Gå til innhold

Vurdan lære henne glosene?


Anbefalte innlegg

Nå har tredjeklassingen virkelig begynt å få mye hjemmelekser. Bla skal hun til hver torsdag pugge engelske gloser, ca 5/6 ord.

Jeg sliter virkelig med å lære henne det. Vi repeterer og repeterer men hun skrive dem allikevel feil! Hun har nok med rettskrivingen i norsk egentlig, hun skrive "ike" og "lekker" (=leker). Dessuten leser hun saktere enn gjennomsnittet.

Jeg synes det er dumt hvis hun skal ha masse feil på disse gloseprøvene hver torsdag, det gir jo dårlig mestringsfølelse. Samtidig synes jeg at engelsk er viktig, og vil at hun skal bli flink i det.

Hvordan kan jeg best hjelpe henne? Finnes det noen bra dataspill eller internettsider hun kan holde på med (og som hjelper)?

Har du en god teknikk for hvordan pugge, rett og slett?

Tar gjerne imot tips til hvordan hun kan bedre rettskrivingen i norsk også. Vi skal intensivere det med lesing nå, det skal til og med gå ut over søvn dersom det trengs. Jeg er redd for at hun kommer til å henge etter....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302511-vurdan-l%C3%A6re-henne-glosene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mallet

Er hun testet for dysleksi? Det finnes god hjelp å få med treningsmetoder og dataprogrammer, som man kan få via skolen hvis det er behov for det. Typen skrivefeil du beskriver er typiske "dysleksi-feil", derfor er det lurt å sjekke om hun kan ha nytte av verktøy og oppfølging beregnet spesielt for dyslektikere.

Er hun testet for dysleksi? Det finnes god hjelp å få med treningsmetoder og dataprogrammer, som man kan få via skolen hvis det er behov for det. Typen skrivefeil du beskriver er typiske "dysleksi-feil", derfor er det lurt å sjekke om hun kan ha nytte av verktøy og oppfølging beregnet spesielt for dyslektikere.

Hei

Jeg er bekymret for dette. Men jeg vil liksom ikke at det skal være "noe galt" med henne! Har hørt så mange skrekkhistorier om dysleksi.

Hvor kan jeg finne mer info om dette? Vet du noe mer om typiske trekk jeg skal se etter?

Hun har alltid vært veldig tidlig ute språklig (muntlig), snakket i hele setninger da hun var bare 15 mnd. Men dette har kanskje ingen betydning? Hun elsker bøker (når hun blir lest for), og sluker lydbøker i store mengder.

Blir så lei meg hvis dette virkelig vil gi henne problemer videre.....

Gjest togli

Jeg har urokkelig tro på enhåndsalfabetet (i utg.pkt. for døve)både når det gjelder å lære å lese og det å pugge nye ord. For oss er det selvsagt enkelt å bruke dette i innlæringen fordi håndalfabetet er noe våre barn lærte de første par leveårene, men det er aldri for sent ;)

Barn er ofte mer visuelle enn auditive og noen mennesker vil for alltid score bedre på visualitet enn auditivitet. Ditt barn kan kanskje være en av dem?

Når mine barn skal lære f.eks. engelske gloser, så bokstaverer vi dem ved hjelp av håndalfabetet og da sitter stavelsen som bare det!

Et lite tips til lesehastighetstrening: Klipp ut lapper og skriv et ord på hver lapp. Legg lappene i en bunke. La barnet lese ordet på lappen og du skifter kjapt til neste lapp. Fortsett slik til bunken er ferdig. Hvis lesingen gikk tregt, så kjør gjennom bunken en gang til. Bruk gjerne samme bunke i et par uker og øv hver dag. Lesningen vil gå kjappere og kjappere for hver gang barnet leser de samme ordene. På denne måten blir lesningen automatisert og barnet lærer seg å "se" ordbildet istedetfor bare å stave ordet.

Her er en link til det norske enhåndsalfabetet dersom dere ønsker å prøve dere :)

http://www.acm.no/materiell/handalfabet/1hands.html

Gjest mallet

Hei

Jeg er bekymret for dette. Men jeg vil liksom ikke at det skal være "noe galt" med henne! Har hørt så mange skrekkhistorier om dysleksi.

