Gå til innhold

Ang. besteforeldredag i barnehagen...

Persille1365381127

Anbefalte innlegg

OK. :-)

(Var ikke meningen å få deg til å røpe "skumle detaljer", altså, jeg lurte bare på hvilke yrkesgrupper som i dag har veldig faste arbeidstider, fordi jeg ikke klarte å se det selv. Beklager!)

- vel - folk med vaktordninger - sykepleiere, leger, kassabetjening, support-telefon - you name it.

I min jobb, er det en del faste møter jeg ikke KAN skulke unna/flexe bort, på tross av flexitid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 211
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Persille1365381127

50

• tzatziki1365380058

18

• Holmes

17

• morsan

13

Gjest ViViola

- vel - folk med vaktordninger - sykepleiere, leger, kassabetjening, support-telefon - you name it.

I min jobb, er det en del faste møter jeg ikke KAN skulke unna/flexe bort, på tross av flexitid.

Hm... Har alltid tenkt at folk med vakter gjerne kan bytte og slik, så jeg har liksom "lagt over" alle disse vaktordningsyrkene til bunken "fleksibel arbeidstid".

Faste møter har jeg inntrykk av at i større og større grad legges i kjernetida, tidligst fra kl 9 om morgenen, men det kan jo bare være at jeg har vært heldig med mine arbeidsplasser og de jeg kjenner til. Det offentlige er jo helt klart "snillere" enn det private, også på dette området.

Ja-ja, man prøver jo å lære noe hver dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. :-)

(Var ikke meningen å få deg til å røpe "skumle detaljer", altså, jeg lurte bare på hvilke yrkesgrupper som i dag har veldig faste arbeidstider, fordi jeg ikke klarte å se det selv. Beklager!)

Jeg har muligheter for å samarbeide litt med andre kolegaer rundt meg, så det er ikke så strikst.

Jeg sa i grunnen bare at jeg føler det pinlig når mine kolegaer er barnløse og det stadig dukker opp ting og at det gjerne har en tendens til og hope seg opp.

Fordi jeg føler det slik, priorieter jeg bort det jeg synes er mest unødvendig og det jeg syntes var mest unødvendig var foreldrekaffen i barnehagen midt i arbeidtida mi.

Jeg stilte på en av dem for datteren min sin skyld.

Og når det gjelder det å måtte skulke egen jobb for å stille opp som "lærer", er det helt uaktuelt. Det får de som er hjemmeværende og har veldig lyst ta seg av. Det er heldigvis nok av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avhengig av beskjed før vaktlister settes opp

jeg har jobbet i den typen vakt-stilling, og med pasienter som settes opp på timeliste, men hvis jeg vet om ting jeg skal i god tid, så bare skriver jeg opp det, og jeg blir ikke tildelt pasienter eller vakter på dette tidspunktet.

Men det er ikke like fleksibelt som med en kontorjobb med flexitid, det er sant.

Og - det er avhengig av at leder / den som setter opp listene er fleksibel, og ser nytten av å gi de ansatte litt fleksibilitet. Der skorter det ofte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår alt du sier og det er kjempefint med positive tiltak for å bli kjent med barnas hverdag.

Det jeg reagerer på er den utrolige tåpelige oppfinnelsen med å kalle det "besteforeldredager". Hva er nå vitsen med det, når man vet at ikke alle er like heldige og har besteforeldre i nærheten?

Nå har jeg ikke barn i barnehage lenger, men da jeg hadde det skulle jeg ønske at foreldrekaffen ble lagt utenom den vanlige arbeidtiden til folk flest.

Jeg var dessverre på bare en foreldrekaffe og det var fordi jeg rett og slett ikke hadde muligheter til å forlate jobben.

Det blir nok dager i løpet av et år der det går utover jobben.

For min del med 3 unger er det 3 konferansetimer hver vår og hver høst. Bare det er tilsammen 6 dager hvor man må skulke jobben. I tillegg kommer Lucia-dagen. Og nå har det også blitt populært med julefrokoster og påskefrokoster.

Og ikke nok med det. På mine barns skole er det slik at hvert eneste år må foreldrene stille opp som lærere noen dager fordi læreren skal på kurs.

Jeg har aldri sagt ja til dette, fordi det er helt uaktuelt å skulke min egen jobb for å ivareta en annens jobb.

Jeg jobber sammen folk som ikke har barn. I tillegg til at jeg med barn også må bli hjemme med syke barn, må følge barn til kontroll på sykehus, så kommer altså alt dette andre i tillegg.`

Nå er de heldigvis forståelsesfulle på jobben min, men jeg synes selv det er en smule pinlig, spesielt når det hoper seg opp med mange ting på en gang.

