Gå til innhold

Ang. besteforeldredag i barnehagen...

Anbefalte innlegg

tzatziki1365380058

''Jeg kjenner ingen annen yrkesgruppe som får avspasert time for time, slik det er lagt opp til for lærerne.''

Idrettsansatte.

Og i tillegg slipper de idrettsansatte å få overtid utbetalt overhode, det er det nemlig ikke penger til. Snittlønn? Ca 350.000,-. Med minimum 2 timer overtid hver dag, jobbing 3 av 4 helger hver måned i sesongen og minimale muligheter for avspasering - fordi sesongen nå varer hele året.

Hurra...

Med andre ord i teorien, ja, men i praksis, aldeles ikke....

Det er nok en mer vanlig "avspaseringsordning", eller mangel på sådan, ja.

Fortsetter under...

• Svar 211
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Persille1365381127

50

• tzatziki1365380058

18

• Holmes

17

• morsan

13

Persille1365381127

Faktisk så tror jeg at det er en del foreldre som ikke en gang ville tenkt tanken på å ta opp med barnehagen at de kunne ta med noen andre, eller foreslå at dagen kunne kalles gjestedag, feks. Jeg er veldig tydelig på sånt selv, både i forhold til skole og barnehage, og har aldri opplevd å få problemer med det. Men jeg kjenner faktisk til foreldre som knapt tør å snakke med barnehage eller skole om annet enn "vær og vind". Senest i påsken snakket jeg med en mamma som ikke har turt å ta opp mobbing av barnet hennes med skolen, fordi hun er redd dels for ikke å bli trodd, men først og fremst for at barnet skal får problemer med skolen fordi moren "skaper trøbbel" ved å ta opp mobbing.

Sånt er helt uforståelig for meg, men jeg skjønner at det faktisk finnes en rekke voksne mennesker som ikke tør verken å snakke med verken denne eller andre typer "autoriteter", enda det er barna deres det går ut over når de ikke gjør det.

Og for slike foreldre kan det helt sikkert være vanskelig å takle slike "besteforeldredager". De tør sikkert heller ikke "kreve", eller nærmest ta for gitt at de kan ta med andre som er nært barnet på slike dager, heller.

Og da kan nok selve ordbruken bli et problem.

Men sant å si mistenker jeg ikke den jevne dol- mor for å ikke tore å ta ting opp med barnehage og skole ;)

''Men sant å si mistenker jeg ikke den jevne dol- mor for å ikke tore å ta ting opp med barnehage og skole ;)''

Og det var jo det som kom til uttrykk i tråden jeg reagerte på da :)

Jeg skjønner poenget ditt, og vi er enige. Men jeg føler bare innimellom at enkelte tror vi gjør ting for å være direkte vanskelige og ufine - mens det egentlig bare handler om et ønske om å gjøre noe hyggelig.

Det er flere besteforeldre som har spurt om vi ikke kan ha en slik dag, men vi har ikke fulgt det opp så langt. De pleier stort sett å møte opp på alt vi har av tilstelninger da, så det blir ofte litt trangt :)

Jeg har ikke gitt noe annet inntrykk, hva du har oppfattet er en helt annen sak - og du oppfatter alltid det jeg skriver som skandaler og forferdelig selvsentrert. For som du sier, ikke alle har mora i samme huset...

Et argument du stadig trekker frem :)

Verken skoler eller barnehager har noe problem med å innse at folk jobber? Barnehager eksisterer jo nettopp fordi folk jobber!

Og ting legges i arbeidstiden nettopp fordi det er det det er - arbeidet til de som jobber i barnehagen. Det er frivillig å være med, det er gratis, og det er helt opp til deg. Vil du jobbe i stedet, så gjør du det - ikke noe problem, barnet ditt blir ivaretatt frem til stengetid uansett.

Jeg forstår uansett ikke at du trenger å klage over at noen arrangerer noe hyggelig for familien din.

Ting blir gjerne litt heftig når vi diskuterer disse temaene. Det som irriterer meg er at du gang på gang i slike diskusjoner kun evner å se saken fra en side.

Det virker som du er den eneste arbeidsgiveren her i landet og at du er den eneste som har arbeistakere du er avhengig av.

At du bodde sammen med mora di var jeg ikke gang sikker på;o)og ikke noe jeg har trukket frem tidligere, selv om jeg ser du påstår det.