Hvor kan jeg finne mer info om dette? Vet du noe mer om typiske trekk jeg skal se etter?

Hun har alltid vært veldig tidlig ute språklig (muntlig), snakket i hele setninger da hun var bare 15 mnd. Men dette har kanskje ingen betydning? Hun elsker bøker (når hun blir lest for), og sluker lydbøker i store mengder.

Blir så lei meg hvis dette virkelig vil gi henne problemer videre.....

Det er veldig god hjelp å få for dysleksi nå, så du skal ikke være redd! Det som er viktig å tenke på er at jo tidligere man får skikkelig hjelp, jo bedre er sjansene til å få god dreis på lesing og skriving etterhvert. Skjønner at det kan være litt skummelt med en utredning, men om du tar tak i dette nå hjelper du jenta di mye bedre enn om du velger å se det an i håpet om at alt skal være i orden.

En dyslektiker må nok regne med å jobbe litt hardere med en del ting, men det kan også være en god ting, fordi man får en dytt til å tillegge seg gode læringsvaner allerede tidlig i livet. Jeg kjenner en med dysleksi som bestod juss-studiet med beste karakter, og en annen som er i ferd med en annen krevende utdanning og gjør det svært bra der. Så dysleksi er ingen hindring til å gjøre det godt, også innenfor akademiske fag!

Men det er selvsagt viktig med motivasjon til å få til ting. Nettopp den motivasjonen er en annen viktig grunn til å sette i gang med god hjelp så tidlig som mulig. Hvis hun strever og strever og aldri får til lesing/skriving uansett hvor mye hun jobber, så vil jo motivasjonen forsvinne etterhvert. De som har utdannelse innen dette har andre metoder enn bare drilling (selv om drilling også er viktig), slik at hun kan få hjelp til å mestre og øve på riktig måte.

Det er flott at hun har glede av å bli lest for. Å lese selv er kjempegod trening, og jo mer hun leser, jo flinkere vil hun bli. Kanskje dere kan trene litt slik at hun leser et lite stykke høyt for deg, før du leser høyt for henne? Bare et lite stykke om gangen i begynnelsen, og så mer etterhvert som hun mestrer det.

Gjest togli

Hei

Jeg er bekymret for dette. Men jeg vil liksom ikke at det skal være "noe galt" med henne! Har hørt så mange skrekkhistorier om dysleksi.

Hvor kan jeg finne mer info om dette? Vet du noe mer om typiske trekk jeg skal se etter?

Hun har alltid vært veldig tidlig ute språklig (muntlig), snakket i hele setninger da hun var bare 15 mnd. Men dette har kanskje ingen betydning? Hun elsker bøker (når hun blir lest for), og sluker lydbøker i store mengder.

Blir så lei meg hvis dette virkelig vil gi henne problemer videre.....

Dyslektikere er ofte litt senere til å prate enn gjennomsnittet, så sånn sett kan det være at barnet ditt ikke har dette. Dersom det skulle vise seg at hun har dysleksi, så må du absolutt ikke fortvile! Verden har heldigvis endret seg betydelig fra da vi var små til nå ;) Dysleksi trenger ikke skape så store vanskeligheter dersom man får tidlig hjelp og tilpasning underveis!

Annonse

Jeg har urokkelig tro på enhåndsalfabetet (i utg.pkt. for døve)både når det gjelder å lære å lese og det å pugge nye ord. For oss er det selvsagt enkelt å bruke dette i innlæringen fordi håndalfabetet er noe våre barn lærte de første par leveårene, men det er aldri for sent ;)

Barn er ofte mer visuelle enn auditive og noen mennesker vil for alltid score bedre på visualitet enn auditivitet. Ditt barn kan kanskje være en av dem?

Når mine barn skal lære f.eks. engelske gloser, så bokstaverer vi dem ved hjelp av håndalfabetet og da sitter stavelsen som bare det!

