Gå til innhold

Muskelsmerter med feber

Anbefalte innlegg

Gjest Feberheit

Hei, Jeg har i lang tid, siden sommeren 2007 vært plaget med sterke smerter spesielt i overkroppen. Da i hovedsak brystet, men plagene har også sittet i skuldre og delvis halsen. Tror at dette er muskelsmerter, men er ikke sikker. Disse smertene er periodiske og kommer ofte sammen med feber. Til tider har feberen vært opp i over 40. Vondtene starter ofte med veldig sterke smerter i skuldre/nakke og øverste del av brystet. Disse ekstreme smertene varer fra et halvt til halvannet døgn. Når så de værste smertene gir seg kommer feberen. Hvor mye feber jeg får varierer fra gang til gang. Enkelte ganger stiger feberen raskt til 39/40, mens andre ganger blir den ikke høyere enn 38/38,5. Feberperiodene varer ca 3 til 4 dager. Kan dog nevne at jeg innimellom "anfallene" til tider har smerter og føler meg uopplagt og kraftløs. Selve sykdomsforløpet startet ganske umiddelbart etter at jeg kom hjem fra Tyrkia i midten av juli. Fikk da sterke smerter i skulder og kunne ikke bevege høyrearmen overhodet. Fikk etter ca halvannet døgn feber på 39/40 som varte i 4 dager. Var hos legen, som konkluderte med senebetennelse og jeg fikk en kur med Brexidol. Etter dette hadde jeg til tider muskelsmerter, og følte meg ofte uopplagt og kraftløs. Mot slutten av september ble jeg så dårlig igjen, men gikk ikke til legen. Så fikk jeg et nytt "tilbakefall" i mitden av oktober. Tok kontakt med legen som sykmeldte meg 100%, og mente smertene skyldtes at jeg var overarbeidet. Hvilket jeg også var. Fikk så et nytt kraftig tilbakefall i begynnelsen av november. Denne gangen med så kraftige brystsmerter at jeg ble sendt rett til akuttmottaket, da legen fryktet blodpropp i lungene eller event noe med hjertet. Det ble foretatt diverse undersøkelser som EKG, røntgen av lungene, CT av lungene og diverse blodprøver hvorav legen ikke fant noe. De konkluderte med muskelsmerter. Feberen på oppmot 40 satte ikke inn før jeg var sendt hjem fra sykehuset, så dette ble ikke tatt med i vurderingen av sykdomsbildet. Jeg slo meg til ro med at det ikke var noe annet enn muskelsmerter. Hadde frem til nyttår tre nye "anfall", men feberen var ikke over 38,5. Så ble jeg skikkelig dårlig i begynnelsen av januar. Smertene var veldig kraftige og feberen kom opp i over 40. Trodde da i første omgang at jeg hadde pådratt meg influensa i tillegg, så jeg tok ikke kontakt med legen. Etter dette gikk det ca en uke før jeg var like dårlig igjen. Ble så god igjen, men etter ca halvannen uke ble jeg dårlig igjen. Etter tre dager med 40 i feber tok jeg så kontakt med legen. Fastlegen min var ikke tilstede, så jeg ble sendt til en annen lege ved legekontoret. Det ble tatt crp som viste 170, og jeg fikk antibiotika, Doxylin. Ble sendt for og ta røntgen av lungene, men bildene var helt fine. Etter denne siste episoden tok jeg på nytt kontakt med fastlegen. Legen min kontaktet sykehuset og jeg ble lagt inn til utredning på infeksjonsposten. Under sykhusoppholdet ble det tatt diverse blodprøver og mikrobiolog prøver og røntgen av lungene uten at dette viste noe som helst. CRP var fin, og jeg følte meg heller ikke syk på dette tidspunktet. Noen dager etter at jeg ble skrevet ut fikk jeg tilbakefall, men denne gangen var ikke smertene fullt så intense, og feberen lå på rundt 38 i ca 4 dager. Hadde deretter en god periode, men ble dårlig igjen etter ca halvannen uke. Denne gangen med smerter og feber på ca 38, som varte i 4 dager. Jeg er sjeldent god i mer en toppen halvannen uke av gangen, og jeg begynner nå og bli skikkelig fortvilet over situasjonen. Når jeg er "syk" så verker jeg i overkroppen, da i hovedsak midt i brystet og området under høyre og venstre bryst. Har også noe vondt oppover mot halsen, og det gjør vondt å trekke pusten. Det som er litt "merkelig er at smertene ofte oppstår i venstre skulder/ eller skulder/nakke, for så og endre karakter til brystsmreter etterhvert som smertene roer seg, og innen feberen kommer sitter smertene hovedsaklig i brystet. Jeg klarer heller ikke å ligge nede, da dette er svært smertefullt. Smertene er svakere når jeg står eller sitter oppreist. Er derfor tvunget til å sove delvis sittende i de periodene hvor jeg er dårlig. Kan også nevne at jeg i samme periode har vært mye plaget med diare og løs mage, uten at jeg kan tro at det finnes en sammenheng her. Har også mye hodepine. Årsaken til at jeg sender denne henvendelsen er at jeg ønsker en "second opinion". Er ganske fortvilet over at man ikke finner ut hva dette er for noe, og lurer på om dette kan være symptoner på evnt sykdom/infeksjon som min lege ikke har tenkt på.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302444-muskelsmerter-med-feber/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Feberheit