Persille1365381127

Sånn var det dengang poden gikk i barnehagen også. Vi hadde foreldrekaffe etpar ganger pr halvår, pluss Lucia, påskefrokost og grilling på forsommeren. Poden gikk i studentbarnehage, jeg studerte ennå på den tiden, og dette påvirket sikkert holdningen til slike dager. De fleste barn hadde minst en forelder som kunne stille, men likevel var det som hos dere; de fleste var innom en halvtime – max en time eller så. Kjekk måte å møte både Podens hverdag, personalet, lekekompiser og kompisenens foreldre på – men altså ingen krise om det klaffet sånn at det bare ble en kjapp kaffe en av gangene heller. :)

''Kjekk måte å møte både Podens hverdag, personalet, lekekompiser og kompisenens foreldre på – men altså ingen krise om det klaffet sånn at det bare ble en kjapp kaffe en av gangene heller. :)''

Og hele poenget med foreldrekaffe - det skal ikke være en seriøs greie, bare en mulighet til å møte de andre :)

Persille1365381127

Ting blir gjerne litt heftig når vi diskuterer disse temaene. Det som irriterer meg er at du gang på gang i slike diskusjoner kun evner å se saken fra en side.

Det virker som du er den eneste arbeidsgiveren her i landet og at du er den eneste som har arbeistakere du er avhengig av.

At du bodde sammen med mora di var jeg ikke gang sikker på;o)og ikke noe jeg har trukket frem tidligere, selv om jeg ser du påstår det.

Jeg ser ikke bare saken fra én side? Hvor mange ganger må jeg si det?

Dette har INGENTING med arbeidsgiver-delen å gjøre. Det har noe med DINE prioriteringer å gjøre.

Om du stadig var borte fra jobb for å gå til frisøren, legen, tannlegen, voksing, neglegreier, brillemaker og whatever - og i tillegg kom trekkende med foreldrekaffe, så hadde jeg sikkert som arbeidsgiver blitt irrtert på deg.

Men; noen få timer morgen og ettermiddag noen ganger i året er det ingen som reagerer på - og heller ikke jeg, slik du fremstiller det som.

Det jeg irriterer meg over er de som ikke føler noe ansvar for jobben sin, og synes det er helt greit å bruke arbeidstiden til private sysler, arbeidsgivers penger til fritid, og andres tid uten respekt. Det er IKKE det samme som dette, og det skjønner du også.

Du tillegger meg meninger og holdninger jeg ikke har ytret, og ikke vet jeg hvor du finner dem.

Jeg har ikke noe sted klaget på at en ansatt har måttet ta et barn verken til lege, kaffe eller noe annet. De ansatte jeg klager over er de med generelt dårlige holdninger - det er noe HELT annet.

De som ikke gidder å komme seg opp og på jobb om morgenen. Og ja, vi ser forskjell, det synes fort og lett.

Ups, beklager - siterte jeg ikke ordrett?

Jeg mener "unødvendig så lenge jeg ikke kan få møte når det passer meg, jobben min er mye viktigere enn å følge opp barnet mitt"-tilstelninger.

Du skjønner utmerket godt hva jeg mente, så du trenger ikke gjøre deg dummere enn du er.

"Jeg mener "unødvendig så lenge jeg ikke kan få møte når det passer meg, jobben min er mye viktigere enn å følge opp barnet mitt"-tilstelninger"

Dette er barnslig og flåsete sagt. Jeg tror du vet godt at ingen har sagt at jobben er viktigere enn ungene sine.

At man sier at noe med fordel kan legges utenom arbeidstid er ikke det samme som og si at jobben er viktigere enn ungene.

Begge deler er viktig, uten at man nødvendigvis behøver sammenligne slik. Er vi enige i det?

Annonse

Persille1365381127

"Jeg mener "unødvendig så lenge jeg ikke kan få møte når det passer meg, jobben min er mye viktigere enn å følge opp barnet mitt"-tilstelninger"

Dette er barnslig og flåsete sagt. Jeg tror du vet godt at ingen har sagt at jobben er viktigere enn ungene sine.

At man sier at noe med fordel kan legges utenom arbeidstid er ikke det samme som og si at jobben er viktigere enn ungene.

Begge deler er viktig, uten at man nødvendigvis behøver sammenligne slik. Er vi enige i det?

Ja, det var flåsete - fordi jeg er lei av at du tillegger meg meninger og gjør deg vanskelig, når du forstår veldig godt hva jeg mener.

Både barn og jobb er viktig, men jeg er ikke enig i at alt som skjer med barna skal skje utenfor normal arbeidstid.

Jeg ser ikke bare saken fra én side? Hvor mange ganger må jeg si det?

