Gå til innhold

Fast blødning mellom eggløsning og mens

Anbefalte innlegg

Gjest therese6

Jeg er 26 år, normalvektig og sunn. Fikk menstrasjon når jeg var 11 år, og har benyttet p-piller eller annen type hormonprevensjon fra jeg var 14 år til 24 år. For nøyaktig 2 år siden kuttet jeg ut p-pillebruk og mannen min og jeg benytter nå kondom og "sikre perioder", og trives med det. Vi planlegger ikke få barn før om 1-1,5 år, men det er ikke "krise" om det skulle skje. Problemet mitt er som følger: Jeg har regelmessige småblødninger i perioden fra eggløsning og frem til mens. Syklusen min er veldig presis (28 dager) og menstrasjonen min er meget smertefull den første dagen. Rett etter eggløsning er det lite, men friskt blod som kommer ut, og det holder å bruke truseinnlegg. Ved samleie rundt eggløsning kommer det mye blod ut. I tiden 1 uke etter eggløsning og frem til mens er det spor av brunt blod i utflod som øker i mengde nærmere mens. Jeg var hos gynekolog for dette julen 2006. Han fant ingen ting unormalt ved ultralyd og mente dette skyltes hormonforstyrrelser som var vanlig etter lang p-pillebruk. Han fortalte at det mest sannsynlig ble borte 1 år etter at jeg kuttet ut pillen. Det er nå 2 år siden jeg kuttet ut pillen. Dette problemet er ikke direkte plagsomt, men er mer en bekymring. Jeg lurer derfor på følgene: 1) Er dette grunnet i hormonelle årsaker? 2) Kan det minske sjansen for å bli gravid eller være et tegn på nedsatt fruktbarhet? 3) Kan jeg ha dårlige egg eller feil på livmor som minsker sjansen for å bli gravid? Jeg er ganske redd for å ikke kunne få barn. PS: Jeg hadde en abort når jeg var 14 år. Jeg bruker ingen legemidler.

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

1. Jeg tror bestemt ikke at blødningene skyldes hormonelle forstyrrelser, men kanskje at du har en lettblødende livmorhals med rikelig kjertler og blodkar. Det ses ofte ved bruk av p-pille og ellers hos kvinner i fruktbar alder. Regelmessig menstruasjonssyklus er nesten alltid ensbetydende med normale hormonforhold og eggløsning. Sa gynekologen noe om din livmorhals?

2. Det er ikke tegn på redusert fruktbarhet.

3. Det er ingen grunn til å tro at du har dårlige egg eller feil på livmoren.

En ukomplisert abort påvirker ikke fruktbarheten. Jeg synes ikke det er grunn til bekymring.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...