Hei

Så leit å høre om plagene dine, må være forferdelig å gå rundt slik. Lurte på om du vet hvilke infeksjoner du ble testet for på sykehuset?

Hei, og takk for svar.

Er litt usikker på hva slags infeksjoner jeg ble testet for, men tror de testet for malaria og noen andre tropiske sykdommer. I tillegg så testet de for "flåttsyke". Ellers så tok de mikrobilog prøver til dyrking uten at de fant noe.

arsj1365381012

Hei, og takk for svar.

Er litt usikker på hva slags infeksjoner jeg ble testet for, men tror de testet for malaria og noen andre tropiske sykdommer. I tillegg så testet de for "flåttsyke". Ellers så tok de mikrobilog prøver til dyrking uten at de fant noe.

Hei igjen

Ok...min første tanke da jeg leste dette var Brucella. Meget sjelden, men kan passe med dine symptomer. Langvarig, muskel-skjelettsmerter, feber. Var du i kontakt med dyr i Tyrkia? Brucellose behandles f.eks med doxycyclin, men behandlingen går over flere måneder. Men det trenger ikke være dette, og muligens er du testet for det med blodprøve. For å se skjelettforandringer må man ta scintigrafi, ikke rtg. De fleste prøver samt dyrkning vil ikke gi napp.

Bare en tanke fra en medisinstudent... Lykke til videre, håper du blir kvitt infeksjonen (noe jeg er overbevist om at det er).

Gjest Feberheit

Hei igjen

Ok...min første tanke da jeg leste dette var Brucella. Meget sjelden, men kan passe med dine symptomer. Langvarig, muskel-skjelettsmerter, feber. Var du i kontakt med dyr i Tyrkia? Brucellose behandles f.eks med doxycyclin, men behandlingen går over flere måneder. Men det trenger ikke være dette, og muligens er du testet for det med blodprøve. For å se skjelettforandringer må man ta scintigrafi, ikke rtg. De fleste prøver samt dyrkning vil ikke gi napp.

Bare en tanke fra en medisinstudent... Lykke til videre, håper du blir kvitt infeksjonen (noe jeg er overbevist om at det er).

Hei igjen, og takk for svar. Er usikker på om det ble testet for denne sykdommen mens jeg var innlagt. Det ble tatt prøver som skulle dyrkes, og slik jeg har forstått dette, så viste de ikke noe unormalt. Vet du evnt om dette er tilstrekkelig for avkrefte Brucella? Bør jeg evnt kreve og bli testet for dette? Smertene sitter hovedsakelig i brystregionen, så jeg tenker jo at infeksjonen sitter der smertene er, men legene finner jo ikke noe. Med hensyn til crp, så er denne tilnærmet normal når jeg ikke har feber. Den ligger da på ca 15 - 20. Var hos legen for et par dager siden, og crp var da på 70. Hadde da hatt feber på ca 38 i fire dager. Fikk ikke noe for det, da legen ikke vet hvor en evnt infeksjon sitter. Skal dog til legen igjen i morgen for og ta ny crp. Utover dette har legen sendt henvisning om Gastroskopi, men jeg føler liksom at det er et skudd i blinde.

