Gå til innhold

Felles konto til mat osv?

Anbefalte innlegg

Gjest Tone-Lisa

Jeg har nettopp fått ny samboer, han flytta inn til sønnen min og meg. Han har egentlig bodd sammen med oss tre månder, men jeg har stått for husleie og strøm, han har kjøpt noe mat. Nå som han flytter ordentlig inn skal vi selvfølgelig dele på husleie og mat. Husleia blir trukket fra min konto, så tenker han bare kan overføre halvparten til meg, men når det komemr til mat så hadde det vært greit å ha en felles konto med hvert vårt kort. Kan vi f.eks bare opprette en konto i skandiabanken? Hvordan deler dere utgifter? Vi har hver våre utgifter også, så dele på alt blir ikke aktuelt. Tenker det er mest praktisk å ha felles konto der vi overfører et fast beløp hver

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302373-felles-konto-til-mat-osv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Det er kjempegreit med en felles konto for alle felles utgifter, så som husleie, evt. renter (om leilighet og lån innehas sammen), strøm, telefon, avis, mat etc. etc. Kontoen må stå i en av deres navn, men begge kan disponere kontoen og få kort til den. Begge setter da inn et fast beløp hver måned, gjerne rett etter lønnsunbetaling.

Kjenner mange som gjør det på den måten :).

Vi har en felles konto som vi begge overfører 15.000 til hver måned, og som vi har hvert vårt kort til. Fra denne belastes både faste og løpende utgifter som er felles: Huslån, strøm, bredbånd, forsikringer, bensin til begge bilene, mat, ferier, fornøyelser etc. Jeg synes dette fungerer kjempefint, og det er en god følelse å kunne disponere helt fritt over det som er igjen på lønnskontoen etter trekket.

Samtidig er ordningen konfliktdempende i vårt tilfelle, fordi samboeren min øser ut penger til sine "voksne" barn i hytt og pine. Jeg er sterkt uenig i det han gjør, men jeg merker det ikke.

Vi har en felles konto som vi begge overfører 15.000 til hver måned, og som vi har hvert vårt kort til. Fra denne belastes både faste og løpende utgifter som er felles: Huslån, strøm, bredbånd, forsikringer, bensin til begge bilene, mat, ferier, fornøyelser etc. Jeg synes dette fungerer kjempefint, og det er en god følelse å kunne disponere helt fritt over det som er igjen på lønnskontoen etter trekket.

Samtidig er ordningen konfliktdempende i vårt tilfelle, fordi samboeren min øser ut penger til sine "voksne" barn i hytt og pine. Jeg er sterkt uenig i det han gjør, men jeg merker det ikke.

Vi har også en felles regningskonto, men husbonden overfører mer enn det tredobbelte av meg....;-)

Men den brukes bare til nettbankregninger - mat o.l betales fra lønnskontoene, og jeg handler mer enn han, så det jevner seg _litt_ ut, men fortsatt han som dekker mest (skulle bare mangle ettersom han tjenes mes*S*)

Vi hadde to felleskontoer i Skandiabanken.

En var til mat og vi hadde begge kort til denne kontoen. Vi fordelte 50/50 fordi han som mann spiste mye så det gikk opp i opp med meg og sønnen min.

En konto var til felles regninger og der satte vi inn avtalt beløp (50/50). Her hadde vi ikke kort, men begge hadde full tilgang til nettbanken.

Vi har også en felles regningskonto, men husbonden overfører mer enn det tredobbelte av meg....;-)

Men den brukes bare til nettbankregninger - mat o.l betales fra lønnskontoene, og jeg handler mer enn han, så det jevner seg _litt_ ut, men fortsatt han som dekker mest (skulle bare mangle ettersom han tjenes mes*S*)

Her er det enten bare jeg som handler mat, eller begge sammen (på lørdager). Så vi er nødt til å bruke felleskontoen.

Da jeg var gift, hadde vi felleskonto bare for regninger. Men da var vi konstant uenige om hvem som betalte mest mat fra sin konto.

Så jeg synes det er en mye bedre ordning vi har nå, særlig fordi vi også tar av felleskontoen til restaurantbesøk, konsert og teater og slikt. Siden trekket er fast og automatisk, har jeg ikke følelsen av å bruke penger når det tas fra felleskontoen. Og siden trekket er så romslig, blir den aldri tom. Det er jo også lurt å ha en buffer for uforutsette utgifter.

Annonse

Her er det forresten også sånn at han tjener mest, men det har ingen innvirkning på fordelingen. Ingen av oss har tenkt på at det bør tas hensyn til, men han tjener nok 100.000 mer i året enn meg, vil jeg tippe. Kanskje jeg er for snill?

Her er det forresten også sånn at han tjener mest, men det har ingen innvirkning på fordelingen. Ingen av oss har tenkt på at det bør tas hensyn til, men han tjener nok 100.000 mer i året enn meg, vil jeg tippe. Kanskje jeg er for snill?

Er litt usikker på om du er for snill. Synes vel at han burde bidratt mest siden han tjener mest, men iom. at han også har "barn" å bruke penger på trenger han vel et større overskudd enn deg.

Da er det vel ikke slik at han har mer penger enn deg å bruke på seg selv?

Er litt usikker på om du er for snill. Synes vel at han burde bidratt mest siden han tjener mest, men iom. at han også har "barn" å bruke penger på trenger han vel et større overskudd enn deg.

Da er det vel ikke slik at han har mer penger enn deg å bruke på seg selv?

Nei, antakelig har han mindre igjen til seg selv enn jeg har. Jeg vet ikke hvor mye det går til barna, og jeg vil helst ikke vite det heller. Noe er fast, og noe er "brannslukking" når de er blakke.

