Gå til innhold

Ny bolig med hvert vårt barn

Anbefalte innlegg

Gjest mamma-mamma

Kjæresten og jeg har kjøpt leilighet sammen. Vi har hvert vårt barn fra tidligere forhold. Mitt barn bor hos meg 50% av tiden og går på skole her i byen. Han har barnet annenhver helg. Hans barn bor i en annen by. Leiligheten vi har kjøpt har to barnerom. Et stort og et lite. Jeg syns at mitt barn bør få det største rett og slett fordi hun vil bo her mye mer. Hun vil også trenge å ha et rom hvor hun kan ha med skolekamerater hjem. Dette er ikke aktuelt for min samboers barn. Er jeg rett og slett egoistisk på vegne av barnet mitt, eller hva syns dere??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302554-ny-bolig-med-hvert-v%C3%A5rt-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Triso

Jeg hadde valgt som deg. Når det er såpass stor forskjell hvor mye ungene er hos dere så synes jeg det er rett og rimelig at den som er der 50% får det største rommet. Vi gjorde det også sånn og det ble ikke noe sure miner av den grunn. Vi forklarte hvorfor.

Ungene var fornøyde med at rommene ble pusset opp slik de ville ha det og alle fikk en tur hver seg på Ikea for å handle ting og tang.

Annonse

Gjest ViViola

Samboeren min ønsker loddtrekning slik at det ikke blir urettferdig. Barna er 9 og 10.

Auda, den var lei...

Rent logisk mener jeg du har rett, den som er der mest bør ha det største rommet. Hva sier ungene selv? De kan jo godt være enig med deg, barn har jo stor rettferdighetssans.

Forøvrig er jeg enig med den som sa at det kanskje er lurt å la ungene være med på å bestemme hvordan rommet skal se ut. Male, tapetsere, velge (nye) møbler.

Jeg er i utgangspunktet enig med alle dem som sier at det barnet som bor der mest bør ha det største rommet, men jeg skjønner tankegangen om loddtrekning også, rett og slett for å ikke stigmatisere det andre barnet som et som ikke bor der "nok", slik at det barnet ikke føler seg uvelkommen.

For forskjellen på hvor mye de to barna bor i huset er jo ikke opp til 100% - det ene bor der 50% og det andre kanskje 20-25%?

Dette er vanskelig. Den som bor der mest burde hatt det største rommet, men jeg synes det er en del andre ting som spiller inn her også.

Er det lenge siden barnet til kjæresten din ble skilsmissebarn? Sørger han over å ikke få se pappaen sin like mye som før?

Er han sjalu fordi faren hans nå skal bo sammen med et annet barn og ikke meg sitt eget barn?

Her ville jeg altså ha strukket meg langt for å bøte på sårede følelser om det er det som ligger bak.

Gjest Valnøtt

Gjør fordelingen litt mer jevn og la ungene velge selv da vel.

Feks at den som får det største rommet får de møblene h*n hadde fra før, mens det minste rommet får nye møbler, gardiner etc?

Det bør uansett hvem som får hva, forsøkes å jevnes ut litt at det er forskjell på rommene, siden begge ungene antagelig vil ha sterke følelser rundt tildelingen, selvom fornuftsmessig fra et voksent standpunkt er det lett å se hvem som bør ha hvilket rom.

Kanskje ungene synes det er rettferdig å trekke lodd også - forutsatt at det lille rommet har litt ekstra goder? Tv, pc, playstation eller noe sånt?

Annonse

Feks at den som får det største rommet får de møblene h*n hadde fra før, mens det minste rommet får nye møbler, gardiner etc?

Det bør uansett hvem som får hva, forsøkes å jevnes ut litt at det er forskjell på rommene, siden begge ungene antagelig vil ha sterke følelser rundt tildelingen, selvom fornuftsmessig fra et voksent standpunkt er det lett å se hvem som bør ha hvilket rom.

Kanskje ungene synes det er rettferdig å trekke lodd også - forutsatt at det lille rommet har litt ekstra goder? Tv, pc, playstation eller noe sånt?

