Gå til innhold

Finner ikke ut hva som feiler meg

Anbefalte innlegg

Gjest Sykemeldt26

Min bakgrunn: Jeg er en mann på 26 år, som har gått sykemeldt nå i 1 år i strekk. For ca 2 år siden fikk jeg diagnosen lavt stoffskifte på bakgrunn at jeg sleit med svimmelhet og konsentrasjonsvansker i eksamensperioden min og tok blodprøver som viste følgende verdier: Tatt 07.04.06 S-TSH 8,1 (referanse 0,4 - 4,0) FT4 17 (referanse 10 - 22) Disse to verdiene var bakgrunnen til jeg måtte begynne med levaxin. Jeg begynte rett på 50 mg gikk på dette 4 mnd, var hos en endokrinolog og fikk beskjed om at jeg måtte øke til 100 mg. Da hadde jeg TSH 4,6 FT4 18 Så gikk jeg på dette fra juli til november, da ble jeg gradvis dårligere. Jeg tok å øket dosen selv 3 dager til 150 mg, den 3 dagen kollapset jeg, alt gikk rundt i hode, og fikk vanvittig hodepine, ble sendt til legevakten. Her fikk jeg konstatert at jeg hadde alt for høye verdier (har dessverre ikke prøvesvarene jeg tok da). Jeg fikk beskjed om å senke dosen min til 75 mg. Denne tiden var den værste tiden for meg, jeg sto opp og la meg daglig med et vanvittig trykk og hodepine, helt ubeskrivelig, og ALLTID ble jeg værre når jeg tok levaxin tilskuddet. Fra desember 06 - til slutten av januar 07, så fant jeg ut i samråd med en endokrinolog at jeg skulle forsøke å kutte ut medisninen i 1 uke. Jeg gjorde dette, og etter 2 dager FORSVANT TRYKKET OG HODEPINEN (men til gjengjeld ble jeg veldig sliten, konsentrasjonsvansker). Jeg fikk beskjed av min fastlege å begynne på medisin igjen etter denne uken, begynte på 50 mg igjen. etter 2 uker på denne dosen fikk jeg den vanvittige hodepinen og trykket i pannen igjen. Jeg ble nå henvist til en privat praktiserende stoffskifte spesialist. Denne spesialisten satte meg på 75 mg levaxin og 30 mg liotyronin. Samt han satte meg til å ta B-vitamin tilskudd.Han mente jeg lider av type 2 hypotyrose, der det ikke er tilstrekkelig med bare T4 tilskudd, men må ha tilskudd av T3 (liotyronin) i tillegg. Jeg gikk fra juli 2007 - oktober 2007 og tok en ny blodprøve som viste disse verdiene: FT4 (Referanse 9,0 - 22.0) Jeg hadde 14,1 FT3 (Referanse 2,3 - 5,7) Jeg hadde 6.0 Anti TPO (Referanse mer en 35) jeg hadde 35 S-TSH (Referanse 0,4 - 4,0) Jeg hadde 0,01 Jernmetning (Referanse 15 - 57) Jeg hadde 64 Vitamin B12 (Referanse 170 - 650) Jeg hadde 755 Jern (Referanse 9,0 - 34) Jeg hadde 35 S-Testosteron (Referanse 8 - 35) Jeg hadde 38 SHBG (Referanse 8 - 60) Jeg hadde 86 Sink (Referanse 10.0 - 18.0) Jeg hadde 19,2 Magnesium (Referanse 0,71 - 0,74) Jeg hadde 0,73 Nå var jeg blitt veldig dårlig igjen. Og i tillegg begynte jeg å få endel nye symptomer: - synsforstyrrelser (tåkesyn og grå streker/svarte prikker) som dras over synsfeltet - tørst, drikker flere liter vann om dagen og må urinere veldig ofte, føles som jeg aldri får tømt meg - Anfall som er vanskelig å beskrive, men Det begynner med at jeg føler meg helt tom, kjenner ikke smerte eller noe en kort stund. Så blir jeg øm i fingrene, akkurat som jeg mister følelsen i dem, så kjenner jeg stikking i hode, og får en slags ut av deg selv opplevelse. Føler som du lever 2 sec på etterskudd. Jeg bestemte meg i samråd med fastlege å forsøke å kutte ut levaxin og liotyronin (trappe forsiktig ned), og under hele nedtrappingen hadde jeg konstant hodepine og trykk i hode, men 2 dager etter jeg kutta ut dette igjen så /lettet hodepinen og trykket veldig/. Jeg har nå gått uten noen form for medisin i 1 mnd og 10 dager, og hadde på siste blodprøve 19 