Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har veldig lite erfaring med tannproblemer (heldigvis), så jeg håper noen som ikke har vært så heldig som meg kan dele sine erfaringer og hjelpe meg med problemet mitt. Men når sant skal sies, så vet jeg faktisk ikke om det er snakk om noe problem i det hele tatt.

Men for å ta det fra begynnelsen: for noen dager siden begynte jeg å få litt vondt et eller annet sted blant hjørnetennene/jekslene/hvadetnåheter i underkjeven, hovedsakelig på høyre side, men også tidvis litt på venstre. Jeg klarer ikke helt å plassere hvor eller hva som gjør vondt. Innimellom er det litt vondt å tygge, som oftes ikke. Tannkjøttet helt bakerst ved høyre visdomstann er ømt og vondt hvis jeg presser borti med tunga. I perioder kommer det en slags øm, verkende smerte i hele høyresiden av underkjeven. Men det er i grunn mer å regne som ubehagelig enn direkte vondt, hvis noen skjønner hva jeg mener. Det gjør ikke vondt å bevege på kjeven (snakke, gjespe ol.).

Det jeg lurer følt på er selvfølgelig hva dette kan være. Jeg har tenkt det kan være tannkjøttbetennelse. Eller at jeg har fått hull. Det jeg stusser litt over når det gjelder hull er at jeg aldri har hatt hull i hele mitt liv (jeg er nå 22), og har ikke endret verken spisevaner eller munnhygiene nevneverdig på mange år. Så i så fall skjønner jeg ikke hvorfor jeg skulle få hull akkurat nå. Ikke gjør det så vondt som jeg innbiller meg at hull gjør heller. Kan det være tannkjøttbetennelse? Eller kanskje jeg bare er anspent i nakken i kjeven? Eller noe helt annet?

Grunnen til at jeg spør om dette her er at jeg for tida studerer og ikke har så altfor mye penger å rutte med, så jeg unngår helst å gå til tannlegen hvis jeg kan unngå det. Dessuten tenker jeg at å ta det skrittet det er å gå til tannlegen kan gi inntrykk av at ting er mye verre enn de kanskje er. For som sagt er det egentlig ikke snakk om ordentlig smerte, men mer en slags ubehagelig verking/ømhet et eller annet sted i kjeven. Men ettersom jeg har hatt det i noen dager uten endring, kombinert med at jeg aldri har opplevd noe lignende før, blir jeg veldig usikker.

All hjelp og alle forslag og råd mottas med stor takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302361-hva-kan-det-v%C3%A6re/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...