pekkan Skrevet 22. juni 2001 Del Skrevet 22. juni 2001 Jeg leste i en av bøkene jeg har at dersom du er kvalm de 3 første mnd er det et tegn på at du har mye hormoner - derfor mindre sjanse for abort! Stemmer dette? Trodde det bare var ca 50% som fikk svangerskapskvalme? Hilsen 6+3 og ikke kvalm 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30335-kvalme-mindre-sjanse-for-abort/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 22. juni 2001 Del Skrevet 22. juni 2001 Det er en utbredt myte, dessverre også blant helsepersonell. Kvalmen er din kropps eventuelle reaksjon på svangerskapshormonene, så den er et bevis på at du har svangerskapshormoner i kroppen. Det er de samme hormonene det testes for på graviditetstester. Det finnes ikke noe bevis for at de som ikke reagerer med kvalme, har mindre eller "dårligere" hormoner. Det er en fin trøst for eventuell kvalme at den beviser at kroppen reagerer på graviditeten, men det motsatte - at manglende kvalme betyr at noe er galt - er IKKE riktig. Dessverre får man gjerne høre dette av venninner, og til og med av leger. Ikke hør på dem. Det det visstnok finnes forskningsresultater på, er at blant de som overhodet ikke har noen svangerskapssymptomer (altså ikke bare kvalme, men forandringer i brystene osv.), er det noen fler spontanaborter enn blant de som merker at de er gravide. Og selv om det stemmer, er det likevel mange det går bra med. Det HENDER også at alle symptomer brått forsvinner dersom fosteret dør, men det er minst like vanlig at kroppen fortsetter å produsere hormoner og at kroppen føles like gravid som før. Det er mange eksempler på at det med kvalme eller ikke er omtrent slik som det var for moren, altså at det går litt i arv fra mor til datter. Spør moren din hvis du har mulighet. Sånn er det i hvert fall i min familie. Selv har jeg hatt tre førstetrimestre uten kvalme, og det ble barn av to av dem. Det er mange svangerskap som ender med spontanabort, så risikoen er der. Det er også mange som går aldeles utmerket. Jeg synes de som ikke er dårlige når de er gravide, skal kunne glede seg over dette og ikke bekymre seg over at det dermed er noe galt. Dette ble langt, men jeg synes det er så tragisk at dette kommer opp igjen og igjen, f.eks. på Graviditetsforum. Man ser aldri at noen skriver f.eks. "Hjelp, jeg skal ha tvillinger, nå går det sikkert galt", enda det er forsåvidt en risikofaktor med flere fostre. Men deppeinnlegg fordi noen ikke er kvalme og har hørt at det er et dårlig tegn, ser man stadig vekk. Du kan forøvrig enda rekke å bli kvalm hvis du bare er i uke 6. Mange får det litt senere. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30335-kvalme-mindre-sjanse-for-abort/#findComment-120759 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tonett Skrevet 22. juni 2001 Del Skrevet 22. juni 2001 Hei. Jeg er i mitt andre svangerskap. Er nå 14 uker på vei. Var ikke kvalm i det hele tatt i noen av de. Jeg har aldri abortert eller noe sånt. Synes jeg heller var kjempeheldig som slapp og være kvalm. Det er sikkert som laban sier..det er sikkert bare en gammel myte. Så jeg er iallefall ikke bekymret fordi jeg ikke er kvalm:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30335-kvalme-mindre-sjanse-for-abort/#findComment-120768 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkan Skrevet 22. juni 2001 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2001 Det er en utbredt myte, dessverre også blant helsepersonell. Kvalmen er din kropps eventuelle reaksjon på svangerskapshormonene, så den er et bevis på at du har svangerskapshormoner i kroppen. Det er de samme hormonene det testes for på graviditetstester. Det finnes ikke noe bevis for at de som ikke reagerer med kvalme, har mindre eller "dårligere" hormoner. Det er en fin trøst for eventuell kvalme at den beviser at kroppen reagerer på graviditeten, men det motsatte - at manglende kvalme betyr at noe er galt - er IKKE riktig. Dessverre får man gjerne høre dette av venninner, og til og med av leger. Ikke hør på dem. Det det visstnok finnes forskningsresultater