Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er mann, 50 år, god fysikk, generelt lite syk, men har noe generelle muskelsmerter uten at disse er diagnostisert. For et par dager siden fikk jeg plutselige og ganske kraftige "spenninger" i brystkassa og ble ør og varm i hodet, og med en følelse av i beste fall, å skulle besvime. Det varte max 20 sekunder. Roet meg ganske raskt, og hadde ingen unormal puls etterpå. Jeg hadde en times tid tidligere vært på skogstur, men da tilstanden oppsto, satt jeg i ro. Jeg oppsøkte legevakt etter et par timer, samt fastlege dagen etter. De fant ingen unormale forhold. EKG og blodtrykk var helt ok. Jeg har som nevnt generelle muskelsmerter i variabel form i hele kroppen, uten at fastlegen har gitt noen diagnose på disse. Bla. tidvis øm og vond brystmusklatur. Etter hendelsen føltes denne musklaturen, samt brystbenet ømmere enn vanlig. Ingen av de konfronterte legene var sikre, men antok at det skyldtes plutselige muskelspenninger, men de sendte for sikkerhetsskyld med meg nitroglyzerin-tabletter, med beskjed om å ta en hvis tilstanden skulle oppstå igjen, og vare i "noen minutter". (+ ringe 113). Hva tror du? Muskelspenninger, hjerterytmefeil, infarkt, eller værre - "hakket før hjertestans"??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302965-brystsmerter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest plingpling

Tror blir jo og famle i blinde her, men i din alder skal man jo være oppmerksom ved slike plager. Men i og med at du er plaget mye med muskelsmerter høres det jo ut som om det kan være relatert til dette. Jeg hadde sett det ann litt. Eventuelt bedt om 24-timers EKG og bedt om blodprøver som utelukker at du ligger i faesonen for noe annet enn muskelsmerter.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302965-brystsmerter/#findComment-2456382
Del på andre sider

Satish Arora, allmennlege

Brystsmerter kan ha forskjellige årsaker og det er nesten umulig å fastslå diagnosen uten videre tester. Selv om dine smerter er ikke typisk for smerter relatert til hjertet (angina) er det veldig viktig å være klar over at angina kan i noen tilfeller gi litt uvanlige symptomer (det gir ikke alltid typiske smerter ved anstrengelse eller smerte på venstre side av brystet med utstråling til armen). Et EKG vil også ofte kunne være normalt men det er derfor en god ide å få utført et EKG med arbeidsbelastning - dette vil gi mye sterkere grunnlag for å kunne uttale seg om smertene dine har sammenheng med hjertet eller ikke og din fastlege kan henvise deg til en slik undersøkelse. Jeg vil anbefale dette i første omgang og deretter kan man diskutere behov for videre utredning for andre årsaker til generelle muskelsmerter.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302965-brystsmerter/#findComment-2457102
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...