Gå til innhold

Stentsmerter

Anbefalte innlegg

Gjest Kjema

Jeg er en mann på 70 år. For ca.10 mnd. siden fikk jeg et kraftig og kortvarig smerteanfall i venstre skulderledd,venstre side av halsen og oppe til venstre i brystet. Diagnosen ble ustabil angina,og det ble lagt inn 2 stent. Dessuten satte man i gang medisinering med Selo-Zok,Albyl-E,Simvastatin,Plavix og Cozaar. I alle disse månedene har jeg kjent klem,verk eller sting på de samme steden som nevnt over. Riktignok ikke så sterke,men veldig ubehagelige,spesielt når de har opptrådt om natta. I selve hjertet har jeg ikke kjent noe. Det må vel også nevnes at disse følelsene er helt uavhengige av hva jeg gjør. De kommer omtrent daglig og flere ganger,enten jeg går tur,sitter og leser eller ligger. Jeg har vært til kontroll med belastnings-EKG 2 ganger og dessuten hatt en utredning på hjerteavdelingen. Alt dette viste ingen tegn til forandringer siden jeg ble utskrevet etter angiografi første gangen. Jeg har forsøkt å få en slags enkel forklaring på hva disse følelsene oppe til venstre kan være og hvor langvarige,men uten å lykkes helt. Jeg har lest om såkalte "stentsmerter",uten å forstå helt hva det er. Hvilke tanker har du om dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302183-stentsmerter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Satish Arora, allmennlege

Etter innsetting av stent kan man i noen tilfeller oppleve ubehag som skyldes at fett og kalkavleiringer blir presset ut mot åreveggen. Slik smerte kalles ofte stentsmerter men varer vanligvis kun en kort periode etter stenting og i sjeldne tilfeller opptil noen dager etter inngrepet. Du forteller at du fikk utført PCI for 10 mnd siden - dermed er det lite sannsynlig at dine smerter er slike "stentsmerter". Det er også betryggende at din belastnings-EKG er normal og du skriver at du har vært til en utredning på hjerteavd men har ikke skrevet nærmere om det feks ble utført ny angiografi i forbindelse med denne "utredningen". Dersom angiografi ikke er blitt utført siden stentene ble satt inn hadde jeg diskutert nærmere med din spesialist om det kunne være en ide å få utført dette igjen. Dersom dette er allerede utført vil jeg synes det er rimelig at din fastlege revurderer dine symptomer og behov for nærmere utredning med andre undersøkelser som feks CT av brystet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302183-stentsmerter/#findComment-2451463
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...