november 2007 følgende: FT4: 17 FT3: 6,3 TSH: 4,2 Dette sier fastlegen mine er gode prøve, noe som tilsier at jeg kanskje ikke har lavt stoffskifte alikevell. Så 3 uker senere tok jeg ny stoffskifte prøve og da hadde TSH på 8,1! Så stoffskiftet mitt varierer veldig uten medisn. Jeg må si jeg blir veldig frustrert. Hva har jeg gjort og hva har blitt undersøkt: - Spiser ekstremt sunt, rører ikke sukker, slik har jeg spist 3 mnd. Har hatt et vekttap fra 95 kg - 76 kg! - Tatt blodprøver på fastende blodsukker, sukker i urinen, som begge er fine. - Vært i MR og CT, begge viser ingenting galt - Vært hos øyenlege, øyespesialist som ikke finner noe galt - Vært hos Øre, nese, hals spesialist som ikke finner noe galt - Vært hos nevrolog som sa alt var i orden - Vært hos Healer uten at det hjalp meg noe - Vært hos Hypnotisør uten at det hjalp meg noe - Vært hos manuellterapaut som ikke fant noe galt i nakken - Forøkt å kutte ut diverse matvarer for å teste om jeg hade cøliaki eller intolleranse uten hell - Gått over 1 år på levaxin og liotyronin som gav meg vanvittig hodepine og trykk i pannen hver gang jeg tilførte dette. - Begynt å ha timer hos psykolog for å finne ut om jeg har fått noen psykiske plager - Tatt prøver for diabetes insipidus uten å finne noe galt - Tatt blodprøver for å finne ut om jeg har diabetes 1 eller 2 uten å finne noe galt Som nevnt ovenfor ser du at jeg har mange uforklarlige symptomer som jeg synes er veldig skremmende, siden lavt stoffskifte vanligvis skal være en sykdom som skal la seg behandle enkelt og ta ca 1 år å få en normal dose. Det rare er at før jeg i hele tatt begynte med levaxin var jeg mye mye bedre form en det jeg nå pr dags dato! Nå prøver jeg som et siste desperat forsøk å teste kvantemedisin hos en hompopat. Hun sier at hun ser ut fra prøvene hun har tatt at jeg har hormon ubalanse i kroppen, hypofysen virker ikke optimalt, imunforsvaret mitt er svekket, og fordøyelsen ikke ser bra ut, selv om jeg spiser ekstremt sunt. Det som blir mine 2 hoved spørsmål er følgende: 1. Daglig tåkesyn med streker og prikker, Sus i hode og øret, smerter i nakke osv, er ikke det tegn på en alvorlig sykdom som ME eller MS? Ingen av de jeg har vært hos kan forklare hvorfor jeg har synsforstyrrelser. Og er det virkelig sant at Angst kan gi slike symptomer 1 år i strekk? 2. Om du var i min situasjon hva ville du gjort?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302413-finner-ikke-ut-hva-som-feiler-meg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Satish Arora, allmennlege

Jeg forstår at du er i en vanskelig situasjon fordi du opplever at medisinen som blir forskrevet for lavt stoffskifte gir deg uholdbare bivirkninger. Dette forekommer ikke så ofte men det betyr ikke at det er umulig! Man kan reagere nokså forskjellig på alle slags medisiner. Du spør om ditt tåkesyn og øresus kan være tegn på alvorlig sykdom som ME eller MS. Dette er lite sannsynlig fordi du forteller at dine symptomer har sammenheng med inntak av stoffskifte medisin. Du har dessuten blitt undersøkt av MR samt vært til MR og CT. Men dersom disse symptomer blir verre eller skulle bli uavhengig av inntak av stoffskifte medisin bør du igjen bli undersøkt av spesialist. Du spør også om dine symptomer kan skyldes angst - dette er fullt mulig og det kunne være en god ide å diskutere dette med din fastlege og det er samtidig svært viktig at dine stoffskifte prøvesvar blit nøye oppfølgt med jevnlige mellomrom.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...