Jeg synes egentlig at loddtrekning kan være en god løsning, men hadde først latt barna diskutere seg i mellom i tilfelle de er enige om hvem som skal ha hvilket rom (det forutsetter selvfølgelig at ungene kjenner hverandre rimelig godt allerede).

Synes forøvrig Wita, morsan og Valnøtt trekker frem vesentlige argumenter.

Dette er vanskelig. Den som bor der mest burde hatt det største rommet, men jeg synes det er en del andre ting som spiller inn her også.

Er det lenge siden barnet til kjæresten din ble skilsmissebarn? Sørger han over å ikke få se pappaen sin like mye som før?

Er han sjalu fordi faren hans nå skal bo sammen med et annet barn og ikke meg sitt eget barn?

Her ville jeg altså ha strukket meg langt for å bøte på sårede følelser om det er det som ligger bak.

Enig - det er veldig vektige argumenter du kommer med her.Kan ikke bare tenke areal og prosenter.

Jeg synes egentlig at loddtrekning kan være en god løsning, men hadde først latt barna diskutere seg i mellom i tilfelle de er enige om hvem som skal ha hvilket rom (det forutsetter selvfølgelig at ungene kjenner hverandre rimelig godt allerede).

Synes forøvrig Wita, morsan og Valnøtt trekker frem vesentlige argumenter.

Skulle vært svar til hovedinnlegget.

Gjest mamma-mamma

Jeg er i utgangspunktet enig med alle dem som sier at det barnet som bor der mest bør ha det største rommet, men jeg skjønner tankegangen om loddtrekning også, rett og slett for å ikke stigmatisere det andre barnet som et som ikke bor der "nok", slik at det barnet ikke føler seg uvelkommen.

For forskjellen på hvor mye de to barna bor i huset er jo ikke opp til 100% - det ene bor der 50% og det andre kanskje 20-25%?

Jeg er enig med deg forsåvidt. At barn ikke må føle seg tilsidesatt fordi de ikke bor der nok. Det er jo ikke deres feil. Men det jeg syns er den største forskjellen her er hvordan barna kommer til å bruke rommene. Mitt barn kommer til å være dere i ukedagene, og kommer til å bruke rommet mye mer. Da mener jeg lekselesing, ha med venner hjem/overnatting etc. Annenhver fredag til søndag når vi er sammen med min samboers barn holder vi stort sett på med felles-sysler hele helgen, gjerne utenfor hjemmets 4 vegger. (Kino, turer, bading etc)

AneM1365380603

Det synes jeg var en god ide. Barna kan prøve å løse dette selv, og de vet på forhånd vet at det minste rommet får noe nytt.

Gjest mamma-mamma

Hans barn har vært skilsmissebarn ca 1 år lenger enn mitt. Han er veldig harmonisk og snakker aldri om at dette er sårt. Barna går kjempegodt sammen og leker veldig fint og snakker om (savner) hverandre når den andre ikke er der. Vi har ennå ikke erfart noe sjalusi eller misunnelse fra noen av dem. Dette går egentlig ikke på at barna ikke unner hverandre det største rommet. Det er min samboer som ikke ønsker at mitt barn skal få det største rommet bare sånn uten videre.

Jeg er enig med deg forsåvidt. At barn ikke må føle seg tilsidesatt fordi de ikke bor der nok. Det er jo ikke deres feil. Men det jeg syns er den største forskjellen her er hvordan barna kommer til å bruke rommene. Mitt barn kommer til å være dere i ukedagene, og kommer til å bruke rommet mye mer. Da mener jeg lekselesing, ha med venner hjem/overnatting etc. Annenhver fredag til søndag når vi er sammen med min samboers barn holder vi stort sett på med felles-sysler hele helgen, gjerne utenfor hjemmets 4 vegger. (Kino, turer, bading etc)

Gutten kommer vel til å være hos dere også i lengre ferier etc.

Jeg synes det er viktig å ta hensyn til evt. følelser rundt dette hos barna, ikke bare være opptatt av optimale borforhold for jenta. Hun klarer seg sikkert greit med det minste rommet hun også, for det måtte hun jo evt. ha gjort om begge barna skulle bodd hos dere.

Men kanskje er det dere voksne som lager et problem ut av dette. Fullt mulig at barna kommer frem til en god løsning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...