Gå til innhold

Asymmetrisk brystkasse

Anbefalte innlegg

Gjest weirdthorax

Hei! Jeg har hatt et problem siden puberteten, som jeg har lyst til å få noen råd om hvordan jeg kan få fikset. Fotografier: http://rapidshare.com/files/102545565/nr1.jpg.html http://rapidshare.com/files/102545566/nr2.jpg.html Som du ser, er den vestre siden av brystkassen min bemerkelig mye større enn den høyre. (Se forskjellen merket med "B" i nr2 bildet). Jeg kan huske at når jeg var mindre, hadde jeg en liten kul i det området merket "A", men ellers var brystkassen temmelig flat og symmetrisk. Forskjellen vokste dessverre ettersom årene gikk. Nå er jeg 21 år gammel og som du kan se på bildene, begynner forskjellen å bli temmelig stor. Jeg tror jeg var rundt 16-17 år gammel når jeg først begynte å kjenne noen små stikk langs området merket "A". Føltes litt ut som det var noen ribbein som stakk litt ekstra ut (merket med dobbellinje). Når jeg kjente på dette området var det noe ubehag (ikke direkte smertefullt, men ganske følsomt). Nå vet jeg ikke om dette er relevant, men det har skjedd siden den tid at jeg har fått skytende smerter i hjertet da det begynner å slå hardt, raskt og noe i urytme. Dette kunne vare alt fra noen sekunder til et minutt, og som oftest om natten eller morgenen. Heldigvis skjedde dette sjeldnere ettersom jeg ble eldre. Nå skjer det ganske sjeldent, kanskje en gang hver 2-3måned. Jeg vet ikke om dette har noe relevans med den skjeve brystkassen og smertene i forbindelse med dette. Dette vet du. En annen ting jeg kan nevne er at jeg som barn hadde svært mye bronkitt/lungebetennelse. Var innlagt nesten en uke en gang, med over 40 i feber. Vet ikke om dette forklarer noe, men nok en gang - det vet sikkert du. Uansett, begynte jeg for et par år siden å trene med vekter fordi jeg trodde forskjellen ville bli mindre. Men jeg tok feil. Den venstre siden vokste raskere, jeg hadde raskere styrkeøkning på denne siden, og treningsstølheten på denne siden var også større. Jeg fikk til og med en klump under brystkassen merket "C" (er dette en magemuskel på avveier eller?) En annen ting er at jeg har den rare følelsen av at den venstre armen/skulderen hviler lengre fram enn den høyre. Litt vanskelig å forklare, men med andre ord kjennes det ut som jeg vrir meg til høyre uten å faktisk gjøre det. Merkelig følelse. Så jeg stoppet å trene. Men problemene er der fortsatt. Litt stikking i venstre side (langs de utstikkende ribbeinene, ømhet på det dobbelmerkede punktet, den rare "vrifølelsen") Dessuten ser det jo ikke helt bra ut heller, må liksom bruke litt løsere klær for at det ikke skal synes. Nå gidder jeg ikke mer. Noe må gjøres. Men hva?? Jeg har vært hos tre leger, med tre forskjellige utfall. Doktor 1: Sa at problemet skyldtes noe kronisk betennelse i beinet og at det ville forsvinne av seg selv iløpet av 6mnd -12mnd. Fikk smertestillende og skulle returnere om et år hvis det ikke forsvant. Jeg returnerte aldri da dette var en lege jeg konsulterte under verneplikten. Doktor 2: Ble litt bekymret og tok røntgenbilder. Sa så til meg at det ikke finnes noen ting jeg kunne gjøre. Jeg fikk bare ta smertestillende når jeg følte det trengtes. Doktor 3: Så på det i 1 minutt og sa at slikt var like normalt som en større høyre fot og at smertene mest sannsynlig var psykologiske. Jeg anser meg selv ganske stabil psykologisk sett, men når dette begynner å berøre meg såpass i det hverdagslige liv (plagsomt med ømhet og merkelig resultat av styrke trening.) anser jeg det såpass viktig at noe må gjøres. Blir det noe større asymmetri enn dette kommer selvbildet mitt å få seg en skikkelig trøkk også. Håper du kan hjelpe meg til å finne en løsning på dette, og vennligst ikke gi meg det vanlige "aksepter det" svaret mange får i lignende situasjoner. Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302515-asymmetrisk-brystkasse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Satish Arora, allmennlege

Jeg forstår godt at du ønsker konkret svar og råd når det gjelder din problemstilling. Jeg må innrømme at dine symptomer er noe uvanlige men siden du opplever ømhet og stikninger knyttet til din assymtrisk brystkasse synes jeg det er riktig at du blir henvist til en spesialist (ortoped) for å se nærmere på dette. Dine symptomer har vart lenge og slik du beskriver det opplever du dette som et økende problem - det er desto enda viktigere at du får noen direkte svar om hva dette skyldes og hva som kan gjøres med dette. Jeg vil tro at en CT undersøkelse vil også kunne gi nærmere svar på årsaken til disse smertene og skjevheten i brystkassen og henvisning til dette bør du også diskutere nærmere med din fastlege.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...