Gå til innhold

Mulighet for graviditet ved passert 40

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Jeg er en 42 år gammel kvinne som har giftet meg for andre gang.Lurer på hvor stor sjanse det er for meg å bli gravid i min alder. Har regelmessig menstruasjon. Kjenner også smerter (menslignende smerter ) ved eggløsning, samt økt sex-lyst. Min mann og jeg har et aktivt seksualliv, og har mye glede av det. Har tidligere satt fire friske barn til verden. Hadde lett for å bli gravidt tidl., ukompl. fødseler og svangerskap. Helt konkret så lurer jeg på: Hvordan jeg kan finne ut om jeg fortsatt kan bli gravid? Og er det noe spesielt jeg kan gjøre for å hjelpe "naturen"? Dette betyr mye for meg, så jeg setter stor pris på så mange råd som mulig. På forhånd takk. Nb! Jeg er ellers frisk og rask.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302852-mulighet-for-graviditet-ved-passert-40/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Hvis du kontakter gynekolog kan det tas prøver som bekrefter om du har eggløsning. Om nødvendig kan du få hormoner som øker sjansene for befruktning.

Har ikke personlig erfaring og detaljkunnskap om dette, men har en venninne sm nylig har vært gjennom fasen.

Mette Moen, Gynekolog

Det som er viktigst for å kunne gi noe svar på ditt spørsmål, er når du er programmert til å komme til menopause (siste menstruasjon), og det er det bare tiden som vil vise. Når kom din mor eller evt. eldre søster i overgangsalder? Det kan gi en viss informasjon. La oss si at du er ’normal’ og kommer til menopause ved 50-52 år. Fruktbarheten er på topp ved ca 20 år, og i forhold til det er den redusert til 10% av dette, når du er 42 år. Her snakker vi om mulighet for å føde et barn. Eggene er dårligere da de ikke har vært fornyet i livsløpet, det er større risiko for abort (ca 50%) og risiko for Downs syndrom er ca 1,5%. Vi har dessverre ikke gode metoder for å bedømme din fruktbarhet, men måling av hypofysehormonet FSH og østradiol på dag 3 i syklus gir en viss informasjon (lave verdier av begge er godt tegn). Man kan dessverre ikke hjelpe naturen, det er ikke foryngelseskurs for eggene. Men unngå røk og alkohol, bruk av folat 400 mikrogram i god tid før planlagt graviditet, er bra. Samleie 2.3 ganger i uken i den fruktbare periode som er i seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen, er optimalt.

Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...