Gjest Jason37 Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Jeg har i lang tid, i nærmere to år, hatt konstant løs mage, tidvis diarè. Alt jeg spiser og drikker, irriterer mage & tarm slik at jeg må ty til toalettet kort tid etter så og si hvert eneste måltid. Jeg har forsøkt diverse dietter og ulike såkalte helsekostpreparater - alt sammen uten nevnbare resultater. Har nå etterhvert søkt legehjelp, men har ikke kommet lenger i prosessen enn at jeg har tatt et utall prøver. Tydeligvis er dette med "mage/tarmtrøbbel" en ganske diffus tilstand som er vanskelig å diagnostisere. For kort tid siden fikk jeg - uten sammenheng forøvrig - en infeksjon som medførte at jeg ble satt på en antibiotikakur. I sammenheng med denne fikk jeg informasjon om at denne kuren kunne føre til løs mage, og fikk også endel tips om hvordan disse bivirkningene kunne begrenses. Jeg tenkte at magetilstanden min neppe kunne bli særlig mye verre enn den allerede var, så jeg gjorde gjorde ingen spesielle tiltak. Men forbausende nok opplevde jeg at magen min i denne kurperioden var bedre enn noensinne, enkelte dager nesten tilbake til "normaltilstand" - noe jeg altså ikke har opplevd på etpar år. Jeg kunne spise & drikke uten den påfølgende turen på toalettet som jeg etterhvert har blitt vandt med. Derimot hadde antibiotikakuren ikke den tilsiktede virkningen på det den EGENTLIG skulle behandle. Jeg måtte holde kuren dobbelt så lenge som i utgangspunktet var ment, og ble dessuten etterhvert oppsatt med en annen type kapsler enn de jeg startet opp med. Antagelig døde infeksjonen mer eller indre av seg selv slik jeg ser det, iogmed tiden det tok. Sitter da med to spørsmål: 1. Er det ikke da sannsynlig at mine tarmproblemer har enellerannen bakteriell årsak som kanskje kan behandles med en form for antibiotika? 2. Kan den potensielle virkningen av antibiotika "brukes opp" på andre bakterieinfeksjoner enn det som egentlig var ment, dersom man har flere enn èn infeksjon i kroppen under en slik kur? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/302388-magetr%C3%B8bbelinfeksjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Satish Arora, allmennlege Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Løs mage med tidvis diare over lengre tid kan ha forskjellige årsaker, bl.a. kronisk tarmbetennelse, infeksjon eller en tilstand som ofte kalles irritabel tarm syndrom. Hva den eksakte diagnosen er vil være avhengig av svar på dine blodprøver og nærmere tarm undersøkelse med kolonoskopi. Du spør helt konkret om dine tarmproblemer har bakteriell årsak fordi symptomene ble bedre etter antibiotikakuren - dette er vel teoretisk sett mulig og det vil være en god ide å se nærmere på denne muligheten ved å få undersøkt avføringsprøver for en eventuell infeksjon (prøvene må sendes til mikrobiologisk avdeling for dyrkningssvar) og du bør også snakke nærmere med din fastlege om henvisning til kolonoskopi. Når det gjelder ditt andre spørsmål så vil jeg si at antibiotika vil virke mot bakterie som du har i kroppen din som er sensitiv for denne medisinen (dvs ikke utviklet resistens) - antibiotika skal ikke "bli brukt opp" som du skriver. Men det viktigste er å vite hvor infeksjonen ligger, hvilke type bakterier det gjelder og om de eventuelt kan være resistent mot denne medisinen (dette kan man få svar på ved feks å sende inn prøver til dyrkning og resistensbestemmelse som det heter på fagspråk) - dette er viktig for valg av antibiotika samt behandlingsperiode. Håper at dette hjelper! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/302388-magetr%C3%B8bbelinfeksjon/#findComment-2454025 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.