Gjest Gammelmenung Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Hei Dette er et spørsmål om hud. Jeg er 72 år gammel. For 2-3 år siden utsatte jeg meg i Syden for for mye Sol. Dette resulterte i soleksem. Særlig på bena og på armene. Etter dette har jeg hatt problemer med eksem (utslett) også vintertid, men særlig om sommeren. Eksemet kommer særlig på leggene og på armene, men også litt på ryggen. Utslettet kan dekke et mindre område på 10 x 10 cm Eller på størrelse med 10 kr. mynt eller mindre. Da ser det Ofte ut som små kviser eller insektstikk. Det klør. Jeg bruker en kortisonsalve et par dager (Betnovat) og da går det over og er borte en uke eller to. Smører ben og armer ofte med Aloe Vera salve og tror det hjelper. Jeg kan leve med dette om Vinteren, men om sommeren og særlig i Syden blir det verre. Spørsmål: Er det jeg bruker OK ?? Skal jeg bruke en sol krem om sommeren når jeg utsettes for sol, hvilken faktor ?? Samtidig med stoffene nevnt ovenfor ?? Hvor ofte kan jeg bruke Betnovat ?? Brukes samtidig med Aloe Vera krem ? Dekke til kroppen mot sol ?? Bruker ellers Marevan,Selo-zok,Renitec comp, Probecid. Er takknemlig for svar. Hilsen Gammelmenung. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/302338-eksem-soleksem/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Det sykdomsbildet du beskriver passer dårlig med "soleksem". Soleksem er et utslett som utløses av ultrafiolett lys og først og fremst slår ut på begynnelsen av sommeren eller på starten av et Sydenopphold. Senere går det som regel gradvis tilbake og skal ikke vedvare hele vinteren. Siden jeg ikke har sett selve utslettet blir dette litt gjetninger. Utslettet ditt kan være en form for "tørreksem" som kan komme litt med alderen)"asteatotisk eksem") selv om du føler deg ung. Siden det forverres i sol , har jeg også lurt på om du kan ha en litt uvanlig form for psoriasis , som kan forverres ved soling , men ogsr stress. Ved psoriasis erb det skarptb avgrensete skjellende tørre røde flekker. Disse kan bryte ut eller forverres ved soling hos dem som er disponert. . Uansetty kan du godt bruke Aloe vera fukt krem, evt Betnovat en uke om gangen der du er verst. Pga solforverringen bør du også beskytte deg med klær og høy faktor . Siden dette er litt uavklart, foreslår jeg at du ber om å få komme til legen når utslettet er på det vetrste. DA er s jansene best til¨å få stillet riktig dagnose. Lykke til og hilsen fra Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/302338-eksem-soleksem/#findComment-2452621 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Det sykdomsbildet du beskriver passer dårlig med "soleksem". Soleksem er et utslett som utløses av ultrafiolett lys og først og fremst slår ut på begynnelsen av sommeren eller på starten av et Sydenopphold. Senere går det som regel gradvis tilbake og skal ikke vedvare hele vinteren. Siden jeg ikke har sett selve utslettet blir dette litt gjetninger. Utslettet ditt kan være en form for "tørreksem" som kan komme litt med alderen)"asteatotisk eksem") selv om du føler deg ung. Siden det forverres i sol , har jeg også lurt på om du kan ha en litt uvanlig form for psoriasis , som kan forverres ved soling , men ogsr stress. Ved psoriasis erb det skarptb avgrensete skjellende tørre røde flekker. Disse kan bryte ut eller forverres ved soling hos dem som er disponert. . Uansetty kan du godt bruke Aloe vera fukt krem, evt Betnovat en uke om gangen der du er verst. Pga solforverringen bør du også beskytte deg med klær og høy faktor . Siden dette er litt uavklart, foreslår jeg at du ber om å få komme til legen når utslettet er på det vetrste. DA er s jansene best til¨å få stillet riktig dagnose. Lykke til og hilsen fra Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/302338-eksem-soleksem/#findComment-2452622 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.