Et lite tips til lesehastighetstrening: Klipp ut lapper og skriv et ord på hver lapp. Legg lappene i en bunke. La barnet lese ordet på lappen og du skifter kjapt til neste lapp. Fortsett slik til bunken er ferdig. Hvis lesingen gikk tregt, så kjør gjennom bunken en gang til. Bruk gjerne samme bunke i et par uker og øv hver dag. Lesningen vil gå kjappere og kjappere for hver gang barnet leser de samme ordene. På denne måten blir lesningen automatisert og barnet lærer seg å "se" ordbildet istedetfor bare å stave ordet.

Her er en link til det norske enhåndsalfabetet dersom dere ønsker å prøve dere :)

http://www.acm.no/materiell/handalfabet/1hands.html

Vi pleide å bruke et slags 2-håndsalfabet da jeg var ungen. Aner ikke hvor det kom fra eller hvor offisielt det er, men jeg har faktisk vært borti flere som kan det så helt internt kan det umulig ha vært. :o)

Jeg har urokkelig tro på enhåndsalfabetet (i utg.pkt. for døve)både når det gjelder å lære å lese og det å pugge nye ord. For oss er det selvsagt enkelt å bruke dette i innlæringen fordi håndalfabetet er noe våre barn lærte de første par leveårene, men det er aldri for sent ;)

Barn er ofte mer visuelle enn auditive og noen mennesker vil for alltid score bedre på visualitet enn auditivitet. Ditt barn kan kanskje være en av dem?

Når mine barn skal lære f.eks. engelske gloser, så bokstaverer vi dem ved hjelp av håndalfabetet og da sitter stavelsen som bare det!

Et lite tips til lesehastighetstrening: Klipp ut lapper og skriv et ord på hver lapp. Legg lappene i en bunke. La barnet lese ordet på lappen og du skifter kjapt til neste lapp. Fortsett slik til bunken er ferdig. Hvis lesingen gikk tregt, så kjør gjennom bunken en gang til. Bruk gjerne samme bunke i et par uker og øv hver dag. Lesningen vil gå kjappere og kjappere for hver gang barnet leser de samme ordene. På denne måten blir lesningen automatisert og barnet lærer seg å "se" ordbildet istedetfor bare å stave ordet.

Her er en link til det norske enhåndsalfabetet dersom dere ønsker å prøve dere :)

http://www.acm.no/materiell/handalfabet/1hands.html

WOW - flotte råd!!!

Gjest togli

Vi pleide å bruke et slags 2-håndsalfabet da jeg var ungen. Aner ikke hvor det kom fra eller hvor offisielt det er, men jeg har faktisk vært borti flere som kan det så helt internt kan det umulig ha vært. :o)

Dette? :-)

http://hercules.tk2.no/moller/vgs/1_tegnspraak/pdf_bilder/norsk2hand.pdf

Annonse

''Har du en god teknikk for hvordan pugge, rett og slett?''

Hos oss har vi hver mandag et nytt ukeprogram. Der står ukens gloser, både norske og engelske ord. Hos oss øver vi litt hver dag pluss at hun får med seg huskelapp på senga. Den ser hun over noen ganger hver kveld.

Ordene skrives med forskjellige farger. Da min jente gikk i tredje klasse i fjor så tegnet jeg gjerne eks sykkel ved siden av ordet. Vi tegner ikke lengre, men fargene gjør det enklere å skille ordene og gjør det lettere å huske bokstavene ved å tenke på fargen på ordet. Dette fungerte greit for henne.

Jeg vil også si at det ikke er uvanlig heller at barna i tredje klasse ikke helt har taket på skriving. Veldig ofte så løser dette seg helt i fjerde klasse. Ikke la barnet føle dette som stress ved å ta tid fra nattesøvnen. Heng lapper på toalettet på speilet mm

Lykke til!

Mrs. Wallace

Jeg har urokkelig tro på enhåndsalfabetet (i utg.pkt. for døve)både når det gjelder å lære å lese og det å pugge nye ord. For oss er det selvsagt enkelt å bruke dette i innlæringen fordi håndalfabetet er noe våre barn lærte de første par leveårene, men det er aldri for sent ;)

Barn er ofte mer visuelle enn auditive og noen mennesker vil for alltid score bedre på visualitet enn auditivitet. Ditt barn kan kanskje være en av dem?

Når mine barn skal lære f.eks. engelske gloser, så bokstaverer vi dem ved hjelp av håndalfabetet og da sitter stavelsen som bare det!

