smurf78 Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Har hatt høyt stoffskifte siden mai 2005. Men den siste tiden har jeg gått opp i vekt, føler meg konstant mett og oppblåst. Fryser, har kjempetørr hud på hendene og er til tider veldig hes. Har ikke vært hos legen for kontroll siden før jul så lurer på om jeg nå kan ha fått lavt stoffskifte. Går fortsatt på piller for høyt stoffskifte og lurte på om jeg skulle kutte dem ut fram til jeg får legetime. Det er ubehagelig å gå slik. Hva skjer hvis jeg nå har fått lavt stoffskifte? Jeg gikk fra 68 til 53 kilo da jeg fikk høyt stoffskifte og nå har jeg gått opp til litt over 57 kilo som er en fin vekt for min høyde. Vil absolutt ikke tilbake til 68 kilo, men beholde vekta mi på 57, eller kanskje t.o.m. gå litt ned igjen. Hvis jeg nå kutter ut pillene for høyt stoffskifte, evt. får piller for lavt stoffskifte vil forbrenninga øke igjen og vekta gå ned? Eller må jeg regne med å gå opp til 68 kilo igjen som jeg veide før jeg fikk høyt stoffskifte i 2005? Da var jeg nokså lubben. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/303088-fra-h%C3%B8yt-til-lavt-stoffskifte/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bareentanke Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Mitt råd er og ikke slutte på medisiner for stoffskifteproblemer uten i samråd med lege. Bestill en time snarest mulig. Blodprøver kan du få tatt før timeavtale. Vektøkning ved oppstart av Levaxin er vanlig, men det stabiliserer seg i de fleste tilfeller. Erfaringsmessig vil jeg si vær oppmerksom ! Altså unngå sukker og usunn mat, for kiloene kommer fort, og det koster mere krefter og bli kvitt dem igjen enn hvis du ikke har et stofskifteproblem. Spis ofte, lite og drikk mye vann. Og ta vitamintilskudd. De fleste av oss har noe lavt B-12, jern og D-vitamin. Be legen sjekke verdiene av disse i sammen slengen. Ta i hvertfall tran og en multivitamin hver dag inntil du får svar på prøvene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/303088-fra-h%C3%B8yt-til-lavt-stoffskifte/#findComment-2456381 Del på andre sider Flere delingsvalg…
smurf78 Skrevet 3. april 2008 Forfatter Del Skrevet 3. april 2008 Mitt råd er og ikke slutte på medisiner for stoffskifteproblemer uten i samråd med lege. Bestill en time snarest mulig. Blodprøver kan du få tatt før timeavtale. Vektøkning ved oppstart av Levaxin er vanlig, men det stabiliserer seg i de fleste tilfeller. Erfaringsmessig vil jeg si vær oppmerksom ! Altså unngå sukker og usunn mat, for kiloene kommer fort, og det koster mere krefter og bli kvitt dem igjen enn hvis du ikke har et stofskifteproblem. Spis ofte, lite og drikk mye vann. Og ta vitamintilskudd. De fleste av oss har noe lavt B-12, jern og D-vitamin. Be legen sjekke verdiene av disse i sammen slengen. Ta i hvertfall tran og en multivitamin hver dag inntil du får svar på prøvene. Skulle jo tro at når man starter på piller for lavt stoffskifte så vil vekta gå ned og ikke opp som du sier. De kan vel ikke gjøre det verre? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/303088-fra-h%C3%B8yt-til-lavt-stoffskifte/#findComment-2456560 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kastrol Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Enig med forrige innlegg her. Du bør ikke endre medisindose uten å ha konforert med legen. Jeg har selv gått fra høyt til lavt stoffskifte pga medisinene og holder nå på å justere dosen slik at stoffskifte blir normalt. Sist så kjente jeg at stoffskifte var for lavt uten at det da slo ut på blodprøvene. Det skjedde først en måned etterpå. Merker det først og fremst på at jeg har en indre frost i meg. Jeg har ikke hatt nevneverdige endringer i vekta. Ingen forskjell da stoffskiftet mitt var skyhøyt. Da jeg startet på Neo M så gikk jeg gradvis opp rundt 5 kg. Etter det så har det vært mer eller mindre stabilt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/303088-fra-h%C3%B8yt-til-lavt-stoffskifte/#findComment-2456710 Del på andre sider Flere delingsvalg…
