nn-2001 Skrevet 22. juni 2001 Del Skrevet 22. juni 2001 Var hos tannlegen i går og ble veldig skuffet over at jeg hadde fått mitt første hull noensinne i en alder av snart tredve år.Jeg har da alltid pusset tennene mine regelmessig morgen&kveld,samt drikker jeg vann etter måltidene for å nøytralisere tannsyren.Bruker også xylitoltyggegummi dersom jag har spist noe veldig søtt.Spiser sunt og regelmessig,røyker heller ikke.Er det noe jag har unnlat eller glemt å gjøre da?Bruker også munnvann.Liker riktignok ikke å bruke tanntråd da det alltid kiler seg fast mellom tennene.Anvender helst tannpirkere.Hadde noe tannsten.Må man regne med å få hull før eller siden uansett? Det var den bakerste nedre jekselen som må fylles.Tannlegen mente det var helt nødvendig med bedøvelse for i det hele tatt få gjennomført operasjonen.Er høygravid,og har ikke lyst til å utsette fostret for unødvendige medikamenter.Jeg kunne ikke vente til etter fødselen heller,siden hullet blir bare sannsynligvis større,til tross for,at det var bare emaljen som var skadet.Det er helt uungåelig å fylle og det var bedre å ta det nå istedenfor å dvele ved det da det kun kan bli verre,stemmer det?.Har ikke merket til noe smerter heller.Hvor lenge er det mulig å gå med hull uten at man merker noe? Fikk ikke ny time før om halvannen måned.Da jeg ikke er så veldig intressert i å betale mer enn høyst nødvendig lurer jeg på om jeg kan få oppført beløpet på egenandelskort? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30338-hittil-null-hull/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nim Skrevet 22. juni 2001 Del Skrevet 22. juni 2001 Tanntråd kvever litt trening for å få til, be tannlegen vise deg den rette teknikken. Prøv også selv mens du sitter i tannlegestolen, slik at tannlegen eventuelt kan korrigere deg. Kort sagt: du må sage tanntråden ned i mellomrommet, ellers fliser den seg og "setter seg fast" som du sier. Tannpirkere kommer bare til i den lille "trekanten" mellom tann og tannkjøtt, og ikke i selve mellomrommet. Dette lille mellomrommet blir ikke fritt for bakterier ved vanlig børsting, så tanntråd er det egnede hjelpemiddel for dette. Munnskyllevann bør inneholde fluor dersom det skal ha effekt på utviklingen av hull, ellers vil den bare gi frisk pust. Hull i tennene trenger ikke alltid gi symptomer. Noen kan merke ising fra et bittelite hull, og andre ikke. Et dypt hull kan gi store smerter, eller ikke. Det er store variasjoner mellom mennesker, og fra et hull til et annet på samme individ. Hullet må repareres selv om det ikke gir smerter, ellers vil det utvikle seg videre. Til slutt vil det nå inn til nerven, og tannen må rotfylles. Bedøvelsen som gis ved tannbehandling er en lokalbedøvelse, det vil si den virker lokalt i kjeven, og vil ikke ha noen generell effekt på kroppen din. Stoffene i bedøvelsen har ingen skadelig effekt på barnet ditt. Denne type tannbehandling gir dessverre ingen refusjon fra folketrygden, og du må betale hele beløpet selv. Trøst deg med at dette er det eneste hullet du har hatt. Råder deg til å få reparert dette nå, så er du ferdig med det. Tro meg, det er ganske så travelt for deg etter at barnet er født, så tannlegebesøk er ikke det du vil bruke tiden din til da. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30338-hittil-null-hull/#findComment-120772 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Johannessen, Tannlege Skrevet 24. juni 2001 Del Skrevet 24. juni 2001 Hull kan komme selv om man er flink å jobbe med sin tannhelse. Det er ingen risiko å bedøve under graviditet. Da er en problemtann med et stort hull og smerter en større belastning i et svangerskap. Regningen må du betale selv. Det ytes ingen refusjon eller bidragsordninger for slik behandling. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30338-hittil-null-hull/#findComment-121126 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Flua Skrevet 24. juni 2001 Del Skrevet 24. juni 2001 Hei! Du skriver at hullet kun var i emaljen. Og hvis dette stemmer synes jeg det er litt rart om tannlegen insisterer på å borre og fylle det. Siden du aldri har hatt hull tidligere er det stor sannsynlighet for at dette hullet kan repareres av "seg selv". Forresten, reparere er feil ord. Det er riktigere å si at utviklingen av hullet kan stoppe, det heter "kronisk karies", og kan skje hvis hygienen er god. At du har fått hull nå kan komme av at du er gravid, da mange prosesser i kroppen kan endres i en slik tilstand. Selvfølgelig må du stole på tannlegen om han mener hullet må fylles, men som utdannet tannpleier reagerer jeg i utgangspunktet på en slik avgjørelse. Uansett lykke til! ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30338-hittil-null-hull/#findComment-121174 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.