Gå til innhold

Uønsket hårvekst på halsen - 15 år gammel jente

Anbefalte innlegg

Gjest Mamma til 4 jenter

Hei, håper dere kan hjelpe meg med et problem min yngste datter på 15 år har. Hun er en lys blond jente med lys /blek hud og har så lenge vi kan huske hatt en liten flekk på halsen/rett ved strupehode hvor det vokser noen lange lyse hår. Jeg vil anta at det er snakk om 10-15 stk. Hun har aldri fjernet de, men har nå fått et veldig behov for å få de fjernet permanent. Hårene er myke og vi synes nesten ikke vi kan se de, men det synes hun. Har forstått at det er omstritt hvor vidt laser vil være aktuelt å bruke når hårene er lyse. Har dere noen råd å gi? mvh Ida

Fortsetter under...

Gjest togli

Siden det er såpass få hår vil det kanskje ha like god effekt å rive dem ut med rota? Dersom man gjør dette hver gang hårene vokser ut igjen, vil jeg tro hårrøttene etterhvert forsvinner?

Laser vet jeg ikke så mye om....

Siden det er såpass få hår vil det kanskje ha like god effekt å rive dem ut med rota? Dersom man gjør dette hver gang hårene vokser ut igjen, vil jeg tro hårrøttene etterhvert forsvinner?

Laser vet jeg ikke så mye om....

At hårrøttene forsvinner fordi man napper? Har du prøvd å nappe øyebryn eller?? Hihi, rene urskogen der, hvis det går for mange dager:-)

Gjest togli

At hårrøttene forsvinner fordi man napper? Har du prøvd å nappe øyebryn eller?? Hihi, rene urskogen der, hvis det går for mange dager:-)

Sånn er det ikke med meg iallefall....

Jeg napper nesten aldri øyebrynene mer. Virker som hårrøttene er døde. Det sies vel også at dersom man bruker "barbermaskin" som river opp røttene ved rotenpå leggene, så vil man etterhvert få midre og mindre hår? *gruble*

Sånn er det ikke med meg iallefall....

Jeg napper nesten aldri øyebrynene mer. Virker som hårrøttene er døde. Det sies vel også at dersom man bruker "barbermaskin" som river opp røttene ved rotenpå leggene, så vil man etterhvert få midre og mindre hår? *gruble*

Hmmm, kanskje? Kanskje det ikke er de samme hårene som vokser ut igjen, og jeg tar vel kanskje bare et par hårstrå annenhver dag eller noe...

Gjest Alt skal ikke være så lett

Synes hun bør prøve å nappe dem selv før dere vurderer laser.

Slik er det jo med uønskede hår andre steder også, bryn, ved en føflekk osv. Det tar kjempekjapp tid å fjerne slike hår når en har blitt vant til å gjøre det.

Legg en pinsett på badet ved vasken slik at hun kan se seg i speilen hver gang hun er på badet og nappe de begynnende hårene.

Dette blir fort en vane.

Når det gjelder permanent hårfjerning så er ikke det så hokus pokus som det høres ut til mener jeg å huske, men dette kan du sikkert finne ut ved å ringe en klinikk som driver med dette.

Annonse

Jon Langeland, hudlege

Hei ! En sånn flekk som du beskriver med et lite område med en ansamling lange hår, er å se på som et slags hårete "fødselsmerke" der det først og fremst er oppghopning av aktive hårkjertler istedet for pigment eller blodkar. En slik flekk har ingen ting med evt hormonforstyrrelser eller andre innvendige "feil" , det er rett og slett en økt tetthet av hårkjertler i et lite område. Ettersom huden ser normal ut og det kun er snakk om for mange hårkjertler , er det ikke indikasjon for kirurgisk behandling, og spørsmålet er altså om det finnes noen hårfjerningsmetode som kan få vekk hårene for godt i et slikt tilfelle. Hårlaser vil ikke ha effekt fordi hårene er lyse og ikke absorberer lysenergien fra laseren og da vil det heller ikke skje det som kalles absorpsjon med lokal frigjøring av energien i form av varme tilstrekkelig til å ødelegge hårrøttene. Derfor har laserbehandling eller annen lysbehandling(IPL) ingen hensikt. Tatt i betraktning at det er få hår, kan det være vel verdt å forsøke elektrolyse hos hudpleier. Det kan også virke på lyse hår og i trenete hender gi et permanent resultat. Elektrolyse gjør også litt vondt. Alternativt kan hun nappe eller klippe for å holde hårene borte. Lykke til ! Mvh Hudlegen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...