Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

hei,jeg er ei 26 år gammel jente.jeg har gått på p-pillen jasmin i 10 år nå,dette fordi jeg gikk uten menstruasjon i 2 og halvt år før det.Hadde normal mens ca 3 år før den plutselig forsvant.gynekologen min sa jeg må gå på p-piller resten av livet for ikke å få beinskjørhet.jeg fikk beskjed om at jeg hadde for lite av noen hormoner.nå har jeg ny fast lege som sier dette er bare tull og at det er mye skadeligere å gå på p.piller enn faren for beinskjørhet.begge sier legene helt motsatt.hvem skal jeg tro på?har hørt en del negativt om jasmin i det siste.bør jeg prøve å slutte med p-piller eller fortsette?vil jeg noen gang få normal mens igjen?vil jeg noen gang kunne få barn?jeg har slitt med angst siden jeg mistet mens første gangen.kan dette være en årsak til at den forsvant?har vært plaget med migrene/hodepine de siste årene i de pillefrie periodene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302446-slutte-p%C3%A5-p-piller/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det kan være flere grunner til at menstruasjonen blir borte.

1. Det kan skyldes svikt i hypofysen (hjernevedhenget) så eggstokkene ikke stimuleres til eggløsning. Det ses for eksempel ved anoreksi, slanking og trening. Det er tvilsomt om angst kan utløse en slik tilstand. Hvis disse utløsende faktorer forsvinner, vil eggløsning og menstruasjon ofte komme tilbake, og det er mulighet for graviditet. Hvis det ikke skjer, kan eggløsning som regel settes i gang med sprøyter med hypofysehormon.

2. Er annen årsak kan være tilstanden PCOS hvor det dannes små cyster på eggstokkene i stedet for eggløsning. Tilstanden er i noen tilfeller ledsaget av overvekt og overproduksjon av mannlige hormoner. Også her er det mulighet for graviditet, som regel kan eggløsning settes i gang med tabletter, men reduksjon av overvekt kan i seg selv være tilstrekkelig behandling.

3. Hos unge kvinner kan en meget sjelden årsak være svikt i eggstokkene, en tidlig overgangsalder. I det tilfelle er det ikke mulighet for graviditet da det ikke er egg igjen i eggstokkene.

Ved en blodprøve (tatt tidligst ca 2 uker etter stopp m p-pille), kan man skjelne mellom de tre tilstander. Ved 1 og 3 er østrogennivået så lavt at man tilrår østrogenbehandling, bla. for å unngå risiko for benskjørhet, og sannsynligvis også for beskyttelse av hjerte og blodkar. Hvis det er mulighet for graviditet (ved 1 og 2) og behov for prevensjon brukes p-pille, ellers samme hormonbehandling som kvinner bruker etter overgangsalderen. Ingen grunn til å være bekymret for Yasmin som du har brukt så lenge, men det er ikke nødvendig med så relativ sterk behandling for sviktende østrogenproduksjon

Jeg foreslår at du tar kontakt med gynekolog for en skikkelig gjennomgang med nye hormonprøver. Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...