Gjest Heliox Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Hei! Jeg er en mann på 40 år! Jeg mener selv å være/ha vært plaget med sopp, siden ca 1986. Jeg var i 1987 til en hudlege, som tvilte på min diagnose, men etter å ha tatt en hudavskrapning, sa han seg enig, og jeg fikk tabletter for 6.mnd. Etter dette var det borte til i 1992, men siden har jeg vært plaget. Jeg mener selv, at det er verst i hodet, hals, hender/fingre og føtter. Jeg har vært til flere leger og spesialister, men føler ikke jeg blir tatt på alvor. Den siste hudlegen jeg var til spurte om noen i familien hadde psoroasis, og da jeg bekreftet dette, avfeide hun med med at mine plager skyltes dette. Jeg er i tillegg redd for å smitte mine barn/kone, noe som sliter psykisk. Spørsmål : Hvor kan jeg få hjelp av noen som tar meg alvorlig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/302029-sopp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Hei ! Forstår at du er plaget med huden og at det er viktig med riktig diagnose. Utbredte soppinfeksjoner er vanligst i tropiske strøk, mens "ekte” soppinfeksjoner i tånegler , mellom tær og i lyskene er mest vanlig i Norge. Spesielle sopparter forekommer i hodebunnen, men helst i familier som har sin opprinnelse nærmere Ekvator, eller reiser til slike steder. Når det gjelder kroppens "egne" sopparter Pityrosporum ovale og orbiculare, er de først og fremst deltakere i seborrhoisk dermatitt eller flasseksem i hodebunn og sentralt i ansiktet samt et flassende, flekkete utslett med pigmentvariasjon på kroppen(”pityriasis versicolor”) . Derimot er det i Norge uvanlig å ha en utbredt soppinfeksjon forårsaket av samme art som vanligvis gir infeksjon i tånegler, mellom tær og i lyskene . Men det forekommer. For å stille en slik diagnose, bør legen ta dyrkning og evt avskrap til mikroskopi fra de forskjellige stedene som er affisert. Falsk negativ dyrkning kan forekomme, men får man oppvekst, er det den sikreste påvisningsmåten. Bruk av soppkrem rett før prøvetaking , kan gjøre at man ikke finner soppen. Ellers er det jo sant at psoriasis kan likne. Det du må gjøre, er å stanse all behandling i 3-4 uker, evt bare benytte fuktighetskrem. Så må du gå til en hudlege som er villig til å ta dyrkningsprøver fra de forskjellige stedene du er plaget . Evt må det for sikkerhets skyld tas gjentatt dyrkning fra de samme stedene 2 mnd etterpå. Dersom det ikke gror sopp på noen av prøvene, må du tro på resultatet og da er det heller ingen ting som tyder på at du kan smitte andre. Dersom det gror sopp på en eller flere av prøvene, kan du få sopptabletter slik at du blir bra. Lykke til ! Hilsen hudlegen . 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/302029-sopp/#findComment-2448131 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.