Et lite tips til lesehastighetstrening: Klipp ut lapper og skriv et ord på hver lapp. Legg lappene i en bunke. La barnet lese ordet på lappen og du skifter kjapt til neste lapp. Fortsett slik til bunken er ferdig. Hvis lesingen gikk tregt, så kjør gjennom bunken en gang til. Bruk gjerne samme bunke i et par uker og øv hver dag. Lesningen vil gå kjappere og kjappere for hver gang barnet leser de samme ordene. På denne måten blir lesningen automatisert og barnet lærer seg å "se" ordbildet istedetfor bare å stave ordet.

Her er en link til det norske enhåndsalfabetet dersom dere ønsker å prøve dere :)

http://www.acm.no/materiell/handalfabet/1hands.html

Dette var et veldig godt råd jeg har knalltro på, togli! Skal jeg virkelig notere meg.

Vi bruker mye tegn til tale med ungene, og jeg ser at det blant annet gjør at lange sangtekster sitter veldig mye raskere enn ved ren taleinnlæring.

Gjest togli

Dette var et veldig godt råd jeg har knalltro på, togli! Skal jeg virkelig notere meg.

Vi bruker mye tegn til tale med ungene, og jeg ser at det blant annet gjør at lange sangtekster sitter veldig mye raskere enn ved ren taleinnlæring.

Når jeg studerte brukte jeg ofte tegn for å pugge bestemte ting. Det hjalp utrolig godt!

Flott hvis rådene kan være til nytte for dere også:)

Jeg har urokkelig tro på enhåndsalfabetet (i utg.pkt. for døve)både når det gjelder å lære å lese og det å pugge nye ord. For oss er det selvsagt enkelt å bruke dette i innlæringen fordi håndalfabetet er noe våre barn lærte de første par leveårene, men det er aldri for sent ;)

Barn er ofte mer visuelle enn auditive og noen mennesker vil for alltid score bedre på visualitet enn auditivitet. Ditt barn kan kanskje være en av dem?

Når mine barn skal lære f.eks. engelske gloser, så bokstaverer vi dem ved hjelp av håndalfabetet og da sitter stavelsen som bare det!

Et lite tips til lesehastighetstrening: Klipp ut lapper og skriv et ord på hver lapp. Legg lappene i en bunke. La barnet lese ordet på lappen og du skifter kjapt til neste lapp. Fortsett slik til bunken er ferdig. Hvis lesingen gikk tregt, så kjør gjennom bunken en gang til. Bruk gjerne samme bunke i et par uker og øv hver dag. Lesningen vil gå kjappere og kjappere for hver gang barnet leser de samme ordene. På denne måten blir lesningen automatisert og barnet lærer seg å "se" ordbildet istedetfor bare å stave ordet.

Her er en link til det norske enhåndsalfabetet dersom dere ønsker å prøve dere :)

http://www.acm.no/materiell/handalfabet/1hands.html

er enig med deg togli ang lesehastighetstrening:

Sønnen våres har nå gått på engelsk skole i ett år.. vi startet med Flash cards. - skrev opp ord på lapper og han pugget disse. han lærte da å kjenne igjen ordene og det ble lettere etterhvert å bruke bokstavene i andre ord..

Nå ,å vi begynne å gjøre det samme på norsk, for vi flytter hjem til sommeren og da skal han statte opp på norsk skole.

jeg støvsuger nettet nå etter oppgaver, og ulike tips til hva vi kan jobbe med ifht norske skoler...

Gjest togli

er enig med deg togli ang lesehastighetstrening:

Sønnen våres har nå gått på engelsk skole i ett år.. vi startet med Flash cards. - skrev opp ord på lapper og han pugget disse. han lærte da å kjenne igjen ordene og det ble lettere etterhvert å bruke bokstavene i andre ord..

Nå ,å vi begynne å gjøre det samme på norsk, for vi flytter hjem til sommeren og da skal han statte opp på norsk skole.

jeg støvsuger nettet nå etter oppgaver, og ulike tips til hva vi kan jobbe med ifht norske skoler...

Hvis han nå leser godt på engelsk, så vil jeg tro at norsken også vil gå greit :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...