Gjest Maryam Skrevet 22. juni 2001 Del Skrevet 22. juni 2001 Etter mange år med spiseforstyrrelser er tennene mine nokså nedslitte, og jeg har etterhvert innfunnet meg med at jeg i årene som kommer må bruke mye tid og penger på å restaurere disse. Spørsmålet mitt er; Er man nødt til å bruke amalgam for å få skikk på tennene mine? Jeg er veldig redd for dette stoffet og ønsker å unngå det så langt som mulig. Jeg er antagelig nødt til å få krone på noen av tennene mine, legge på andre samt fylle noen hull. Må det brukes amalgam til dette? Til hvilke oppgaver er det i dag kun amalgam som benyttes? Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30339-tannrestaurering-uten-amalgam/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nim Skrevet 22. juni 2001 Del Skrevet 22. juni 2001 Nei, det må ikke brukes amalgam. Der tennene er veldig destruerte, kan det for eksempel bli aktuelt med porselenskroner. Hvit fyllinger kan brukes der dette er egnet. Er fortennene veldig skjemmende, kan det lages fasader i poselen som ser veldig naturlig ut. Siden du har hatt spiseforstyrrelser, der tennene er blitt ødelagte på grunn av oppkast, kan du få støtte fra trygdekontoret til dette. Da må du ha erklæring fra legen din på dette. Du ber så tannlegen din sette opp et behandlings- og kostnadsoverslag som sendes trygdekontoret. Diskuter materialvalg med tannlegen, og gjør deg på forhånd opp en mening om hva du ønsker å oppnå med hensyn til estetikk, osv. Fortell tannlegen dette. Amalgam brukes for eksempel i dag der en plastfylling ikke vil holde, men pasienten ikke har råd til krone. Dette varierer litt fra tannlege til tannlege, noen benytter amalgam mer enn andre. Det finnes alltid et alternativ til amalgam, men av og til må pasienten belage seg på å måtte skifte plastfyllingen etter et kortere tidsrom enn ved amalgam. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30339-tannrestaurering-uten-amalgam/#findComment-120779 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maryam Skrevet 23. juni 2001 Del Skrevet 23. juni 2001 Nei, det må ikke brukes amalgam. Der tennene er veldig destruerte, kan det for eksempel bli aktuelt med porselenskroner. Hvit fyllinger kan brukes der dette er egnet. Er fortennene veldig skjemmende, kan det lages fasader i poselen som ser veldig naturlig ut. Siden du har hatt spiseforstyrrelser, der tennene er blitt ødelagte på grunn av oppkast, kan du få støtte fra trygdekontoret til dette. Da må du ha erklæring fra legen din på dette. Du ber så tannlegen din sette opp et behandlings- og kostnadsoverslag som sendes trygdekontoret. Diskuter materialvalg med tannlegen, og gjør deg på forhånd opp en mening om hva du ønsker å oppnå med hensyn til estetikk, osv. Fortell tannlegen dette. Amalgam brukes for eksempel i dag der en plastfylling ikke vil holde, men pasienten ikke har råd til krone. Dette varierer litt fra tannlege til tannlege, noen benytter amalgam mer enn andre. Det finnes alltid et alternativ til amalgam, men av og til må pasienten belage seg på å måtte skifte plastfyllingen etter et kortere tidsrom enn ved amalgam. Tusen takk for godt og informativt svar. Mvh. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30339-tannrestaurering-uten-amalgam/#findComment-121034 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Johannessen, Tannlege Skrevet 24. juni 2001 Del Skrevet 24. juni 2001 Nei, det må ikke brukes amalgam. Der tennene er veldig destruerte, kan det for eksempel bli aktuelt med porselenskroner. Hvit fyllinger kan brukes der dette er egnet. Er fortennene veldig skjemmende, kan det lages fasader i poselen som ser veldig naturlig ut. Siden du har hatt spiseforstyrrelser, der tennene er blitt ødelagte på grunn av oppkast, kan du få støtte fra trygdekontoret til dette. Da må du ha erklæring fra legen din på dette. Du ber så tannlegen din sette opp et behandlings- og kostnadsoverslag som sendes trygdekontoret. Diskuter materialvalg med tannlegen, og gjør deg på forhånd opp en mening om hva du ønsker å oppnå med hensyn til estetikk, osv. Fortell tannlegen dette. Amalgam brukes for eksempel i dag der en plastfylling ikke vil holde, men pasienten ikke har råd til krone. Dette varierer litt fra tannlege til tannlege, noen benytter amalgam mer enn andre. Det finnes alltid et alternativ til amalgam, men av og til må pasienten belage seg på å måtte skifte plastfyllingen etter et kortere tidsrom enn ved amalgam. Når anoerxi eller bulimi kan dokumenteres av lege kan det ytes bidrag til tannbehandling. Det må søkes om dette og bidraget er 2/3 av prisen minus egenamdel på kr. 1500. Det ytes bidrag etter offentlige takster. Disse er lavere enn tannlegens og dette betyr at du får igjen halvparten av hva det koster. Det ytes bare bidrag til forsvarlig behandling. Hvilket materiale som benyttes bryr ikke folketrygden seg om. Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30339-tannrestaurering-uten-amalgam/#findComment-121128 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.