Skulle nok ønske at både lærere og barnehagepersonell forstår at også foreldrene har en jobb og noe av det som arrangeres kunne vært lagt til utenom den mest vanlige arbeidstiden.

Wita ytret følgende:

"Skulle nok ønske at både lærere og barnehagepersonell forstår at også foreldrene har en jobb og noe av det som arrangeres kunne vært lagt til utenom den mest vanlige arbeidstiden."

Jeg skulle ønske at noen forstår at det å være lærer/barnehagepersonell faktisk er en jobb. Hvorfor skal de da være nødt til å legge alle sine møter på kveldstid? Jeg synes det faktisk er på tide at de som har så viktige jobber at de ikke har tid til å ha barn, tar konsekvensen av det: Nemlig, la vær å få barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Jeg har muligheter for å samarbeide litt med andre kolegaer rundt meg, så det er ikke så strikst.

Jeg sa i grunnen bare at jeg føler det pinlig når mine kolegaer er barnløse og det stadig dukker opp ting og at det gjerne har en tendens til og hope seg opp.

Fordi jeg føler det slik, priorieter jeg bort det jeg synes er mest unødvendig og det jeg syntes var mest unødvendig var foreldrekaffen i barnehagen midt i arbeidtida mi.

Jeg stilte på en av dem for datteren min sin skyld.

Og når det gjelder det å måtte skulke egen jobb for å stille opp som "lærer", er det helt uaktuelt. Det får de som er hjemmeværende og har veldig lyst ta seg av. Det er heldigvis nok av dem.

Periodevis blir det mye, ja, og jo flere barn jo mer "klumper" det seg til.

Takket være fleksible jobber for både pappan og meg har vi aldri hatt noe problem med å få det til, og ikke har noen andre blitt ekstra belastet heller. Men jeg skjønner jo at ikke alle har det slik, så det var mer for å "utvide egen horisont" jeg spurte.

Lærere på kurs-problematikken har vi blitt forespeilet vi også, uten at det har blitt noe mer av det. Såvidt jeg vet er det ingen hjemmeværende i min datters klasse, så hvordan dette er tenkt gjennomført vet jeg ikke. Det blir vel noen som ofrer seg og tar avspasering eller noe, for kurses bør de jo, disse lærerne.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fei1365380229

Jeg syns nok sånne dager kan være litt såre. Nå har jeg ikke barnehagebarn mer, men jeg husker når det var sånne ting så ble ikke mine foreldre spurt engang, de har aldri stilt opp.

Nå var det ikke sånne ting i barnehagen til yngstedattera heldigvis, for hun ble veldig sår hvis vi ikke kunne komme på ting og ville sikkert blitt kjempeskuffet hvis alle de andre hadde med besteforeldre. De andre ungene mine brydde seg ikke så mye om sånne ting.

Enig med en del andre: kall det noe annet og la hvem som helst komme. Søsken, tante, mormor, far...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

Jeg tror nok mange får litt prestasjonsangst også når det kommer opp sånne dager. Det er ikke så lett alltid når man føler at det syns på en at familien ikke helt funker sånn som de fleste er vant til at familier skal funke.

Men der hvor noen ikke stiller opp blant familien, så er jeg sterkt tilhenger av at man tar med et annet besøk isteden. Barna har som regel en eller annen de kjenner som de kan vise frem barnehagen for. En nabo, omgangsvenn, onkel eller hva som helst :-)

Dette er jeg helt enig med deg i. Jeg tror kanskje manglende oppmøte er vel så sårt for foreldrene som ungene, nettopp fordi det pirker borti det som evt er sårt rundt egen, kanskje ikke så velfungerende familie. For ungene tror jeg stort sett det er - som flere har vært inne på - akkurat så sårt som de voksne gjør det til. Dette med unntak selvfølgelig.

Men stort sett tror jeg altså det er sånn at dersom besteforeldrene generelt er fraværende, vil ikke ungene ha forventninger om at de stiller opp på sånne arrangement heller, unger tilpasser seg jo realitetene raskt. Tenk bare på hvor lett de lærer seg at "hjemme er det sånn, mens hos mormor/ i barnehagen/ hos venner er det sånn" mht rutiner og regler. Men mor og far, som har forventninger til egne eller partnerens innsats overfor egne barn, vil lettere bli skuffet.

Når det er sagt syns jeg det er korttenkt å invitere til "besteforeldedag" i en tid der de demografiske forhold er som de er. "Åpen dag" - som mange har foreslått - er da mye mer passende nå til dags? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wita ytret følgende:

"Skulle nok ønske at både lærere og barnehagepersonell forstår at også foreldrene har en jobb og noe av det som arrangeres kunne vært lagt til utenom den mest vanlige arbeidstiden."

