Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en kvinne på 56 år som har brukt Trisekvens i ca. 8 år. Jeg begynte å bruke preperatet før jeg kom i overgangsalderen. Det har fungert bra og jeg har ikke merket noen plager ifm. overgangsalderen, men får noen ganger hodepine, smerter i underlivet og redusert allmentilstand ifm. de månedlige blødningene. Nå lurer jeg på om jeg bør slutte eller eventuelt gå over til svakere hormontabletter. Finnes det hormontabletter som ikke framkaller blødninger? Jeg ble operert for celleforandring i livmorhalsen i ung alder, men har ellers ikke hatt noen sykdom eller underlivsplager. Jeg har hatt tre ukompliserte svangerskap og fødsler. Takk for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/303367-bruk-av-hormonpreperat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du kan gjerne gå over til tabletter så du ikke får blødning på sikt. Activelle inneholder samme hormoner som Trisekvens men i lavere dose og i en konstant sammensetting så du ikke får de månedlige blødninger. I starten kan det komme litt uregelmessige blødninger, men det gir seg vanligvis etter 3-4 måneder. Om du ønsker det, kan du holde en pause med hormon og se om du får problemer, men det blir ditt eget valg. Mye tyder på at østrogen er gunstig for kvinner opp til 60 år, men det er en lett øket risiko for brystkreft, blodpropp og slag, men redusert risiko for benskjørhet, tykktarmskreft og sannsynligvis også for hjertekarsykdommer.

Vennlig hilsen Mette H Moen

PS Hva var grunnen til at du begynte med hormon før du kom i overgangsalderen?

Du kan gjerne gå over til tabletter så du ikke får blødning på sikt. Activelle inneholder samme hormoner som Trisekvens men i lavere dose og i en konstant sammensetting så du ikke får de månedlige blødninger. I starten kan det komme litt uregelmessige blødninger, men det gir seg vanligvis etter 3-4 måneder. Om du ønsker det, kan du holde en pause med hormon og se om du får problemer, men det blir ditt eget valg. Mye tyder på at østrogen er gunstig for kvinner opp til 60 år, men det er en lett øket risiko for brystkreft, blodpropp og slag, men redusert risiko for benskjørhet, tykktarmskreft og sannsynligvis også for hjertekarsykdommer.

PS Hva var grunnen til at du begynte med hormon før du kom i overgangsalderen?

Hei igjen. Takk for kjapt og informativt svar. Årsaken til at jeg begynte med hormontabletter før jeg kom i overgangsalderen var at jeg ønsket å unngå ubehageligheter både for meg selv og de rundt meg, hvilket har skjedd så langt :-)

Mette Moen, Gynekolog

Hei igjen. Takk for kjapt og informativt svar. Årsaken til at jeg begynte med hormontabletter før jeg kom i overgangsalderen var at jeg ønsket å unngå ubehageligheter både for meg selv og de rundt meg, hvilket har skjedd så langt :-)

Da er det kanskje lurt med en pause for å se om du får plager.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...