Gjest eva70 Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Hei. Jeg prøver å bli gravid ved inseminasjon og har nå fått (etter 7 forsøk) fått 50 mg pergotime. I tillegg ble det tatt fsh og østradiolprøver. FSH = 11, østradiol 0,21. Hadde fsh på 10 i fjor på samme tid. Er 38 år. Betyr dette at jeg neste år antaglig har en fsh på 12 og at det da er for sent å gjøre noe. Leser om 40 åringer som har fsh på 5, 5 og 6. Hvordan kan det ha seg. Er fsh på 6 mye bedre enn 11 med tanke på eggkvalitet? Jeg får pergotime fra 3. - 7 dag, men leser at de fleste andre får fra dag 5. Hva er grunnen tror du? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/302380-hormoner/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 FSH er et hormon som produseres i hypofysen, og dets funksjon er å stimulere eggstokken til modning med samtidig produksjon av østrogen. Verdien endrer seg sterkt gjennom syklus, er høyeste rett før eggløsning. Et tidlig tegn på at eggstokkene (eggene) er ved å bli gamle er at FSH øker litt. Det er første tegn på at overgangsalderen begynner å nærme seg, men det kan gå både fem og ti år før menstruasjonen stopper opp. Det er helt avgjørende når i syklus FSH måles, dag 3 er vanlig. Både lett forhøyet FSH og lett forhøyet østradiol er tegn på at ’nedturen er begynt’, men det betyr ikke at det er utelukket å bli gravid, sjansen per syklus er imidlertid redusert i forhold til tidligere. Hormonverdiene kan svinge fra syklus til syklus, så det er umulig å si hva FSH vil være om et år. De 40-åringer som har lavere FSH er sannsynligvis programmert til en senere overgangsalder, og har derfor bevart fruktbarheten til høyere alder. Før ga man pergotime fra dag 5 i syklus, men nå starter man ofte på dag 3. Det er ut fra dine opplysninger absolutt ikke utelukket at du kan bli gravid, men det kan ta lengre tid. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/302380-hormoner/#findComment-2449300 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.