Gå til innhold

mylagi

Anbefalte innlegg

lissi1365380351

I min sykemelding står det nakke mylagi,er dette det samme som fibromylagi?

Har vært sykemeldt snart to år,føler jeg ikke blir noe bedre,har prøvd,kiropraktor fysioterapi og nå psykoterapi,hjelper kansje litt men jeg kan ikke se for meg at jeg skal kunne klare 100 prosent på jobben.

Dette gjør meg helt fortvilet og jeg synes det tærer veldig på meg at jeg ikke blir bedre.

Vet ikke hva jeg skal gjøre nå,med tanke på jobben,har ikke råd til å bare jobbe 50 prosent.

Hun på behandlingen sier det er flott at jeg klarer femti og at jeg må fokusere på det,men det er ikke så greit når jeg vet jeg burde jobbet hundre prosent,det er jo det jeg helst vil selv også,men jeg har jo så ofte vondt i skuldrene.

Noen andre her som sliter med det samme?

Hvordan løser dere det?

Huff,skulle ofret endel for å bli kvitt de forbannade smertene som jeg må leve med.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302307-mylagi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Myalgi (ikke mylagi:-)) betyr smerter. At du har nakkemyalgi betyr at du har smerter i nakken, enkelt og greit. Det er ikke det samme som firbomyalgi, i den forstand at smertene ikke er så utbredt at det er snakk om fibromyalgi (over- og underkroppen, høyre og venstre kvadrater + smerteutslag på tenderpoints).

Når det gjelder stillingsprosent, så er det jo slik at hvis du er syk og derfor ikke klarer å jobbe fullt så er det jo størreordninger (attføring, rehabilitering, uførestønad og uføretrygd) som kommer inn i bildet, og du vil jo ikke bare få 50% lønn...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302307-mylagi/#findComment-2447734
Del på andre sider

lissi1365380351

Myalgi (ikke mylagi:-)) betyr smerter. At du har nakkemyalgi betyr at du har smerter i nakken, enkelt og greit. Det er ikke det samme som firbomyalgi, i den forstand at smertene ikke er så utbredt at det er snakk om fibromyalgi (over- og underkroppen, høyre og venstre kvadrater + smerteutslag på tenderpoints).

Når det gjelder stillingsprosent, så er det jo slik at hvis du er syk og derfor ikke klarer å jobbe fullt så er det jo størreordninger (attføring, rehabilitering, uførestønad og uføretrygd) som kommer inn i bildet, og du vil jo ikke bare få 50% lønn...

Vurderer å si opp den halve stillingen da,pga den blir for tung for meg,kansje jeg burde hatt en annen jobb istedet.

Uføre er uaktuelt for meg,tenker jeg kan fungere i en annen jobb,der er legen enig.

Synes det er for lettvint å få ufør,sikker på det finnes noe jeg kan gjøre som ikke belaster skuldre og armer i så stor grad.

Det er sikkert mange andre også som kunne kanhende klart en annen type jobb,istedet for å gå over på ufør,ikke bra å gå hjemme heller,tenker jeg.

Også har vi mange som ikke kan ha noen for for jobb,det er endel av de også,men jeg er ikke der ennå.

Vil absolutt jobbe jeg,men akkurat nå kan jeg bare klare de femti.

Tenker på de stakkers som har så vondt som jeg har,flere steder på kroppen,det må merkes ja,da blir det vel småtterier for sånne som meg da,selv om livet føles veldig ugreit med disse plagene.

Som sagt ville ofret endel for å slippe disse smertene hele tiden.

Har jo hatt det i alle år,så de er jo ganske så kroniske.

Takker iallefall for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302307-mylagi/#findComment-2447752
Del på andre sider

Vurderer å si opp den halve stillingen da,pga den blir for tung for meg,kansje jeg burde hatt en annen jobb istedet.

Uføre er uaktuelt for meg,tenker jeg kan fungere i en annen jobb,der er legen enig.

Synes det er for lettvint å få ufør,sikker på det finnes noe jeg kan gjøre som ikke belaster skuldre og armer i så stor grad.

Det er sikkert mange andre også som kunne kanhende klart en annen type jobb,istedet for å gå over på ufør,ikke bra å gå hjemme heller,tenker jeg.

Også har vi mange som ikke kan ha noen for for jobb,det er endel av de også,men jeg er ikke der ennå.