på, er at blant de som overhodet ikke har noen svangerskapssymptomer (altså ikke bare kvalme, men forandringer i brystene osv.), er det noen fler spontanaborter enn blant de som merker at de er gravide. Og selv om det stemmer, er det likevel mange det går bra med. Det HENDER også at alle symptomer brått forsvinner dersom fosteret dør, men det er minst like vanlig at kroppen fortsetter å produsere hormoner og at kroppen føles like gravid som før. Det er mange eksempler på at det med kvalme eller ikke er omtrent slik som det var for moren, altså at det går litt i arv fra mor til datter. Spør moren din hvis du har mulighet. Sånn er det i hvert fall i min familie. Selv har jeg hatt tre førstetrimestre uten kvalme, og det ble barn av to av dem. Det er mange svangerskap som ender med spontanabort, så risikoen er der. Det er også mange som går aldeles utmerket. Jeg synes de som ikke er dårlige når de er gravide, skal kunne glede seg over dette og ikke bekymre seg over at det dermed er noe galt. Dette ble langt, men jeg synes det er så tragisk at dette kommer opp igjen og igjen, f.eks. på Graviditetsforum. Man ser aldri at noen skriver f.eks. "Hjelp, jeg skal ha tvillinger, nå går det sikkert galt", enda det er forsåvidt en risikofaktor med flere fostre. Men deppeinnlegg fordi noen ikke er kvalme og har hørt at det er et dårlig tegn, ser man stadig vekk. Du kan forøvrig enda rekke å bli kvalm hvis du bare er i uke 6. Mange får det litt senere. Lykke til! takk for utfyllende svar laban. Jeg stusset bare litt over dette da jeg leste det. Derfor måtte jeg spørre noen aom kan mere om dette enn meg. Jeg forsøker å se det som en positiv ting og ikke negativ at jeg ikke er kvalm, det er helt sikkert. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30335-kvalme-mindre-sjanse-for-abort/#findComment-120777 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melkerullen Skrevet 22. juni 2001 Del Skrevet 22. juni 2001 Jeg er nå i uke 17 og har enda ikke vært kvalm. Jeg ble skikkelig deppa i starten når jeg leste alle innlegg om nygravide som var glade de var kvalme - for da var det mye mindre sjanse for at de skulle miste. Jeg var sikker på at jeg komtil å miste - for jeg var ikke det dugg kvalm. Til og med min lege sa "er du kvalm har babyen det bra". Jeg spurte min mor..hun var ikke kvalm med verken meg eller min bror. Min beste venninne har 4 jenter - og var ikke kvalm en dag. Tror vi får bare slå oss til ro med at noen blir kvalme - andre gjør det ikke. Nå når jeg er i uke 17 er jeg overlykkelig jeg slapp kvalmen. Før uke 12 var jeg redd på grunn av dette....på grunn av alt jeg leste. Melkerullen 17+0 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30335-kvalme-mindre-sjanse-for-abort/#findComment-120807 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (Anonymous) Skrevet 22. juni 2001 Del Skrevet 22. juni 2001 Hei pekkan. Det er helt individuellt. I mitt første svangerskap var jeg konstant dårlig og var stadig innlagt for å væskes opp igjen. Barnet jeg bar var alvorlig sykt og døde tolv dager etter fødsel. I mitt andre svangerskap var jeg like dårlig, men hadde en missed abortion i uke 9. Jeg har fått beskjed om å belage meg på 9 dårlige måneder neste gang også, dette skyldes at kroppen min er overømfintlig for svangerskapshormonene. Skrev ikke dette for å skremme deg, men for at du skal se at det er forskjellig fra person til person. Lykke til!! Klemmer fra Linn 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30335-kvalme-mindre-sjanse-for-abort/#findComment-120822 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frk Smilla Skrevet 22. juni 2001 Del Skrevet 22. juni 2001 Det er en utbredt myte, dessverre også blant helsepersonell. Kvalmen er din kropps eventuelle reaksjon på svangerskapshormonene, så den er et bevis på at du har svangerskapshormoner i kroppen. Det er de samme hormonene det testes for på graviditetstester. Det finnes ikke noe bevis for at de som ikke reagerer med kvalme, har mindre eller "dårligere" hormoner. Det er en fin trøst for eventuell kvalme at den beviser at