Er litt bekymret for at det er noe alvorlig som feiler meg, og at det er noe legene overser. Hvis noen har forlsag til hva dette kan være, så setter jeg stor pris på det.

arsj1365381012

Hei igjen, og takk for svar. Er usikker på om det ble testet for denne sykdommen mens jeg var innlagt. Det ble tatt prøver som skulle dyrkes, og slik jeg har forstått dette, så viste de ikke noe unormalt. Vet du evnt om dette er tilstrekkelig for avkrefte Brucella? Bør jeg evnt kreve og bli testet for dette? Smertene sitter hovedsakelig i brystregionen, så jeg tenker jo at infeksjonen sitter der smertene er, men legene finner jo ikke noe. Med hensyn til crp, så er denne tilnærmet normal når jeg ikke har feber. Den ligger da på ca 15 - 20. Var hos legen for et par dager siden, og crp var da på 70. Hadde da hatt feber på ca 38 i fire dager. Fikk ikke noe for det, da legen ikke vet hvor en evnt infeksjon sitter. Skal dog til legen igjen i morgen for og ta ny crp. Utover dette har legen sendt henvisning om Gastroskopi, men jeg føler liksom at det er et skudd i blinde.

Er litt bekymret for at det er noe alvorlig som feiler meg, og at det er noe legene overser. Hvis noen har forlsag til hva dette kan være, så setter jeg stor pris på det.

Hei igjen!

Jeg har tenkt mye på dine symptomer. Siden det hele startet etter at du var i Tyrkia synes jeg det taler for infeksjon. CRP-verdiene tyder på kronisk, lavgradig form. Du sier du har hatt en del mageproblemer også. Hadde du det der nede? Det finnes en lang rekke såkalte importsykdommer man kan "dra med seg hjem" fra utlandet. Det vanligste er malaria og bakterielt betinget diarè, som testes i hhv blod og avføring. Dette er helt sikkert gjort hos deg. Videre må man jo tenke på parasitter, dette undersøkes også i avføring eller blod, evt ved hjelp av bildeteknikker. Regner med du har fått gjort dette også.

Hva som også er verdt å nevne, er at man etter infeksjoner i mage-tarm (diare) kan få såkalt reaktiv artritt (leddbetennelse) noen uker etter. Dette gir leddsmerter (typisk kne/ankel), feber og sykdomsfølelse. Som oftest vil en slik artritt brenne ut av seg selv, men den kan i noen tilfeller bli kronisk.

I tillegg kommer en del sjeldnere typer infeksjon, som f.eks. Coxiella, Brucella, Rickettsia, Fransicella ol. Påvisning av disse ved dyrkning kan være vanskelig. Det går imidlertid an å påvise dem vha blodprøver, der man sjekker om du har dannet antistoffer ("motstoffer") mot disse organismene. Virus påvises ofte også slik.

Jeg synes absolutt du skal kreve ytterligere utredning, dersom ikke alt av prøver er tatt. Du skal ikke ha det slik som du har det nå resten av livet. Dersom fortsatt ingen infeksjon skulle påvises, kan man jo også tenke på om det ligger revmatisk sykdom bak, og utrede mhp dette. Noe galt er det jo!

Annonse

Satish Arora, allmennlege

Jeg forstår din fortvilelse og dine symptomer er litt uvanlige - dette krever at man bruker diverse prøver/utredninger til å komme nærmere en konkret diagnose. Du beskriver muskelsmerter som er periodiske og kommer sammen med feber samt forhøyet CRP ved ihvertfall en anledning. Du har allerede blitt vurdert ved infekjonsposten uten at det ble stilt en diagnose. Du ber nå om en second-opinion og jeg synes dette er helt på sin plass. Siden dine symptomer har vedvart synes jeg derfor at det er viktig at du blir vurdert av en reumatolog. Autoimmune sykdommer kan i noen tilfeller gi muskelsmerter samt feber og inflammasjon (forhøyet CRP er et tegn på dette) og jeg mener at det viktig at dette blir undersøkt nærmere i ditt tifelle. Du må ikke være redd for at du har en alvorlig sykdom men jeg mener at en spesialist på dette området vil være viktig for å finne mer ut av dine symptomer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...