Gå til innhold

Drikkeproblemer

Anbefalte innlegg

Gjest Tørstende

Jeg fikk for et par år siden problemer med å svelge væske pga. at jeg satte det i "vrangstrupen" noe ganger. Situasjonen forverret seg ved at jeg også fikk problemer med å svelge fast føde. Fastlegen ga meg beroligende midler og sa det var ikke annet å gjøre. Jeg har blitt bedre og kan spise fast føde, men har fortsatt problemer med å svelge væsker, stivner til, og tør bare nippe til glasset når jeg drikker. Finnes det en terapi eller terapaut som kan være behjelpelig til å komme over dette problemet eller er det andre som har vært i samme situasjon og har kommet ut av det? Hilsen En som er tørst

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302624-drikkeproblemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Satish Arora, allmennlege

Svelgvansker kan ha forskjellige årsaker men dersom de vedvarer er det anbefalt at dette utredes litt nærmere enten via en øre-nese-hals spesialist (eller via spesielle røntgen bilder) som din fastlege kan henvise deg til. Det er viktig å få utelukket at det er noe fysisk obstruksjon i svelget som er årsak til dine problemer. Du skriver at du kan nå spise fast føde men sliter med drikke - dette er egentlig et lovende tegn fordi at en fysisk obstruksjon vil vanligvis påvirke evnen til å svelge fast føde først. Men jeg synes det er uansett lurt å ta en sjekk hos en ØNH spesialist for sikkerhetsskyld.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302624-drikkeproblemer/#findComment-2455162
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...