v101281 Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Hei. For en del år siden nå hadde jeg en type allergisk reaksjon på noe mat jeg spiste ute på restaurant, og siden jeg ikke dro på sykehuset har jeg aldri fått noe svar på akkurat hva det var jeg reagerte på; om det kan ha vært dårlig bakterier eller noe allergisk, så jeg er fortsatt, etter så mange år, små redd når jeg er borte i de typer krydder og ting som var i den maten. Hvis jeg gir en kort beskrivelse av hendelsen, tenkte jeg kanskje det var en mulighet for å få en ide av hva det KAN ha vært jeg reagerte på i alle fall, utifra sannsynelighetene mener jeg. Jeg spiste en rett som var 'seared' tunfisk, altså velsig lett stekt, så den var rød inni, med en cous cous med masse krydder, typer: koriander, ingefær, kanel, kanskje litt chilli. Jeg ble etter 20 min ganske klar over at jeg skulle besvime, så jeg bare satt stille. Kaldsvettet, piping i øra og alt det der. Så måtte jeg veldig på toalettet og hadde diare, var veldig varm og begynte å bli rød på hals og skuldre. Klarte nesten ikke gå selv, og hjertet mitt slo som om det skulle hoppe ut av brytstet. Dro hjem, og ble til slutt rød over hele kroppen, altså hummer, med noen hvite flekker noen steder, var og blodsprengt i øynene. Fløy fortsatt på do en del, og hjetet mitt jobbet så hardt at jeg trodde det skulle eksplodere. Tok Zirtec og lå rolig mens noen var hos meg hele tiden. Ble litt bedre utover natta, litt mindre rød, og hjertet var litt roligere. Dagen etter var jeg bedre, men veldig svak. Følte som om jeg hadde løpt maraton. Neste uken var jeg bare svak og andpusten, bare gå i trapper fikk hjertet til å slå fortere. Dett var jo selvfølgelig skummelt, og fikk høre senere at jeg burde ha dratt på sykehuset, men vi hadde kontakt med en sykepleier over telefonen flere ganger. Pusten min var helt fin, så ingen problemer der. Denne hendelsen sitter så godt igejn i kroppen selv etter så mange år at jeg fortsatt blir litt psyka ut når jeg er borti både sjømat og disse krydderne. Jeg vet at det er vanskelig å si hva som kan ha skjedd nå i ettertid, men håpet at etter erfarninger med reaksjoner på ting dere har fra før, at dere fra sannsynelighetne kan kanskje gi meg en ide slik at jeg ikke bør være redd for ALT dette! Var det en type allergisk reaksjon? Er det vanelig å være allergisk mot urter og rotfrukt som disse? Jeg har ikke spist fersk tunfisk siden, men har spist boks tunfisk, og det har gått bra. Er det noe jeg bør gå være redd for skal skje igejn? Hva burde jeg evt holde meg unna? Hva tror dere det kan ha vært? Hadde vært veldig glad for ett svar. Victoria 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/302100-allergisk-reaksjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Satish Arora, allmennlege Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Jeg forstår godt at du er redd for å oppleve den samme allergisk reaksjonen. Det du beskriver høres ut som en allergisk reaksjon og ikke feks matforgiftning (særlig utslettet som du beskriver). Dessverre er det nesten umulig å svare deg på hvilken matvare du reagerte mot - man kan teoretisk sett være allergisk mot hvilken som helst mattype men jeg vil anbefale at du tenker nøye gjennom hvilke mattyper som har gått greit tidligere eller etter denne hendelsen - da vil du kanskje kunne begynne å utelukke en del mulige matvarer som årsak til din reaksjon. Feks, har du spist koriander og chilli før denne reaksjonen og har det gått greit tidligere ? Men ellers vil jeg også anbefale at du tar kontakt med din fastlege slik at du ihvertfall får tatt en del grunnleggende blodprøver for å sjekke om du er allergisk mot bestemte matvarer (det er i dag mulig å teste seg for allergi mot en rekke matvarer). Dette vil kanskje gi deg nærmere svar på hva du må holde deg unna og dersom dette ikke gir noen konkrete svar kan du eventuelt be din fastlege henvise deg til en spesialist i allergi for eventuelt videre utredning. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/302100-allergisk-reaksjon/#findComment-2445813 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.