Gjest JayBro Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Hei. Kjapp bakgrunn: Som baby ble jeg operert for innsnevret aorta. Jeg har derfor to hjerteklaffer i stedet for tre. Jeg har ikke hatt noen påviste problemer knyttet til dette (med unntak av en bilyd på hjertet). I dag er jeg 27 år. De siste par månedene har jeg stresset langt mer enn normalt. For en måned siden begynte jeg å få "tunge dunk" i mellomgulvet, samtidig som jeg stadig merket at jeg hadde høy puls. Jeg svettet mye, og ble lett andpusten. To netter i det siste har jeg slitt i timesvis med å sovne, nesten hele natten, ettersom den høye pulsen har "rykket" meg ut av søvnen hver gang jeg har holdt på å sovne. Etter den siste tilnærmet våkenatten, gikk jeg til Volvat (da det var fullt hos fastlegen min). Der fikk jeg påvist høyt blodtrykk (160/60), høy puls (98) samtidig som legen mente at dunkene i mellomgulvet måtte være hjertearytmier. Jeg fikk EKG, men ingen spesielle ting viste seg. (Jeg hadde ingen "dunk" mens jeg ble testet). Legen ga meg betablokkere mot arytmiene. Betablokkerne hjalp umiddelbart mot både "dunkene", den høye pulsen og blodtrykket - da jeg var på fastlegekontoret mitt bare noen dager senere var hvilepulsen 65, blodtrykket 140 og hjertearytmiene helt borte. Men jeg har fått et nytt, for meg nesten like stort problem: Jeg blir skikkelig deprimert av betablokkerne! Etter bare halvannet døgns bruk var det "som om lyset ble slått av". Jeg har aldri vært depresiv før (snarere har jeg vært en veldig glad person, som snarere har hatt sykdomsangst og andre angstproblemer, som vel er litt i andre enden av skalaen). Jeg ble i tillegg ekstremt slapp. På fastlegekontoret sa de at jeg bare kunne kutte ut betablokkene om jeg ville, ettersom hjertearytmier tross alt ikke er farlig. Jeg er imidlertid redd for å bli liggende våken igjen - jeg har et ganske anstrengt forhold til søvnproblemer. Betablokkene jeg fikk er Pranolol 20 mg, som jeg ble bedt om å ta én tablett av to ganger pr. dag. Ettersom legen på fastlegekontoret mitt sa at jeg bare kunne kutte ut betablokkere helt, valgte jeg en mellomting; halvering av dosen. I dag tok jeg 10 mg om morgenen, og trettheten og depresjonen er omtrent halvert! Men jeg vet ikke om jeg ønsker å gå med svak depresjon konstant. Etter et halvt år med lite kondisjonstrening og mye stress aksepterer jeg selvsagt at kroppen/hjertet sier fra at nok er nok, og jeg har allerede begynt å gå eller sykle til og fra jobb hver dag, gjenoppta vektløfting og spise mye sunnere. Jeg stresser ikke i det hele tatt på jobb lenger. Jeg skal klare en livsstilsomlegging som kanskje kan føre til lavere blodtrykk på sikt. Det jeg konkret lurer på er: Kan jeg regne med at arytmiene gir seg på sikt, for eksempel om jeg stresser ned og lever sunnere? Kan jeg regne med at de depressive bivirkningene av betablokkene gir seg etter hvert? Og inntil en av de to ovennevnte tingene skjer: Er det mulig å ta betablokker bare om kvelden, for å bli rolig i kroppen før jeg skal sove? Det hadde antagelig vært det mest ideelle slik situasjonen er nå. Legen på Volvat henviste meg til hjerteavdelingen på Ullevål, som opererte meg som barn og skal ta meg inn til kontroll igjen innen et par måneder. Jeg er imidlertid veldig bekymret nå, og er redd for å bli å permanent deprimert. Så - jeg ser du er særlig interessert i hjertesykdommer. Kanskje du har noen konstruktive råd å gi? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/303163-hjertearytmi-h%C3%B8y-puls-og-h%C3%B8yt-blodtrykk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Satish Arora, allmennlege Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Det er velkjent at betablockere kan medføre at man føler seg slappere og mer sliten - denne bivirkningen blir ofte gradvis mindre etterhvert men ikke alltid. Når det gjelder betablockere og depresjon er dette mer omdiskutert men det viktigste er vel at du har allerede prøvd å redusere dosen og opplevde en positiv effekt mtp depresjonen. Dermed vil jeg støtte din konklusjon om det er relatert til behandling med betablocker. Du lurer på om bivirkningen av din betablocker vil gi seg etterhvert - dette er fullt mulig og derfor er det en fordel å forsøke med medisinen i ca en måned til - du kan eventuelt prøve med en redusert dose (dersom dette holder arrytmien under tilstrekkelig kontroll) og det er også helt greit å ta medisinen om kvelden dersom du opplever at dette har bedre effekt/mindre bivirkning. Jeg synes ikke at du skal være redd for å være konstant deprimert - det er fullt mulig at arrytmien gir seg etterhvert og jeg er veldig glad for å høre at du er henvist til hjerteavdelingen for å bekrefte årsaken til din arrytmi og bestemme behov for regelmessig medisinering. Selv om du skulle trenge å bruke medisiner i lengre tid så er det viktig å være klar over at det finnes andre medisiner som kan eventuelt forsøkes for å se om de gir mindre bivirkninger. For å oppsummere: du må ikke bekymre deg om dette (du skal ikke være permanent deprimert) - man skal kunne klare å finne en grei løsning men dette krever først en nærmere bekreftelse på årsaken til din arrytmi som vil da bestemme hvilke andre medisiner som kan forsøkes (feks det finnes mange forskjellige typer betablockere og bivirkningsprofilen kan variere fra pasient til pasient). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/303163-hjertearytmi-h%C3%B8y-puls-og-h%C3%B8yt-blodtrykk/#findComment-2457067 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest JayBro Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Det er velkjent at betablockere kan medføre at man føler seg slappere og mer sliten - denne bivirkningen blir ofte gradvis mindre etterhvert men ikke alltid. Når det gjelder betablockere og depresjon er dette mer omdiskutert men det viktigste er vel at du har allerede prøvd å redusere dosen og opplevde en positiv effekt mtp depresjonen. Dermed vil jeg støtte din konklusjon om det er relatert til behandling med betablocker. Du lurer på om bivirkningen av din betablocker vil gi seg etterhvert - dette er fullt mulig og derfor er det en fordel å forsøke med medisinen i ca en måned til - du kan eventuelt prøve med en redusert dose (dersom dette holder arrytmien under tilstrekkelig kontroll) og det er også helt greit å ta medisinen om kvelden dersom du opplever at dette har bedre effekt/mindre bivirkning. Jeg synes ikke at du skal være redd for å være konstant deprimert - det er fullt mulig at arrytmien gir seg etterhvert og jeg er veldig glad for å høre at du er henvist til hjerteavdelingen for å bekrefte årsaken til din arrytmi og bestemme behov for regelmessig medisinering. Selv om du skulle trenge å bruke medisiner i lengre tid så er det viktig å være klar over at det finnes andre medisiner som kan eventuelt forsøkes for å se om de gir mindre bivirkninger. For å oppsummere: du må ikke bekymre deg om dette (du skal ikke være permanent deprimert) - man skal kunne klare å finne en grei løsning men dette krever først en nærmere bekreftelse på årsaken til din arrytmi som vil da bestemme hvilke andre medisiner som kan forsøkes (feks det finnes mange forskjellige typer betablockere og bivirkningsprofilen kan variere fra pasient til pasient). Takker for kjapt og positivt svar. Jeg droppet å ta betablokker i dag morges, og merkelig nok er pulsen min mye roligere nå enn bare for noen dager siden. Sist den ble målt var hvilepulsen på 98, nå er den ca. 75, nesten 18 timer etter siste betablokker. Jeg har også vært svært lite plaget med hjertearytmi siden morgentimene. Men - fortsatt ganske deprimert! Jeg er litt redd for at betablokkene har "avdekket" en underliggende depresjon, som har kommet til overflaten nå som jeg har stresset ned og fått ned pulsen. Det har jeg jo ikke betalt for at du skal svare på, jeg får bare se hva dagene bringer fremover. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/303163-hjertearytmi-h%C3%B8y-puls-og-h%C3%B8yt-blodtrykk/#findComment-2457897 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.