Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Iren72

Hei, Jeg skriver til deg fordi jeg trenger et nøytralt svar. Jeg er 35 år og under svangerskapet oppdaget de et myom som først var på størrelse med en golf ball og som nå har vokst til 10x10 cm. Mitt barn er nå ca. 14 måneder, og myomet er fremdeles 10x10 cm. Jeg har lite plager med myomet, dvs. det presser på blæren og jeg har noe sterkere menstruasjonsblødninger/smerter enn før, men ellers synes jeg den merkes lite. Jeg var på undersøkelse på sykeshuset senest i går, og der ble jeg anbefalt operasjon og fjerning av myomet. Det jeg lurer på er om jeg risikerer å få andre plager som følge av et inngrep og fjerning av myomet (dette får jeg ikke svar på når jeg spør) og hva risikerer jeg ved å evnt. la være å fjerne? Er det stor risiko for at jeg etter hvert må fjerne livmoren som følge av dette inngrepet osv? Jeg er usikker på om jeg vil ha flere barn. Jeg håper du kan fortelle meg det jeg trenger å vite om dette. Jeg leser på internett og spør på sykehuset, og synes svarene jeg får spriker veldig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302941-myom-skal-jeg-fjerne-eller-ikke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Når du ikke får klart svar, er det fordi det ikke finnes. Med et så stort myom (muskelknute) vil man være tilbøyelig til å fjerne det før en graviditet fordi det kan komplisere graviditeten med smerter (hos 10%), vekst (hos 20%) og øket forekomst av abort, for tidlig fødsel, unormalt fosterleie, dårligere vekstforhold for foster, morkakeløsning og blødning etter fødsel. Det avhenger noe av lokalisasjonen av myomet. Ved fjerning av myomet kan det oppstå sammenvoksninger som reduserer fruktbarheten. Det kan bli aktuelt med prøverørsbehandling hvor det er grense på ca 38 år. Det kan vokse ut nytt myom (hos 30-40%), så man bør forsøke raskt å bli gravid etter en operasjon. Myomet vil sannsynligvis vokse til du kommer i overgangsalderen, men så vil det skrumpe.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Når du ikke får klart svar, er det fordi det ikke finnes. Med et så stort myom (muskelknute) vil man være tilbøyelig til å fjerne det før en graviditet fordi det kan komplisere graviditeten med smerter (hos 10%), vekst (hos 20%) og øket forekomst av abort, for tidlig fødsel, unormalt fosterleie, dårligere vekstforhold for foster, morkakeløsning og blødning etter fødsel. Det avhenger noe av lokalisasjonen av myomet. Ved fjerning av myomet kan det oppstå sammenvoksninger som reduserer fruktbarheten. Det kan bli aktuelt med prøverørsbehandling hvor det er grense på ca 38 år. Det kan vokse ut nytt myom (hos 30-40%), så man bør forsøke raskt å bli gravid etter en operasjon. Myomet vil sannsynligvis vokse til du kommer i overgangsalderen, men så vil det skrumpe.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Jeg fjernet tre myom i 2001 og gikk gjennom en stor operasjon fordi jeg ønsket å bevare livmoren.Disse vokste desverre ut igjen og da jeg ble gravid i 2007 vokste de seg store. Det kan ha vært årsaken til at jeg aborterte i 6.uke. Jeg fikk nettopp utført en embolisering ved Ullevål sykehus,hvor de gikk inn via pulsåren i lysken og stengte av blodtilførselen til myomene. Jeg har akkurat hatt min andre menstruasjon etter dette inngrepet og merker allerede store forskjeller. Nå blør jeg nesten ikke i motsetning til før hvor jeg hadde meget store og langvarige blødninger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...