Gjest Synne_83 Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Er en jente på 24 år som er plaget av uønsket hårvekst på hake og rundt brystvortene. Det er ikke snakk om mye hår, men det kommer av og til mørke og stive hår på disse stedene, og jeg napper bort disse håra. Dette problemet startet da jeg var ca. 18 år. Har vært hos fastlegen pga dette, og det ble tatt blodprøver - som ifølge ham var normale. Har regelmessig menstruasjon, men kan nevne at jeg hadde over ett års opphold av mens. da jeg var 15 år - og måtte få piller for å få den igang igjen. Etter dette har den vært så og si regelmessig. Har en slank kroppsbygning, men nokså små bryster. Er plaget av PMS. Kjenner ikke til at hirsutisme er et problem i familien. Lurer på om det kan være lurt å oppsøke gynekolog og få en grundigere utredning..? Kjenner at jeg ikke blir tatt så veldig på alvor av fastlegen, og det er et problem som plager meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/303176-hirsutisme/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Det høres ikke ut til å være større grad av hormonforstyrrelse, i og med at du har regelmessig menstruasjon. For en ordens skyld kunne man måle de mannlige hormoner (testosteron, androstenmdion og SHBG). En forklaring på rikelig hårvekst hos kvinner er at hårrøttene kan være spesielt følsomme for mannlige hormoner uten at det er for stor produksjon. Et forsøk på behandling kan være en p-pille med anti-androgen (for eksempel Yasmin, Yasminelle eller Diane), men hvis det ikke er normale hormonverdier, er virkningen tvilsom. Jeg tror ikke du får så mye mer ut av å gå til en gynekolog. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/303176-hirsutisme/#findComment-2457711 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.