Jeg skulle ønske at noen forstår at det å være lærer/barnehagepersonell faktisk er en jobb. Hvorfor skal de da være nødt til å legge alle sine møter på kveldstid? Jeg synes det faktisk er på tide at de som har så viktige jobber at de ikke har tid til å ha barn, tar konsekvensen av det: Nemlig, la vær å få barn!

Jeg er ikke lærer, men så godt som alle møter vi har i vårt firma som involverer mange i samme avdeling må tas utenom ordinær arbeidstid. Sånn er det bare, pga arbeidets art. Så det er ikke bare lærere som har det sånn.

Jeg ser litt sånn på det, at hvis foreldreting- og tang skal være innenfor ordinær arbeidstid så er det mange flere som må justere seg enn hvis skolen/barnehagen strekker seg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fei1365380229

Jeg er ikke lærer, men så godt som alle møter vi har i vårt firma som involverer mange i samme avdeling må tas utenom ordinær arbeidstid. Sånn er det bare, pga arbeidets art. Så det er ikke bare lærere som har det sånn.

Jeg ser litt sånn på det, at hvis foreldreting- og tang skal være innenfor ordinær arbeidstid så er det mange flere som må justere seg enn hvis skolen/barnehagen strekker seg litt.

Og jeg er lærer...og vi tar konferansetimene på kvelden. Men, dette er i videregående da, så ikke alt for mange som ønsker konferansetime.

Det må jo gå an å gi ut et skriv/mail hvor folk skriver seg på når de har mulighet og oppfordre folk som er hjemmeværende/nedsatt stilling om å skrive seg på timene midt på dagen.

Heldigvis så er våre barns lærere ofte fleksible og finner løsninger...og det håper jeg da de fleste lærere er :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da foreslår jeg at tannleger, leger, fysioterapeuter osv også begynner å ta sitt arbeid på kvelden så ikke det forstyrrer det vanlige arbeidslivet. Men da er det vel ofte snakk om vikigere ting enn barna, nemlig en selv:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da foreslår jeg at tannleger, leger, fysioterapeuter osv også begynner å ta sitt arbeid på kvelden så ikke det forstyrrer det vanlige arbeidslivet. Men da er det vel ofte snakk om vikigere ting enn barna, nemlig en selv:)

Nå er det vel sånn at lærere skal gjøre en del arbeid utenom arbeidstiden - at det er derfor de avspaserer om sommeren? Eller har jeg misforstått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel sånn at lærere skal gjøre en del arbeid utenom arbeidstiden - at det er derfor de avspaserer om sommeren? Eller har jeg misforstått?

Det skal de.

I barneskolen har de 1300 timer bundet tid pr år. Resten disponerer de selv til for- og etterarbeid, samt faglig ajourføring osv. I ungdomsskolen er det samme tallet 1225 timer. I videregående vet jeg ikke. Så da er det arbeidsgiver som må legge til rette for at det er plass til det arbeidet innenfor bundet tid. I tillegg skal ikke arbeidsdagen overstige 9 timer, da utløser det overtid/delt dagsverk, noe som de fleste skoler/kommuner sier at de ikke har råd til. Ergo må lærerne da får gjort det før kl 17.00 som regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går sikkert an å gå vel langt i å klage og kritisere.

"Besteforelderdag" er en nokså snever definisjon og gjør at det lettere kan bli sårt og frustrerende for enkelte. Og ikke alle barna tar slikt like lett. Men slike skuffelser tar de ut hjemme hos foreldrene, ikke i barnehagen.

Mye av problemet kunne vært løst med å omdøpe "Besteforeldredag" til "Gjestedag" (Slik flere antydet i den forrige tråden. Det gir langt større fleksibilitet og man kan ta med seg dem man vil uten snev av følelse av å ha med de "nest beste" for anledningen.

Det går også an å generelt ha en vid definisjon av hvem som kan komme på ulike trivelige arrangement barnehage og skole har.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''Men barna har ikke like store problemer med å takle dette som voksne har''

Tror du virkelig det? Klassen til poden (3. el 4.) hadde et arrangement en kveld og da var det en gutt som ikke hadde noen foreldre som var der (ikke overraskende når det gjelder akkurat dette barnet) og du skulle sett den smerten i barnet ansikt da han prøvde å ta på seg en tøff maske og si at det ikke gjorde noe at ingen av hans foreldre kom... Det gjorde skikkelig vondt å se!

Selvfølgelig er det trist når foreldre ikke kommer - men det er ikke sånn at alle barn lider seg gjennom arrangementet selv om de ikke har noen der, de aller fleste steder blir de ivaretatt likevel.