smurf78 Skrevet 3. april 2008 Forfatter Del Skrevet 3. april 2008 Enig med forrige innlegg her. Du bør ikke endre medisindose uten å ha konforert med legen. Jeg har selv gått fra høyt til lavt stoffskifte pga medisinene og holder nå på å justere dosen slik at stoffskifte blir normalt. Sist så kjente jeg at stoffskifte var for lavt uten at det da slo ut på blodprøvene. Det skjedde først en måned etterpå. Merker det først og fremst på at jeg har en indre frost i meg. Jeg har ikke hatt nevneverdige endringer i vekta. Ingen forskjell da stoffskiftet mitt var skyhøyt. Da jeg startet på Neo M så gikk jeg gradvis opp rundt 5 kg. Etter det så har det vært mer eller mindre stabilt. Ok, bruker du Levaxin nå? Forstår det slik om man begynner å bruke det så vil vekta fyke opp, men det er kanskje ikke tilfelle. Som jeg sa veide jeg 68 før jeg fikk høyt stoffskifte og det gikk ned til 53. Men har gradvis gått opp til 57 som jeg er på nå. Håper bare ikke vekta går enda mer opp. Men har også lest et sted at vektøkning, tretthet og at man fryser kan være forbigående symptomer i forbindels med bruk av Neo Mercazole. Vet du det? Er så redd for å ha fått lavt stoffskifte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/303088-fra-h%C3%B8yt-til-lavt-stoffskifte/#findComment-2456981 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kastrol Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Ok, bruker du Levaxin nå? Forstår det slik om man begynner å bruke det så vil vekta fyke opp, men det er kanskje ikke tilfelle. Som jeg sa veide jeg 68 før jeg fikk høyt stoffskifte og det gikk ned til 53. Men har gradvis gått opp til 57 som jeg er på nå. Håper bare ikke vekta går enda mer opp. Men har også lest et sted at vektøkning, tretthet og at man fryser kan være forbigående symptomer i forbindels med bruk av Neo Mercazole. Vet du det? Er så redd for å ha fått lavt stoffskifte. Tror kanskje vi prater litt forbi hverandre. Har du for høyt stoffskifte så bruker du Neo-M Dersom du får for mye medisin så vil den gjøre at stoffskiftet ditt er lavt. Det var det som skjedde med meg. Da må man ta mindre Neo-M. Akkurat nå bruker jeg 10 mg Neo-M og 100 mikrogram Levaxin. Dette er å få stabilisert stoffskifte før en operasjon. Jeg skal fjerne skjoldbrukskjertelen etter å ha hatt for høyt nå i fire år. To ganger har jeg fått for lavt stoffskifte pga for mye Neo-M. Da får jeg de samme symptomene som en som har for lavt stoffskifte. Jeg tror jeg ikke hadde bekymret meg så mye om vekta før du har fått stabilisert stoffskifte. Hvordan man reagerer i forhold til vekt er individuelt. Som sagt så gikk jeg ikke ned i vekt da stoffskifte mitt var skyhøyt. Da hadde jeg veid det samme i 20 år. Etter at stoffskifte første gangen ble stabilisert så gikk jeg opp 5 kg. Etter det så har det ikke vært endring på vekt uansett om det har vært for høyt eller for lavt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/303088-fra-h%C3%B8yt-til-lavt-stoffskifte/#findComment-2456990 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bareentanke Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Skulle jo tro at når man starter på piller for lavt stoffskifte så vil vekta gå ned og ikke opp som du sier. De kan vel ikke gjøre det verre? Det stabiliserer seg på sikt, men mange opplever vektoppgang under oppstart av Levaxin. Nå er det jo umulig og si om dette skyldes Levaxinen eller rett og slett at stoffskiftet er for lavt når man begynner på dem. Når du er lav går jo forbrenningen sakte og det tar dessverre tid og få det justert. Det er ikke bare og ta Levaxin en uke og så er stoffskiftet på plass. Du kan i grunn sammenligne det litt med Neo-M, det tar tid og få stoffskifte ned. Og det tar tid og få det opp når man havner i lavt. I tillegg sliter mange med energitap, og aktiviteten blir deretter - da kommer kiloene. Derfor er det viktig og være litt oppmerksom hvis man får beskjed om at det er lavt, både i forhold til aktivitet og kosthold. Vektøkning er som Kastrol nevner her svært individuelt, så fokuser heller på og få stabilisert stoffskiftet ditt og bli så frisk du kan. Igjen anbefaler jeg at du tar en blodprøve så snart som mulig, har du tippet over i lave verdier er det viktig med rett behandling så snart som mulig. Da slipper du masse trasige symptomer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/303088-fra-h%C3%B8yt-til-lavt-stoffskifte/#findComment-2457197 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.