Tenker på de stakkers som har så vondt som jeg har,flere steder på kroppen,det må merkes ja,da blir det vel småtterier for sånne som meg da,selv om livet føles veldig ugreit med disse plagene.

Jeg har selv fibromyalgi, og klarer ikke å jobbe. Men jeg skal love deg at jeg GJERNE skulle ha jobbet jeg også, men av og til så er det noe man ikke selv kan bestemme.

Uansett, du sier at du ikke synes det er aktuelt med ufør, fordi du mener at du kanskje kan klare en annen jobb - det er jo nettopp der attføring kommer inn i bildet. Da kan du få muligheten til å prøve ut forskjellige jobber, og finne ut hva som kan passe for deg og dine plager (uten at dette belaster økonomien for mye), og du kan også på attføring gjennomgå omskolering slik at du kan få en jobb som du kan klare...

Og lettvint å få ufør - tenk igjen!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302307-mylagi/#findComment-2447787
Del på andre sider

Det er ikke lett å få ufør i dag.Alt skal være prøvd,så det er ikke bare å søke og få det innvilget.En må gjennom en lang prosess med attføring,spesialister,arbeidsutprøvning,fysioterapauter,psykolog,ergoterapaut.Dette er noe jeg har prøvd,søknaden er ikke innvilget enda.selv om jeg pr i dag ikke har noen arbeidsevne.Nav stiller høye krav,så ENKELT er det ikke

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302307-mylagi/#findComment-2447801
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke lett å få ufør i dag.Alt skal være prøvd,så det er ikke bare å søke og få det innvilget.En må gjennom en lang prosess med attføring,spesialister,arbeidsutprøvning,fysioterapauter,psykolog,ergoterapaut.Dette er noe jeg har prøvd,søknaden er ikke innvilget enda.selv om jeg pr i dag ikke har noen arbeidsevne.Nav stiller høye krav,så ENKELT er det ikke

Skriver under på den, er i samme situasjon selv, og kjenner at jeg blir enda mer sliten og syk av alt som kreves av meg i forhold til utprøvning i arbeidslivet... Men tror du noen bryr seg?? Nope!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302307-mylagi/#findComment-2447804
Del på andre sider

Skriver under på den, er i samme situasjon selv, og kjenner at jeg blir enda mer sliten og syk av alt som kreves av meg i forhold til utprøvning i arbeidslivet... Men tror du noen bryr seg?? Nope!!

Jeg er faktisk ferdig utprøvd,med rapport om at jeg per i dag ikke har noen restarbeidsevne.Jeg har også fibromyalgi.NAV mener at jeg skal prøve psykomotorisk fysioterapi før de vil innvilge søknaden.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302307-mylagi/#findComment-2447812
Del på andre sider

Gjest lissi(ja)

Jeg har selv fibromyalgi, og klarer ikke å jobbe. Men jeg skal love deg at jeg GJERNE skulle ha jobbet jeg også, men av og til så er det noe man ikke selv kan bestemme.

Uansett, du sier at du ikke synes det er aktuelt med ufør, fordi du mener at du kanskje kan klare en annen jobb - det er jo nettopp der attføring kommer inn i bildet. Da kan du få muligheten til å prøve ut forskjellige jobber, og finne ut hva som kan passe for deg og dine plager (uten at dette belaster økonomien for mye), og du kan også på attføring gjennomgå omskolering slik at du kan få en jobb som du kan klare...

Og lettvint å få ufør - tenk igjen!!

Mener ikke at det er lett å bli ufør,mener at det ikke er aktuelt for meg,jeg vil jobbe så sant jeg har en jobb jeg kan klare å gjøre.

Det antar jeg gjelder de fleste,men det er jo ikke alle som kan ha en jobb i det het hele tatt.

Så for noen må det jo bare bli ufør,for andre så blir gjerne utprøving av ett annet yrke aktuelt,kansje det går an.

Men noen er jo så syke at de ikke kan ha noen form for jobb,og det blir noe helt annet såklart.

Det jeg vil frem til er vel at jeg kansje kan klare en annen jobb og da er det uaktuelt med ufør,mener absolutt ikke at det er lett å bli ufør,skulle forresten bare mangle,klart alt annet må prøves først.

Der er vi vel alle enig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302307-mylagi/#findComment-2448622
Del på andre sider

Mener ikke at det er lett å bli ufør,mener at det ikke er aktuelt for meg,jeg vil jobbe så sant jeg har en jobb jeg kan klare å gjøre.