kroppen reagerer på graviditeten, men det motsatte - at manglende kvalme betyr at noe er galt - er IKKE riktig. Dessverre får man gjerne høre dette av venninner, og til og med av leger. Ikke hør på dem. Det det visstnok finnes forskningsresultater på, er at blant de som overhodet ikke har noen svangerskapssymptomer (altså ikke bare kvalme, men forandringer i brystene osv.), er det noen fler spontanaborter enn blant de som merker at de er gravide. Og selv om det stemmer, er det likevel mange det går bra med. Det HENDER også at alle symptomer brått forsvinner dersom fosteret dør, men det er minst like vanlig at kroppen fortsetter å produsere hormoner og at kroppen føles like gravid som før. Det er mange eksempler på at det med kvalme eller ikke er omtrent slik som det var for moren, altså at det går litt i arv fra mor til datter. Spør moren din hvis du har mulighet. Sånn er det i hvert fall i min familie. Selv har jeg hatt tre førstetrimestre uten kvalme, og det ble barn av to av dem. Det er mange svangerskap som ender med spontanabort, så risikoen er der. Det er også mange som går aldeles utmerket. Jeg synes de som ikke er dårlige når de er gravide, skal kunne glede seg over dette og ikke bekymre seg over at det dermed er noe galt. Dette ble langt, men jeg synes det er så tragisk at dette kommer opp igjen og igjen, f.eks. på Graviditetsforum. Man ser aldri at noen skriver f.eks. "Hjelp, jeg skal ha tvillinger, nå går det sikkert galt", enda det er forsåvidt en risikofaktor med flere fostre. Men deppeinnlegg fordi noen ikke er kvalme og har hørt at det er et dårlig tegn, ser man stadig vekk. Du kan forøvrig enda rekke å bli kvalm hvis du bare er i uke 6. Mange får det litt senere. Lykke til! Helt enig i det du skriver, men tro ikke at de med tvillinger går rundt uten en viss angst og tanker om den høyrisikoen det er å bære to. Jeg hadde panikk for spontanabort og komplikasjoner i ukevis etter at vi oppdaget tvillinger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30335-kvalme-mindre-sjanse-for-abort/#findComment-120842 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsa Prebensen, Jordmor Skrevet 23. juni 2001 Del Skrevet 23. juni 2001 Jeg er nå i uke 17 og har enda ikke vært kvalm. Jeg ble skikkelig deppa i starten når jeg leste alle innlegg om nygravide som var glade de var kvalme - for da var det mye mindre sjanse for at de skulle miste. Jeg var sikker på at jeg komtil å miste - for jeg var ikke det dugg kvalm. Til og med min lege sa "er du kvalm har babyen det bra". Jeg spurte min mor..hun var ikke kvalm med verken meg eller min bror. Min beste venninne har 4 jenter - og var ikke kvalm en dag. Tror vi får bare slå oss til ro med at noen blir kvalme - andre gjør det ikke. Nå når jeg er i uke 17 er jeg overlykkelig jeg slapp kvalmen. Før uke 12 var jeg redd på grunn av dette....på grunn av alt jeg leste. Melkerullen 17+0 Jag tycker som dig att du skall vara överlycklig att du slapp att vara kvalm under gravditeten. Jag är inte enig i att kvalme betyder att allt är normalt och att de som inte är det skulle vara något onormalt. Många kvinnor är inte kvalma under graviditeten och jag anser att det istället borde vara det som är det normala. Glädj dig nu över din växande mage och hör inte på de som tror sig veta allt. Lycka till vidare! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30335-kvalme-mindre-sjanse-for-abort/#findComment-120965 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsa Prebensen, Jordmor Skrevet 23. juni 2001 Del Skrevet 23. juni 2001 Jag är inte enig i detta. har träffat på allt för många kvinnor som ej kjännt av kvalme under graviditeten, och där det gått helt fint. Jag tor nämligen att en del kvinnor kanske kan vara mera kjännsliga för graviditetshormonet än andra och att det är därför som vi reagerar så olika. Du skall alltså endast vara glad om du slipper den "fruktade" kvalmen. Lycka till vidare! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30335-kvalme-mindre-sjanse-for-abort/#findComment-120967 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.