarlig cyste. Etter dette sluttet jeg med minipillen og skulle begynne med Nuva-ringen da jeg fikk mensen tilbake. Nå er vel dette 1 mnd siden og jeg har fortsatt ikke fått mensen. Har derfor ikke fått begynt med Nuva-ringen. (Har tatt graviditetstest som var negativ) Har de siste dagene hatt mer kontinuerlig smerte. Når jeg ligger må jeg ligge på en spesiell måte for at det ikke skal gjøre vondt, mer fosterstilling. Blir jo sjølsagt bekymret av dette. Har søkt litt på sidene deres og lest om endometriose. Synes det kan ligne veldig på det. Kan vel nevne at det er vondt stort sett ved samleie, spesielt lengst inni... Vet egentlig ikke så mye om endometriose. Er det farlig? Jeg har to barn og har ingen planer om flere, er det best å fjerne eggstokken hvis det viser seg at det er dette? Skal jo på påskeferie i morgen og på hytta på fjellet. Er litt redd for om det kan bli mer vondt og er det akutt på noe vis? Hva mener du om dette? Har også lest en plass her at noe kan bli sammenvokst inni der pga slikt. Dette synes jeg også er ganske bekymringsfullt, tenker litt på om dette kan ha skjedd meg? Hva er event kjennetegnene på dette? Mange spørsmål her, håper du kan gi meg et godt svar på mine bekymringer ;-) På forhånd takk! Er forresten 31 år. Håper det ligger et svar og venter på meg etter påskeferien ;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/301984-endometriose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det var mye informasjon og en del spørsmål. For det første, det med ’cyste’ på 2 cm. Det er helt normalt, slik ser en eggstokk ut og det er ikke grunn til videre oppfølgning eller grunn til å ta blodprøve. Når din lege likevel har gjort det, er det kanskje på grunn av dine smerter og for å berolige deg. Jeg synes ikke det minner om endometriose, det du beskriver. Endometriose finnes hos ca 20% av alle kvinner og de fleste merker ikke noe til det. Det er helt godartet. Legen ville sannsynligvis ha sett på ultralyd, hvis det var mistanke om endometriose på eggstokken. Endometriose er en tilstand hvor den slimhinne som ellers finnes i livmoren befinner seg ute i bukhulen, på bukhinnen som små flekker (noen millimeter store) eller evt. som cyster på eggstokkene hvor de kan bli opp til ca 10 cm. Endometriose består av gammelt blod som kan virke som klister. Sammenvoksninger er i seg selv ikke farlige, men kan i sjeldne tilfeller klemme på for eksempel tarm. Det typiske ved endemetriose er smerter ved menstruasjon, evt. i tiden fra eggløsning til menstruasjon, men meget sjelden kroniske smerter. Hos noen smerter ved samleie.

Jeg foreslår at du forsøker med Ibux eller Naproxen eller lignende, det kan hjelpe både ved endometriose og sykdommer i muskel-skjelett-systemet som også kan gi plager som du beskriver. Det er ikke grunn til å være bekymret for at ’noe kan skje’ i påsken, men selvsagt er det ikke hyggelig å ha smerter.

Du har time til kontroll hos gynekologen om to måneder. Hvis du fortsatt har smerter til den tid, kan du diskutere med legen om det skal utføres laparoskopi (kikkhullsoperasjon) som er den eneste måte man kan stille diagnosen endometriose.

Vennlig hilsen Mette H Moen

PS ved uteblitt menstruasjon og smerter må man tenke på graviditet, i verste fall utenfor livmoren, men du har jo hatt smerter lenge og har negativ test, så det kan man nok utelukke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/301984-endometriose/#findComment-2445261
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...