Det antar jeg gjelder de fleste,men det er jo ikke alle som kan ha en jobb i det het hele tatt.

Så for noen må det jo bare bli ufør,for andre så blir gjerne utprøving av ett annet yrke aktuelt,kansje det går an.

Men noen er jo så syke at de ikke kan ha noen form for jobb,og det blir noe helt annet såklart.

Det jeg vil frem til er vel at jeg kansje kan klare en annen jobb og da er det uaktuelt med ufør,mener absolutt ikke at det er lett å bli ufør,skulle forresten bare mangle,klart alt annet må prøves først.

Der er vi vel alle enig.

Jeg er helt enig med deg ifbm ufør:-) Poenget jeg vil ha fram til deg, er at det finnes alternativer til å si opp jobben... Altså uten å gå via NAV. Attføring er tingen da, fordi da kan du prøve ut jobber og finne ut hva som passer deg, samtidig som man får økonomisk støtte så det ikke blir vanskelig ifbm penger.

Og dessuten - alternativer er ikke å enten jobbe fullt, eller å være full ufør. Det finnes heldigvis graderinger av ufør:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302307-mylagi/#findComment-2448752
Del på andre sider

Prøv seloljetabletter. Jeg ble helt bra etter å ha tatt de i 2-3 uker. Og nå kan jeg ikke være uten.

Hadde du ved siden av fysiske smerter i forbindelse med FM også noen psykiske som disse seloljetablettene kan virke på? Bare lurer for synes jeg blir så sliten og deppa mange ganger, er vel en kombinasjon som det leses om på Psykiatriforum.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302307-mylagi/#findComment-2448812
Del på andre sider

Annonse

Jeg levde med disse smertene i mange, mange år. Jobbet 50%, men selv det ble for slitsomt så søkte om 100% uten noe problem i den forbindelse. Synes også jeg møtte ganske god forståelse da jeg søkte om 50%,men måtte jo gjennom en del undersøkelser og spesialister. Trygdekontoret var veldig forståelsesfulle minnes jeg og det gjorde godt.

Jeg har det mye bedre nå, kan legge opp dagen i eget tempo.

Blir som jeg selv gjør det til og er ikke ensom eller kjeder meg. Nyter de gode periodene og gjør det beste ut av de dårlige. Deilig å slippe det presset med å skal komme meg på jobb, bruke opp alt jeg har av krefter der for så å være "helt ferdig" resten av dagen.

Nei, jeg angrer ikke og har tatt på meg litt frivillighetsarbeid i gode perioder, kommer meg ut blant hyggelige mennesker og føler å gjøre en god gjerning. Har mange gode venninner og god familie, kan treffe folk på dag eller kveldstid så ofte jeg orker så livet mitt er veldig rikt nå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302307-mylagi/#findComment-2448819
Del på andre sider

Gjest seloljetabletter virket på meg

Hadde du ved siden av fysiske smerter i forbindelse med FM også noen psykiske som disse seloljetablettene kan virke på? Bare lurer for synes jeg blir så sliten og deppa mange ganger, er vel en kombinasjon som det leses om på Psykiatriforum.

Ja, det hjelper for alt på meg i alle fall. Jeg var langt nede, men nå er alt som blåst bort. Men det henger vel også sammen. Når man har vondt så er det jo ikke så rart om man er deppa. Og det er jo mange ting man tenker på når man faktisk blir satt helt ut av spill av myalgi. Ikke bare depresjon, men også sorg over det livet man faktisk ikke er i stand til å leve lenger.

For 4 år siden ville de uføretrygde meg, noe jeg selv ikke syns var så morro akkurat. Nå er jeg et helt annet menneske. Har startet for meg selv og stortrives med det. I tillegg har jeg to barn som har fått mamma`n sin tilbake og som har energi og overskudd til å drive med aktiviteter sammen med dem. Huset er igjen i orden og jeg har blitt sosial som jeg var før.

Nå høres jeg ut som den predikanten, og det er ikke meningen. Men livet mitt har altså blitt snudd totalt av Seloljetablettene. I tillegg tar jeg Q10. Men jeg er også flink å ta de, hver eneste dag, og tør ikke hoppe over det!

Ønsker deg lykke til og håper de har samme virkning på deg også!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302307-mylagi/#findComment-2449600
Del på andre sider

Ja, det hjelper for alt på meg i alle fall. Jeg var langt nede, men nå er alt som blåst bort. Men det henger vel også sammen. Når man har vondt så er det jo ikke så rart om man er deppa. Og det er jo mange ting man tenker på når man faktisk blir satt helt ut av spill av myalgi. Ikke bare depresjon, men også sorg over det livet man faktisk ikke er i stand til å leve lenger.

