Gjest tyr79 Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Jeg er ei jente på 29 år som de siste ukene har vært veldig utmattet og svimmel. Like før jul fikk jeg foretatt en "helsjekk" hos legen og alle prøver var normale. Jeg har også tatt EKG som var normal. Jeg er ikke mye syk, bortsett fra at jeg har vært plaget med tilbakevendende soppinfeksjoner i underlivet de siste to månedene. Jeg er også ganske anspent i skuldre og nakke. For 3-4 uker siden begynte det å gynge under meg både når jeg gikk, sto oppreist og noen ganger når jeg bare satt stille (nautisk svimmelhet). Jeg har noen ganer vanskelig for å følge med i samtaler (spesielt dersom det er mange i rommet, jeg opplever bakgrunnsstøy som mye mer plagsom enn tidligere), jeg har konsentrasjonsvansker og er veldig trøtt hele tiden. Jeg har aldri tidligere hatt noen problemer med nattesøvnen, men nå våkner jeg flere ganger i løpet av natten og har vanskelig for å sovne igjen. Når jeg våkner om morgenen kjennes det som om jeg ikke har sovet i det hele tatt, jeg er like sliten som da jeg la meg. I de siste 3-4 årene har jeg tidvis vært plaget av angst og har hatt panikkanfall ca 3 ganger årlig. Jeg har også så lenge jeg kan huske vært veldig redd for å bli syk. Så snart noe føles unormalt og kroppen oppfører seg annerledes enn den pleier begynner jeg å bekymre meg for om det er noe alvorlig, og så blir jeg utrolig trist og lei meg. Det bør vel også nevnes at jeg har høyere utdanning og er i min første jobb som viser seg å være ganske annerledes enn jeg hadde forventet. Jeg har fått utrolig dårlig oppfølging, jeg får nesten ingen oppgaver og ingen bryr seg vel egentlig med hva jeg gjør inne på kontoret mitt i det hele tatt. Jeg kan sitte i flere uker i strekk uten å ha en eneste konkret arbeidsoppgave. Jeg tenker at det kanskje er arbeidsforholdene som er årsaken til at jeg er så trøtt og svimmel. I påskeferien følte jeg meg nemlig mye bedre, hadde mer overskudd, merket nesten ikke noe til svimmelheten og var ute og gikk lange skiturer. Men så fort jeg kom tilbake til hverdagen kom utmattetheten tilbake og nå også svimmelheten. Men siden jeg er så innmari hypokonder så går jeg rundt og tenker at jeg helt sikkert har fått MS eller ME eller andre kroniske sykdommer. Dette er forferdelig slitsomt både for meg og for de rundt meg. Jeg er til vanlig veldig blid og relativt full av overskudd, jeg er også egentlig i ålreit fysisk form (trener 2-3 ganger i uka), men nå orker jeg knapt tanken på å gå tur engang. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/302871-sliten-og-svimmel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bareentanke Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Høres angstrelatert ut. Har god erfaring med kiropraktor for muskelspenninger i forhold til plager i rygg og nakke (anspenthet) som gir svimmelhet. Sykdomsangst er forferdelig plagsomt - så jeg ville oppsøkt lege og bedt om kognitiv terapi for dette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/302871-sliten-og-svimmel/#findComment-2456383 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Satish Arora, allmennlege Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Ut ifra det du beskriver synes ikke jeg at du skal bekymre deg særlig over at dine symptomer har sammenheng med MS eller ME. Det er mer sannsynlig at dine symptomer kan knyttes til din arbeidssituasjon og dette bekreftes særlig ved at du opplevde en markant bedring i påskeferien - du skriver at du hadde mye overskudd, merket ikke noe til svimmelheten osv i denne perioden. Derfor synes jeg det er viktig at du først diskuterer din arbeidssituasjon med din arbeidsgiver og event. med din fastlege - det er ingen tvil om at det må en skje en endring på denne fronten og dette vil også hjelpe dine søvnvansker. Dersom din symptomer mot formodning skulle vedvare selv etter en slik endring kan man utrede de fysiske plagene nærmere (med feks MR undersøkelse) men jeg anbefaler først at du snakk med din arbeidsgiver og står på for å få endret din jobbsituasjon! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/302871-sliten-og-svimmel/#findComment-2457093 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.