Nei, antakelig har han mindre igjen til seg selv enn jeg har. Jeg vet ikke hvor mye det går til barna, og jeg vil helst ikke vite det heller. Noe er fast, og noe er "brannslukking" når de er blakke.

Brannslukkinga suger mye penger hos oss. Prøver å lære de at de skal tenke fremover, men det er ikke lett.

Dessuten skjer det så mye uforutsatte ting. Busskort som mistes osv. Rett før påske var det en gymbag som ble borte og før neste gymtime må jeg kjøpe nye joggesko (skikkelige sko som ikke kan kjøpes på økonomisko) og shorts.

Ting skjer stadig vekk. Frustrende:)

Gjest Elextra

Vi gjør det på lignende måte, og det fungerer utmerket.

Brannslukkinga suger mye penger hos oss. Prøver å lære de at de skal tenke fremover, men det er ikke lett.

Dessuten skjer det så mye uforutsatte ting. Busskort som mistes osv. Rett før påske var det en gymbag som ble borte og før neste gymtime må jeg kjøpe nye joggesko (skikkelige sko som ikke kan kjøpes på økonomisko) og shorts.

Ting skjer stadig vekk. Frustrende:)

Men jeg tror slike ting er mye lettere å takle når det er snakk om felles barn. I dette tilellet er alle over 20, men jeg tviler på at de noen gang blir selvforsørgende.

Det var jo ikke så stor forskjell, og som Wita sier har han jo barn.

Hos oss er forskjellen formidabel....

Annonse

Her er det enten bare jeg som handler mat, eller begge sammen (på lørdager). Så vi er nødt til å bruke felleskontoen.

Da jeg var gift, hadde vi felleskonto bare for regninger. Men da var vi konstant uenige om hvem som betalte mest mat fra sin konto.

Så jeg synes det er en mye bedre ordning vi har nå, særlig fordi vi også tar av felleskontoen til restaurantbesøk, konsert og teater og slikt. Siden trekket er fast og automatisk, har jeg ikke følelsen av å bruke penger når det tas fra felleskontoen. Og siden trekket er så romslig, blir den aldri tom. Det er jo også lurt å ha en buffer for uforutsette utgifter.

Jeg har faktisk aldri tenkt på muligheten av å ha hvert sitt bankkort til den felles kontoen. Kunne jo egentlig være en god idé!

Men jeg tror slike ting er mye lettere å takle når det er snakk om felles barn. I dette tilellet er alle over 20, men jeg tviler på at de noen gang blir selvforsørgende.

"I dette tilellet er alle over 20, men jeg tviler på at de noen gang blir selvforsørgende"

He he, jo det blir de nok, så fremt ikke et eller annet feiler dem:)

Jeg har faktisk aldri tenkt på muligheten av å ha hvert sitt bankkort til den felles kontoen. Kunne jo egentlig være en god idé!

Ja, vi hadde ikke klart oss uten å ha hvert vårt kort. Og det går helt greit med to tilsynelatende like kort i lommeboka - de har hver sin plass. Er jeg hos frisøren, bruker jeg mitt kort. Men om jeg kjøper fem ullstrømebukser til 150 kroner pr. stk. i matbutikken i tillegg til mat, betaler jeg likevel med felleskortet. Så ingen av oss rir kjepphester.

Ja, vi hadde ikke klart oss uten å ha hvert vårt kort. Og det går helt greit med to tilsynelatende like kort i lommeboka - de har hver sin plass. Er jeg hos frisøren, bruker jeg mitt kort. Men om jeg kjøper fem ullstrømebukser til 150 kroner pr. stk. i matbutikken i tillegg til mat, betaler jeg likevel med felleskortet. Så ingen av oss rir kjepphester.

Ja, man kan ikke være for opptatt av hvem-skal-ha-hva. Da måtte man jo strengt tatt ha hatt hvert sitt dopapir osv...;-)

Gjest Elextra

Akkurat slik gjør vi det også. All mat og utstyr til barn og hus trekkes fra felleskontoen med hvert vårt kort.

Det beste er at jeg da føler jeg helt fritt kan disponere det resterende - og trenger ikke få "dårlig samvittighet" overfor fellesskapet om jeg unner meg et par dyre støvletter jeg strengt tatt ikke _trenger_.

Akkurat slik gjør vi det også. All mat og utstyr til barn og hus trekkes fra felleskontoen med hvert vårt kort.

Det beste er at jeg da føler jeg helt fritt kan disponere det resterende - og trenger ikke få "dårlig samvittighet" overfor fellesskapet om jeg unner meg et par dyre støvletter jeg strengt tatt ikke _trenger_.

Nettopp. Jeg kjøper også en del bøker, både i Bokkilden på nett og i vanlige bokhandler. Og går av og til berserk i klesbutikkker. Han aner ikke hva jeg har på lønnskontoen min heller, og jeg vet ingenting om hans. Begge har innsyn i felleskontoen gjennom nettbanken.

Ja, man kan ikke være for opptatt av hvem-skal-ha-hva. Da måtte man jo strengt tatt ha hatt hvert sitt dopapir osv...;-)

Hihi...

Av en eller annen grunn er det dine innlegg som får frem det lille ekstra smilet i dag. :-)

Er foreløpig i et avstandsforhold, hvor jeg som regel besøker ham. Han insisterer på å betale halvparten av reiseutgiftene mine, noe jeg derimot ikke er helt enig i. Lang historie... Men...

.... sist kom jeg med et argument om at han faktisk ikke burde betale halvparten av reiseutgiftene, i og med at dopapirutgiftene mangedobles den uka jeg pleier være hos ham i strekken. ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...