Dette har INGENTING med arbeidsgiver-delen å gjøre. Det har noe med DINE prioriteringer å gjøre.

Om du stadig var borte fra jobb for å gå til frisøren, legen, tannlegen, voksing, neglegreier, brillemaker og whatever - og i tillegg kom trekkende med foreldrekaffe, så hadde jeg sikkert som arbeidsgiver blitt irrtert på deg.

Men; noen få timer morgen og ettermiddag noen ganger i året er det ingen som reagerer på - og heller ikke jeg, slik du fremstiller det som.

Det jeg irriterer meg over er de som ikke føler noe ansvar for jobben sin, og synes det er helt greit å bruke arbeidstiden til private sysler, arbeidsgivers penger til fritid, og andres tid uten respekt. Det er IKKE det samme som dette, og det skjønner du også.

Du tillegger meg meninger og holdninger jeg ikke har ytret, og ikke vet jeg hvor du finner dem.

Jeg har ikke noe sted klaget på at en ansatt har måttet ta et barn verken til lege, kaffe eller noe annet. De ansatte jeg klager over er de med generelt dårlige holdninger - det er noe HELT annet.

De som ikke gidder å komme seg opp og på jobb om morgenen. Og ja, vi ser forskjell, det synes fort og lett.

"Om du stadig var borte fra jobb for å gå til frisøren, legen, tannlegen, voksing, neglegreier, brillemaker og whatever - og i tillegg kom trekkende med foreldrekaffe, så hadde jeg sikkert som arbeidsgiver blitt irrtert på deg.

Du tillegger meg meninger og holdninger jeg ikke har ytret, og ikke vet jeg hvor du finner dem"

Da er det på tide at du bestemmer deg for hva du skal mene.

Hvor jeg henter meningene dine og holdningene dine fra?

Jo, det er fra deg selv. Du har da vitterlig påstått at du helst IKKE ANSETTER GRAVIDE OG SMÅBARNSMØDRE fordi det fører med seg så mye FRAVÆR.

Ja, det var flåsete - fordi jeg er lei av at du tillegger meg meninger og gjør deg vanskelig, når du forstår veldig godt hva jeg mener.

Både barn og jobb er viktig, men jeg er ikke enig i at alt som skjer med barna skal skje utenfor normal arbeidstid.

Jeg har ikke sagt at alt skal skje utenfor normal arbeidstid. Jeg sa at noe kan skje utenfor normal arbeidstid.

Dette har forandret seg veldig bare siden jeg fikk første barnet.

Gjest togli

Broren min var lærer i mange år, nå jobber han med noe helt annet,

Han sier han savner feriene og de korte arbeidsdagene.

Jeg er også glad i feriene mine, men skulle gjerne sluppet å jobbe utover kveldene og i helgene ;) Vet at jeg ikke kan få i både pose og sekk ;)

Gjest Kayia

''Kjekk måte å møte både Podens hverdag, personalet, lekekompiser og kompisenens foreldre på – men altså ingen krise om det klaffet sånn at det bare ble en kjapp kaffe en av gangene heller. :)''

Og hele poenget med foreldrekaffe - det skal ikke være en seriøs greie, bare en mulighet til å møte de andre :)

Ja det var jo bare hyggelig. :) Har faktisk fremdeles kontakt med tre av de gamle barnehagekompisene (+ foreldre) til poden, selv om ungene har gått på forskjellige skoler nå i 7 år. :)

Jeg er også glad i feriene mine, men skulle gjerne sluppet å jobbe utover kveldene og i helgene ;) Vet at jeg ikke kan få i både pose og sekk ;)

Det forstår jeg:), men samtidig er det mange som gjør det.

Mannen jeg bor sammen gjør det og han er ikke lærer. En arkeitekt jeg kjenner sitter gjerne på kontoret til klokka 23.00 om kvelden.

Gjest stemmer ikke med min hverdag

Hvem andre en pensjonerte besteforeldre kan være med da?

Jeg kjenner ingen her i oslo jeg som ikke er i jobb og som faktisk kunne ha vært med dem.

På kveldstid ja, men ikke på dagtid.

Kjenner du ingen i byen (som en fireåring ville synes det var kos å ha med seg i barnehagen) som ikke har en jobb som er mer fleksibel enn det?

