Gå til innhold

pergotime eller ikke

Anbefalte innlegg

Gjest Pergo en gang til?

Hei! Jeg er ei jente på snart 24 år. Har tidligere fått pergotome da jeg hadde lange sykluser (mens ca hver 3. mnd). Har også mistet 2 ganger (før pergotime). Fikk barn for 9 mnd siden. (Hadde prøvd i 4 år og gikk etter 4 kurer pergo).Fikk mens tilbake 4 mnd etter og har hatt den regelmessig nå, men den er svak og varer bare 5 dager. Vi har prøvd å bli gravid på nytt i 4 mnd, men jeg er usikker på om vi klarer det. Da jeg tok blodprøver under pergo-kurene var det snakk om noen tall eller nivåer som jeg tror burde ligge på over 25 for at vi sku ha en gri sjans. Lå på 14 før jeg begynte vil jeg huske... Va kan dette nivået/tallet ha vært? Kan nivået være lavt selv om jeg har regelmessig mens? Kan jeg be om å få målt dette på legekontoret? Evt når skal dette gjøres? Kunne legen min da ha skrevet ut pergotime om det skulle vært behov eller må jeg til gynekolog?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302516-pergotime-eller-ikke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Tallet du referer til er verdien av progesteron, hormonet som dannes etter eggløsning. Det er på topp en uke etter eggløsning og bør da være over ca 25, men er prøven tatt på et litt annet tidspunkt, kan en verdi på 14 være normal. resultatet må altså vurderes etter når du får neste menstruasjon. Du har nå regelmessig menstruasjon, det tyder på normal eggløsning. Jeg synes dere skal vente til det er gått ett år, før noe gjøres. Det beste er å la naturen ordne opp selv. Pergotime er ikke helt uskyldig, det kan føre til uheldig stimulasjon av eggstokken, øket risiko for abort og tvillinger. Hvis du ikke har oppnådd graviditet etter 12 måneders forsøk, kan du be om henvisning til gynekolog.

Det er mitt råd så lenge din syklus er normal, dvs. innenfor 35 dager. Svak blødning betyr ikke noe.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302516-pergotime-eller-ikke/#findComment-2450410
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...