Gjest Søker etter løsninger Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Hei. Jeg fikk viteligo i 20 års-alderen. Det startet i ansiktet, men over mange år fikk jeg gradvis mer, symetrisk plassert; føtter, knær, lysken, magen, brystene, armhulene, albuer, hender, hake og øyne. Om sommeren blir jeg lett brun og har ellers en sterk og fin hud. Lenge fikk jeg høre at det var ingenting jeg kunne gjøre med det, fikk høre at det kun var et kosmetisk problem og "ingen fare". I denne perioden på over 16 år vokste flekkene mer og mer. De førte til en sjenanse i forhold til nakenhet som tidvis har vært ganske plagsom særlig om sommeren og i nære relasjoner. For noen år siden fikk jeg høre at lysbehandling kanskje kunne gi pigmenten tilbake. Jeg startet et tidkrevende lysbehandlingsopplegg med 2-3 besøk i uken. Den gode nyheten har vært at kroppen min har tatt imot denne behandlingen. Kanskje halvparten av de hvite flekken har blitt brune. Til og med flekkene på hendene har blitt tydelig mindre og flekkene på føttene responderer noe. Nylig har jeg fått en ny hudlege som opptrer kritisk til at jeg har gått lenge til lysbehandling selv om jeg har fått gode resultater. Også på tross av at jeg ikke ser ut til å ha fått skader av behandling og har hatt lange pauser i behandlingen i løpet av de siste 4,5 årene. Jeg er redd for å gi opp noe som virker, jeg øyner håp om at jeg kan bli helt brun igjen, men får ikke forståelse hos hudlegen min og kommunikasjonen har brutt sammen helt som har ført til at behandlingen er avbrutt. I denne forbindelsen har jeg på nytt begynt å undersøke hva slags behandling som er best for oss med viteligo og her kommer spørsmålet mitt: Hva sier den mest oppdaterne forskningen om behandlingen av Viteligo? Er lysbehandling kun symtombehandling? Noen sier at mange med viteligo også har stoffskiftesykdommer. Bør jeg undersøke det? Hvordan finne en hudlege som tar meg på alvor? Det ble kanskje flere spørsmål, men de henger jo tett sammen da. Håper jeg kan få litt respons på dette spørsmålet i hvert fall. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/303035-behandling-av-viteligo/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Hei ! Vtiligo er en hudsykdom om sitter isolert i huden og selv om det ansees som enform for immunsykdom idet man tenker seg at kroppens antistoffer ”går løs på” pigmentet har den ingen bestemt relasjon til indremedisinske sykdommer. Ikke desto mindre kan pigmenttapet i seg selv være svært plagsomt og hvis det har store konsekvenser for livskvaliteten, bør dette tas alvorlig av legen. Graden av sykdommen og pasientens opplevelse av denne, bør være avgjørende for hvordan totalsituasjonen håndteres. Forsøk på bagatellisering fra legens side vil sjelden hjelpe pasienten. Men det er også legens oppgave å forsøke å balansere mer eller mindre effektiv behandling og evt bivirkninger mot sykdommens alvorlighetsgrad og psykososiale effekt. Dette krever tålmodighet, forståelse og informasjon fra legen og hvis det er snakk om symptombehandling som ved vitiligo er det enda viktigere at det ikke er alvorlige bivirkninger. Langvarig lysbehandling med kortbølget UV lys øker risikoen for hudkreft og må derfor doseres på riktig måte selv om den har en medisinsk indikasjon. Den vanligste behandlingen i dag er lysbehandling med UV-Tl01 som gis 1-2 ganger pr uke i lengre perioder. Det har også vært utført en form for pigmentcelle transplantasjon, men dette er omstendelig og egner seg ikke for større områder. Hvis du har hatt effekt av lysbehandlingen, er det ikke urimelig å fortsette , men evt litt sjeldnere enn før til ”vedlikehold”. Foreslår at du kanskje finner deg en annen hudlege med kommunal avtale så du kan gjenoppta lysbehandlingen. Evt stoffskifte sykdommer kan utelukkes med blodprøver . Lykke til ! Mvh Hudlegen . 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/303035-behandling-av-viteligo/#findComment-2458416 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.