For 4 år siden ville de uføretrygde meg, noe jeg selv ikke syns var så morro akkurat. Nå er jeg et helt annet menneske. Har startet for meg selv og stortrives med det. I tillegg har jeg to barn som har fått mamma`n sin tilbake og som har energi og overskudd til å drive med aktiviteter sammen med dem. Huset er igjen i orden og jeg har blitt sosial som jeg var før.

Nå høres jeg ut som den predikanten, og det er ikke meningen. Men livet mitt har altså blitt snudd totalt av Seloljetablettene. I tillegg tar jeg Q10. Men jeg er også flink å ta de, hver eneste dag, og tør ikke hoppe over det!

Ønsker deg lykke til og håper de har samme virkning på deg også!

Hei og takk for koselig tilbakemelding. Neida, du er ikke "predikant", det er så godt med tips fra andre synes jeg.

Jeg skal prøve disse tablettene, som du sier så har jo psyken og det fysiske med hverandre å gjøre så vi får det vel bedre på alle måter.

Jeg sliter med "å komme i gang" om morgenen, trenger mere overskudd om du skjønner. Ikke bare at kroppen føles stiv, men føler meg energiløs.

Selv om jeg er ufør har jeg ganske mange jern i ilden som det heter, mye skal følges opp, blant annet barnebarn og gamle familiemedlemmer og begge er like viktige. Skal jo også ha litt overskudd til lystbetonte ting for seg selv, det er viktig.

Får jeg kjøpt disse på apotek?

Ha en fin dag.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302307-mylagi/#findComment-2449658
Del på andre sider

Gjest seloljetabletter virket på meg

Hei og takk for koselig tilbakemelding. Neida, du er ikke "predikant", det er så godt med tips fra andre synes jeg.

Jeg skal prøve disse tablettene, som du sier så har jo psyken og det fysiske med hverandre å gjøre så vi får det vel bedre på alle måter.

Jeg sliter med "å komme i gang" om morgenen, trenger mere overskudd om du skjønner. Ikke bare at kroppen føles stiv, men føler meg energiløs.

Selv om jeg er ufør har jeg ganske mange jern i ilden som det heter, mye skal følges opp, blant annet barnebarn og gamle familiemedlemmer og begge er like viktige. Skal jo også ha litt overskudd til lystbetonte ting for seg selv, det er viktig.

Får jeg kjøpt disse på apotek?

Ha en fin dag.

Hei igjen :o)

Jeg kjøper de på Life, men det fåes nok på alle helsekostbutikker osv.

Håper det hjelper like bra for deg som det gjorde for meg!!!

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302307-mylagi/#findComment-2450510
Del på andre sider

Hei igjen :o)

Jeg kjøper de på Life, men det fåes nok på alle helsekostbutikker osv.

Håper det hjelper like bra for deg som det gjorde for meg!!!

Lykke til!

Kjøpte på Vitusapotek i går. Har tatt Omega-3 (Eskimo-3) i flere år, men i følge apotekeren behøver jeg ikke disse nå siden det er Omega-3 også i disse seloljetablettene. Er jo så mye forskjellig kosttilskudd nå så ikke lett....... Jeg tar Spektro og da Omega-3 (til nå) fast samt Magnesium/Kalsium i perioder.

Prøver å holde meg mest unna smertestillende for fibromyalgien, men hender jeg må. Mosjon, nok søvn og sunt kosthold er jo bra og det lever jeg opp til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302307-mylagi/#findComment-2450587
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Prøv seloljetabletter. Jeg ble helt bra etter å ha tatt de i 2-3 uker. Og nå kan jeg ikke være uten.

Jeg kjøpte seloljetabletter, men synes jeg ble verre....Verre før bedre tenkte jeg for hender det er slik. Nå ble jeg frustrert da jeg leste på Norges fibromyalgiforbund sine sider at:

Unngå Omega-6 fettsyrer fordi det kan hemme immunforsvaret og medføre økte smerter og inflammasjoner i muskler og ledd.

Ja, ja, hva skal man tro......

Man må vel prøve seg fram og kanskje TIL SLUTT finner man noe som hjelper en, ikke vet jeg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302307-mylagi/#findComment-2460268
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...