Gjest Acne boy Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Hei! Jeg har at acne problem. For to år siden fikk jeg først differin, da ble det mye verre , men det hadde kanskje med at jeg fikk krem og ikke gel. Jeg fikk istedet Dalacin «Pfizer» 60ml.I tilegg brukte jeg basiron.Problemet ble borte etter en uke, så det fungerte veldig bra. Men jeg fortsatte kuren i 3mnd for sikkkerhetens skyld. Jeg var kvitt problemet en god stund, så fikk jeg utbrudd igjen.Fikk samme kur og det fungerte på samme måte som sist. Jeg har brukt basiron aleine mellom kurene også. Nå etter en god stund er det tilbake igjen. Er på samme kur , men denne gangen ser jeg ikke noen resultater. Dette er da 3 kur på 2 år. Lurer på om jeg har blitt immun? Har det gjort skade at jeg har brukt basiron konstant i flere år? I den siste dalacin kuren fikk jeg t stk 30 ml dalacin fra Orifarm. Er det forskjell på den og den fra Pfizer? Noen tips? På forhånd takk Mvh Marius 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/303013-dalacin/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Hei ! Du nevner 3 forskjellige lokalmidler som heter Basiron, Differin og Dalacin. Basiron inneholder benzoylperoksyd og har en såkalt oksyderende effekt som virker spesielt på "acnebakteriene" , Propionebacterium acnes, dessuten virker den på overflaten og i talgkjertlenes utførselsganger med noe vi kaller "keratolytisk effekt" , dvs at den tynner hornlaget litt og løser opp tilstopninger i talgkjertlenes utførselsganger. Dette tilsammen kan ha god effekten på kvisene som enkeltbehandling. Differin inneholder et a-vitaminliknende stoff og kan påvirke både talgproduksjon og redusere tendensen til opphopning av talg som er starten på en kvise. Dalacin linment har en ren antibiotiakeffekt på acne bakteriene . Disse 3 midlene kan brukes alene eller i kombinasjon , Dalacin + Differin er vel det vanligste. Det kan nok skje at det blir en form for antibiotikaresistens, eller ”bakterieimmunitet” mot Dalacin , da vil dette kunne slutte å virke. Det kan også være at acnetendensen har tiltatt slik at du trenger annen og mer effektiv behandling. De forskjellige Dalacinvariantene skal i prinsippet ha samme innhold. I noen tilfeller gir vi da tabletter , ofte av typen tetracyclin istedet for Dalacin lokalt. Du bør nok rådføre deg med legen eller en hudlege for å finne ut hvordan du skal legge opp dette videre. Lykke til ! mvh Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/303013-dalacin/#findComment-2458383 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.