Gjest hylleblomst Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Jeg er en dame på 69 år som har spøsmål vedr. medisiner jeg har fått. For en uke siden var jeg hos legen p.g.a brennende svie i skjeden (ikke kløe). Uten å ta prøver men bare se, sa hun at det var sopp,men ikke hvilken slags sopp det var, og ordinerte Fluconazol Actavis 150 mg, 1 tabl. en gang i uken i 4 uker. Har lest at i hårdnakkede og plagsomme tilfeller kan det være aktuelt å bruke midler mot sopp som virker i hele kroppen (flukonazol). Jeg tar p.g.a tørhet i skjeden Vagifem 25 mikrogram 2 ganger i uken. Kan dette forenes med den tablett jeg tar for sopp? Hvordan kan legen vite om jeg har sopp i hele kroppen, som flukonazol skal virke for? Er denne medisin som penicillin der også nedbryter gode bakterier. Når jeg skal lade vannet føles det ofte som om det kun kommer noen dråper og at det er mere som skal ut og så kan det gå en liten stund og så kommer det normalt. Jeg drikker mye kokt vann hver dag. Ser frem til ditt svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/302508-sopp-i-skjeden/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Jeg synes det var litt rart at legen ikke tok prøve fra skjeden, for det kan være andre årsaker til de beskrevne symptomer. Det er vanlig først å forsøke lokal behandling med stikkpiller eller krem. Flukonazol brukes bare hvis man ikke kommer til mål med lokal behandling eller hvis det er vanskelig å bruke stikkpiller (sannsynligvis ikke tilfelle hos deg som bruker lokal østrogen). Jeg tror ikke at legen oppfatter at du har sopp i hele kroppen. Behandling i fire uker er også noe uvanlig ved førstegangs skjedekatarr. Det kan være andre årsaker som for eksempel lichen (en type finnes også i munnhulen, har du har symptomer herfra?). Jeg synes du skal høre med din lege om det er foretatt dyrkning fra skjeden og evt be om en slik undersøkelse før du starter behandling. Du kan også høre om hvorfor du skal ha så kraftig behandling og ikke først forsøke lokal behandling. Du kan uansett gjerne fortsette med Vagifem. Jeg håper du kan få avklaring på usikkerheten. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/302508-sopp-i-skjeden/#findComment-2450426 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.