Jeg har avspasert noen timer for å feire 16.mai i barnehagen til nevøen min, jeg har tatt fri uten lønn for å hente nabojenta på skolen når hun hadde slått seg og foreldrene var borte (hun skulle overnatte hos oss den kvelden), og jeg har avsapsert for å bli med moren min til legen osv osv

Ikke kjempeofte, men jeg har sikkert en slik hendelse i året hvor jeg har omrokert på mine planer og min jobbhverdag for å hjelpe andre enn min kjernefamilie (mann og barn).

jeg har selv personalansvar, og ser at ansatte jeg gir fleksibilitet mht vaktlister og arbeidstid, yter dette tilbake til fulle. Den som får avspasere en ettermiddag, tilbyr seg gjerne å ta med en oppgave som kan gjøres hjemmefra, og gjør den om kvelden når barna er i seng. Og jeg har også opplevd at veldig mange jobber har oppgver som kan gjøres fleksible, selv i en butikk skal det utformes salgsannonser, settes opp arbeidslister, gå på kurs, vareopptelling eller rydding en søndag, og andre ting som ikke er tilknyttet direkte kundebehandling og må skje i butikkens åpningstid.

Jeg synes det er rart hvis en familie med en normal omgangskrets / nettverk, ikke kjenner noen som kunne vært med i barnehagen klokken 15 hvis barna skulle hatt med seg en voksenperson man hadde et godt forhold til. (så sant man kunne spørre i god tid). I dag er det så mange som på grunn av pc osv kan gjøre en oppgave hjemmefra / sjonglere litt med arbeidstiden.

Selv om jeg også kjenner noen man _ikke_ kunne spurt om det, så gjelder ikke dette _alle_.

Annonse

Gjest togli

Det forstår jeg:), men samtidig er det mange som gjør det.

Mannen jeg bor sammen gjør det og han er ikke lærer. En arkeitekt jeg kjenner sitter gjerne på kontoret til klokka 23.00 om kvelden.

Da får han vel overtidsbetalt? Evt. er lønna ganske mye høyere enn lærernes?

tzatziki1365380058

Da får han vel overtidsbetalt? Evt. er lønna ganske mye høyere enn lærernes?

Nei, det er nettopp det. Veldig mange får IKKE overtidsbetalt. Og av en eller annen grunn tror lærere at alle andre får det.

Grensen for overbetaling eller ikke, går ofte ved rundt 350 - 400 000, det er min erfaring. Og har man en slik ordning, så har man heller ikke rett på avspasering - det er i alle fall ikke vanlig å ta ut.

Nå vet ikke jeg hvor mye lærer tjener lenger, men de har vel en begynnerlønn på rett under 350 eller noe sånt? Ei nyutdannet sykepleier jeg kjenner har 320, og det ligger vel på det samme, omtrent, eller?

Arkitekten det var snakk om tjener sikkert en del mer enn lærere, men vanlige funksjonærer i diverse organisasjoner har det på langt nær fett alltid. Og de har gjerne minst 3-4 års utdanning, som lærerne.

Gjest togli

Nei, det er nettopp det. Veldig mange får IKKE overtidsbetalt. Og av en eller annen grunn tror lærere at alle andre får det.

Grensen for overbetaling eller ikke, går ofte ved rundt 350 - 400 000, det er min erfaring. Og har man en slik ordning, så har man heller ikke rett på avspasering - det er i alle fall ikke vanlig å ta ut.

Nå vet ikke jeg hvor mye lærer tjener lenger, men de har vel en begynnerlønn på rett under 350 eller noe sånt? Ei nyutdannet sykepleier jeg kjenner har 320, og det ligger vel på det samme, omtrent, eller?

Arkitekten det var snakk om tjener sikkert en del mer enn lærere, men vanlige funksjonærer i diverse organisasjoner har det på langt nær fett alltid. Og de har gjerne minst 3-4 års utdanning, som lærerne.

Jeg har 14 års ansiennitet og lønnes som adjunkt med opprykk (7 års høyskole/universitetsutdanning). Da har jeg 375 000 kroner i året. Er usikker på hva nyutdannede lærere med kun grunnutdanning får. Problemet for lærere er nok at lønna stiger så sent.

Mine svogere (og mannen min) jobber i andre yrker og får både bonus, overtidsbetalt og avspasering, så jeg synes det høres rart ut at man ikke får overtidsbetalt /avspasering når man jobber til klokka 23.00. Ikke skjønner jeg at noen kan la seg utnytte slik...

tzatziki1365380058

Jeg har 14 års ansiennitet og lønnes som adjunkt med opprykk (7 års høyskole/universitetsutdanning). Da har jeg 375 000 kroner i året. Er usikker på hva nyutdannede lærere med kun grunnutdanning får. Problemet for lærere er nok at lønna stiger så sent.