Og vi vil alltid ha noen sånn familier, der foreldrene gir beng - og for de barna er det alltid trist uansett arrangement. Men det er da jeg mener det er vår jobb som barnehage å ivareta dette barnet, slik at det får en positiv opplevelse av arrangementet likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg er i grunnen positiv til besteforeldredag i barnehagen, jeg. :) Men jeg er, som jeg sa i den andre tråden, for å utvide begrepet til Besteforeldre- og vennekaffe, slik at de som ikke har besteforeldre i nærheten kan ta med en onkel, tante, nabo, venn av familien el.l.

Helt enig i det - og jeg tror ingen har nektet barna å ta med andre voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår alt du sier og det er kjempefint med positive tiltak for å bli kjent med barnas hverdag.

Det jeg reagerer på er den utrolige tåpelige oppfinnelsen med å kalle det "besteforeldredager". Hva er nå vitsen med det, når man vet at ikke alle er like heldige og har besteforeldre i nærheten?

Nå har jeg ikke barn i barnehage lenger, men da jeg hadde det skulle jeg ønske at foreldrekaffen ble lagt utenom den vanlige arbeidtiden til folk flest.

Jeg var dessverre på bare en foreldrekaffe og det var fordi jeg rett og slett ikke hadde muligheter til å forlate jobben.

For min del med 3 unger er det 3 konferansetimer hver vår og hver høst. Bare det er tilsammen 6 dager hvor man må skulke jobben. I tillegg kommer Lucia-dagen. Og nå har det også blitt populært med julefrokoster og påskefrokoster.

Og ikke nok med det. På mine barns skole er det slik at hvert eneste år må foreldrene stille opp som lærere noen dager fordi læreren skal på kurs.

Jeg har aldri sagt ja til dette, fordi det er helt uaktuelt å skulke min egen jobb for å ivareta en annens jobb.

Jeg jobber sammen folk som ikke har barn. I tillegg til at jeg med barn også må bli hjemme med syke barn, må følge barn til kontroll på sykehus, så kommer altså alt dette andre i tillegg.`

Nå er de heldigvis forståelsesfulle på jobben min, men jeg synes selv det er en smule pinlig, spesielt når det hoper seg opp med mange ting på en gang.

Skulle nok ønske at både lærere og barnehagepersonell forstår at også foreldrene har en jobb og noe av det som arrangeres kunne vært lagt til utenom den mest vanlige arbeidstiden.

Vi har det motsatte problemet. Flust av ledige formidager, mens ettermiddag og kveld blir krise nesten hver gang. Vi hadde vel ønsket oss større forståelse for at normal arbeidstid ikke er så normalt lengre.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''Skulle nok ønske at både lærere og barnehagepersonell forstår at også foreldrene har en jobb og noe av det som arrangeres kunne vært lagt til utenom den mest vanlige arbeidstiden.''

Hvorfor tror du andre vil bruke av sin fritid for å tilfredsstille ditt behov for å jobbe?

Om det skal være slik så må jeg betale de ansatte overtid, det kommer ikke til å skje.

Eller så må de bruke av sin fritid gratis, det kommer heller ikke til å skje.

De ansatte i skole og barnehage driver ikke med veldedighet - det er jobben deres, de skal ha betalt for å gjøre den. Og det er ikke nok penger i skole og barnehage til å tilfredsstille de kravene der - selv om jeg gjerne skulle sett at det var det.

De som jobber i skoler og barnhager går glipp av mange goder som andre arbeidstakere tar som selvfølger. De kan ikke dra på ferie når de vil, de kan ikke ha flexitid, de kan ikke legge fra seg jobben når de går hjem, de er avhengige av at andre passer tiden for å komme seg hjem i tide - i det hele tatt... I tillegg får de sjelden frynsegoder som folk i privat næringsliv får, de får ikke like mange kurs og skole-timer som andre kan få - osv.

Tenk om lærerne fikk godkjent hundre kurstimer i året i arbeidsavtalene sine? Videreutdanning - hvordan skulle det gått da?

Jeg tror vi skal være forsiktige med å klage på disse tingene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

''tannleger, leger, fysioterapeuter osv også begynner å ta sitt arbeid på kvelden''

Det interessante her er at det gjør faktisk stadig flere av disse yrkesgruppene! De har "forskjøvet arbeidstid", slik at de kanskje 1-2 kvelder i uka jobber 12-20 og har fri på formiddagen.

Veldig smart, tror jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Nei, det er riktig. Men det er jo ikke bare foreldreting, det er jo rettearbeid osv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...