Gå til innhold

Påvise HIV

Anbefalte innlegg

Gjest billybobb

Var for 6-7 uker siden dum (og full) nok til å gå på en lei smell i utlandet. Har siden jeg kom hjem hatt en hissig angst og fikk etter 4,5uke testet meg for hiv. Fikk nylig resultatet negativ, angsten lever dessverre videre grunnet "vinduet". Men etter å ha trålet nettet for informasjon finner jeg hos Furst, som utførte lab testen, følgende: Fra slutten av september endrer vi analysene for HIV- og hepatittinfeksjoner. For det første går vi over til en ny metode for HIV-analyse. Dette er en kombinert analyse som detekterer både antigen (virus) og antistoff (kroppens reaksjon). Dette innebærer at vi nå kan påvise smitte i 1-2 uker etter eksponering, altså før kroppen reagerer med antistoff produksjon. Dette var tidligere et ”vindu” hvor pasienten kunne være nysmittet, men ennå ikke var begynt å produsere antistoffer for beskyttelse. Resultatet er diagnostikk på et enda tidligere tidspunkt enn før. De øvrige bekreftelsesrutinene vil som før gjøres ved Folkehelse instituttet. Stemmer dette? Hvor mye kan jeg stole på avgitt resultat?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302471-p%C3%A5vise-hiv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Siden du fikk tatt prøven ca 4,5 uker etter din episode er ikke antigentesten er av noe større interesse. "Vindusperioden" gjelder i de første få ukene etter smitte. Forresten så har ikke antigentesten samme gode ømfintlighet (sensibilitet) som antistofftesten. Min eneste kommentar til deg er at det hender i en fåtall av tilfellene at antistoffer melder seg først etter 4-5 uker. Jeg mener at vi anbefaler testen utført 6-7 uker etter eventuell smitte, for sikkerhets skyld. Er den negativ da har du en ca 98% sikkerhet. (100% blir det aldri)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302471-p%C3%A5vise-hiv/#findComment-2449711
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...