Mine svogere (og mannen min) jobber i andre yrker og får både bonus, overtidsbetalt og avspasering, så jeg synes det høres rart ut at man ikke får overtidsbetalt /avspasering når man jobber til klokka 23.00. Ikke skjønner jeg at noen kan la seg utnytte slik...

''Mine svogere (og mannen min) jobber i andre yrker og får både bonus, overtidsbetalt og avspasering, så jeg synes det høres rart ut at man ikke får overtidsbetalt /avspasering når man jobber til klokka 23.00. Ikke skjønner jeg at noen kan la seg utnytte slik...''

Det er helt vanlig i min del av privat næringsliv (IT - Telecom) å få fast lønn uten overtid, da får man altså mer grunnlønn enn man ellers ville fått, i teorien, i alle fall, men det påregnes en del overtid som man da ikke får betalt for. At det er arbeidsgiver som tjener på slike ordninger er det neppe noen tvil om, men sånn er det bare. I ordningen ligger vanligvis også en stor grad av fleksibilitet, noe som naturligvis er en stor bonus. For meg betyr det at jeg kan jobbe fra 21 til 23 om jeg vil, etter at ungene er lagt, i stedet for å måtte sitte på jobb til 1800. Det er et stort pluss i min hverdag, og jeg ofrer gjerne overtidsbetaling for slik fleksibilitet. På samme måte hadde jeg nok ofret mye for å ha anledning til den fleksibilietet lærere har i løpet av året, selv om ferieavviklingen må gjøres når ungene har fri. Det samsvarer jo med når andre folk tar fri uansett.

Som sagt så begynner slike arbeidsavtaler gjerne rundt lønn på 350000. I alle fall gjorde det det for meg, men det er riktignok noen år siden, så det er mulig at grensen nå ligger noe høyere. Men noen ekstrem høy lønn er det i ialle fall ikke snakk om. Derimot stiger nok de fleste relativt raskt i lønn, men lønn over 500000 er faktisk ikke spesielt vanlig hvis man ikke har lederansvar. Det som kjennetegner min arbeidshverdag, er at folk brenner for jobben sin og nærmest er glade for å få lov til å jobbe mye og lære mye. Slike holdninger synes jeg ikke man ser mye av blant lærere - det virker som om timer telles og beregnes i ett sabla kjør, og ikke fillern om man kan gjøre NOE ekstra for arbeidsplassen sin uten å få penger for det. Slike holdninger er rare, synes jeg.

tzatziki1365380058

''Ikke skjønner jeg at noen kan la seg utnytte slik...''

Svaret på det er vel kanskje at det historisk ikke har vært like lett for alle å få jobb som det vel er for lærere og sykepleiere, og heller ikke har det vært samme trygghet i forhold til oppsigelse som stats - og kommuneansatte har nytt godt av, sånn at man har akseptert mer for å i det hele tatt få jobb.

Fremdeles er jo usikkerheten i privat næringsliv større enn i stat/kommune, og lønna burde jo egentlig kompensere for den usikkerheten også. Den gjør det nok til dels, i alle fall på ledernivå, men ikke i stor grad for vanlige ansatte. Det er i alle fall mitt inntrykk.

Men etter ett, og hvertfall etter to - så ser man tendensene...

Så om man får tre - så vet man at det er en til som skal til lege, tannlege, turn, fotball, konferansetime osv.

'' så ser man tendensene''

Det kommer vel litt an på hvor tett man får disse barna også.

En venninne av meg fikk 4 barn i løpet av 5,5 år, og den gangen da trodde hun at det 'verste' ville være over med små barn som må mates og kles på og passes på i enhver sammenheng.

Hun innrømte da barna ble eldre at det nok hadde vært bedre å hatt litt større aldersforskjell for å gi dem alle den oppfølgingen de trengte etterhvert som skoleårene og fritidsaktivitetene krevde sitt.

''Jeg er også glad i feriene mine, men skulle gjerne sluppet å jobbe utover kveldene og i helgene ;) ''

Det er svært mange som jobber utover kveldene og i helgene, utn overtidsbetaling, bare for å oppfylle de stadig strengere kravene til inntjening og fakturerbar tid, og som likevel ikke har så lange ferier.

Jeg skjønner at lærerne blir fortvilet over at det "ryktet" de har blant noen om at de jobber lite etc, og at det er viktig å poengtere at de ikke er "sååå heldige heller" (jf haren i "Reveenka-filmen") for å ikke ødelegge for seg selv i fremtidige lønnsoppgjør.

Men er det så farlig å innrømme at de jo er litt heldige i mange henseender?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...