Gjest Lottapotta Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Hei! Jeg er en jente på 19 år som lenge har hatt problemer med eksem. Jeg fikk det som barn. Denne eksemen synes jeg er veldig spesiell. Av og til så syns ekemen godt. Da ser jeg røde prikker som krør utrolig mye. Hvor jeg kjør varierer fra dag til dag, men jeg har en fast plass jeg klør og det er på ryggen. Andre ganger jeg har vondt og klør syns ikke eksemen. Det kjennes ut som om jeg klør under huden, dette kan av og til nesten være verre enn når eksemen syns. Jeg har eksem hele tiden, men av og til får jeg forferdelige utbrudd. Jeg har prøvd forskjellig kremer deriblandt: dekubal, a-derma, og mange flere andre reseptfrie kremer. Men har også flere reseptbelagte som bare virker noen ganger, (eks. hvis det syns utpå huden, så går det bort.) Eks på resepter er på hydrokortison som jeg kommer på. Jeg har hver hos fastlegen min mange ganger,og ønsker å finne ut av hva denne eksemen kommer av, og få ubehaget bort.Jeg har spurt legen min om å få prøve å gå til en hudlege, men han sier at det ikke er så mye vits i det. Men jeg vil virkelig ha mye av eksemen bort. Jeg har slitt med det siden jeg var ca 5-6 år og er lei.Det gjør så forferdelig vondt av og til, og det klør ekstra noen ganger. Jeg vet aldri når jeg får et utbrudd. Ingen kan være nerri meg når jeg har disse "utbruddene" fordi da får jeg kav og begynner å klø. (utbrudd regner jeg som dager jeg klår ekstra mye, og jeg føler et ekstremt ubehag. Det gjør utrolig vondt). Har du noen råd til meg? Jeg vil så gjerne bli god fordi det påvirker hverdagen min så utrolig mye. Jeg smører meg minst 10 ganger dagen, men jeg føler at det ikke hjelper. Og hver gang jeg prøver en ny krem så funker den med en gang jeg begynner å bruke den, men så virker det som om den etter hver slutter å virke fordi jeg begynner å klå igjen. Jeg ser ikke så mye tegn til eksemen da, men jeg kjenner det. Jeg trenger råd! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/302921-spesiell-eksem/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Hei Lottapotta! Jeg skjønner at du må ha det veldig plagsomt med eksemen din og med den kraftig vedvarende og anfallsvise kløen. Du har nok atopisk eksem / barneeksem , men det kan også tenkes at du har anfallsvis utbrudd av elveblest innimellom . Det er kanskje godt ment fra Fastlegen med ønske om å hjelpe deg selv, men med slike plager som du beskriver bør det være obligatorisk med en vurdering hos hudlege eller på en hudpoliklinikk. Nettopp fordi du har en kronisk sykdom, trenger du informasjon og opplæring fra dem som kan det best . Det er hudleger og sykepleiere som arbeider med dette hele tiden og som til en viss grad kan forstå hvor ille du kan ha det. Nettopp for å hjelpe de som er så plaget som deg, er det på en del av hudavdelingene opprettet noe som kalles eksemskole. Der kan man lære å mestre hudsykdommen og hva man skal gjøre for å leve best mulig med den. Dessverre er det mange i helsevesenet og dem som styrer dette, som ikke forstår viktigheten av denne type aktiviteter. Da man nylig nedla en av landets største Hudavdelinger på Ullevål sykehus var det nettopp en del av disse viktige tilbudene som forsvant og også miljøet og kunnskapen blant alle personellgrupper ble amputert. Dette er veldig alvorlig og det er synd at det i vårt rike land ikke er større forståelse for at det er viktig og riktig å bruke store ressurser på kroniske plager som du har . Dette kan gi stor forskjell i livskvalitet for den enkelte , men samfunnet får også igjen for investeringen når de det gjelder fungere bedre i arbeid og i sitt sosiale liv. Du trenger en kombinasjon av fuktighetskremer , oljer og cortisonkremer av forskjellig styrke samt nøyaktig instruksjon i hvordan du skal bruke dem. Det kan også være aktuelt med lysbehandling og evt Syden- opphold om sommeren/ vinteren . Du kan få dekket mye av utgiftene til fuktighetskremer , dersom du skriver opp navn og omtrentlig forbruk og lar legen søke for deg. Det finnes også nyere salver / kremer som heter Protopic og Elidel som kan være et alternativ. Dessuten trenger du å få gått igjennom hvilke kløestillende tbl du skal forsøke i forhold til hva du har gjort før. For å få bedre undersøkelse og veiledning, må du bare si at du har forsøkt lenge nok uten å få det til og at det nå er på tide med en henvisning til hudlegen. Og du må ha oppfølging til du får det til å fungere. Forstår at du er lei , men det er alltid noe man kan gjøre . Da ønsker jeg deg lykke til og håper din situasjon kan komme i bedre gjenge. Hilsen Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/302921-spesiell-eksem/#findComment-2456319 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.