Gå til innhold

Hva er symptomene på sopp i underlivet? u/t

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Intens kløe og senere svie. Du trenger ikke nødvendigvis bruke Canesten, du kan skylle med noe surt f.eks. melkesyreoppløsning eller bruke Vivag som normaliserer miljøet i skjeden med melkesyrebakterier. Gjærsopp er en sopp som finnes naturlig i kroppen, mest i munnhulen faktisk :o) Hvis miljøet i underlivet går fra surt til basisk, trives soppen som allerede er der veldig godt og starter å formere seg, det er da du merker den.

Vask med f.eks. Lactacyd såpe eller i krisetilfeller tilsett litt sitronsaft i vaskevannet og vask med det. Jeg synes Canesten skal spares til intet annet nytter...

Å, jeg elsker det - når damene begynner å diskutere sopp i underlivet...

Er det rart vi gutta trives med høyrehånda, sier nå jeg...

Har det falt deg inn at det i svært mange tilfeller er dere kjekkasene som har skylda? Det - i seg selv - skulle være grunn god nok til at vi damene holder oss til squashen vår. Og dere fortsetter å bruke tunga til å lepje sursild og yoghurt. Det er når dere fratar tunga og munnen forøvrig dens opprinnelige oppgave - å tilføre de små kroppene deres næring - at vi damene får gjærsopputbrudd.

Gjør som dere kan best, sleng med leppa men helst ikke i nærheten av oss. Bare se - ikke røre. Sånn er det med den saken :o) I

miss my cucumber *s*

Annonse

Gjest tror jeg har sopp

Kløe, sårhet, hovenhet, kanskje sår hvis du klør i søvne (gjør alltid jeg), hvit klumpete cottage cheese lignede utflod uten lukt.

Kjøp canesten kombinasjonspakke - stikkpiller + salve..

God bedring! ; )

Jeg har ikke "cottage-cheese"-liknende utflod, men jeg er sår og har kløe i underlivet. Svir også av og til når jeg urinerer. Kan det være sopp?

Har hørt at hvis man vasker seg for mye og med for sterk såpe, så tar man bort det naturlige fettlaget som beskytter mot sopp. Stemmer? Tror jeg skal begynne å bruke intimsåpe. Det svir nemlig når jeg vasker meg med vanlig dusjsåpe.

Gjest (Anonymous)

Intens kløe og senere svie. Du trenger ikke nødvendigvis bruke Canesten, du kan skylle med noe surt f.eks. melkesyreoppløsning eller bruke Vivag som normaliserer miljøet i skjeden med melkesyrebakterier. Gjærsopp er en sopp som finnes naturlig i kroppen, mest i munnhulen faktisk :o) Hvis miljøet i underlivet går fra surt til basisk, trives soppen som allerede er der veldig godt og starter å formere seg, det er da du merker den.

Vask med f.eks. Lactacyd såpe eller i krisetilfeller tilsett litt sitronsaft i vaskevannet og vask med det. Jeg synes Canesten skal spares til intet annet nytter...

Kan man få sopp uten å ha hatt seksuell omgang?

Gjest lisamarie

Doktoren min anbefalte og bruke canesten hvis jeg har mistanke om sopp. Hvis det er sopp og ikke en annen ubalanse i bakteriefloraen vil feks vivag kapsler bare gjøre vondt verre!

Mette Moen, Gynekolog

UTFLOD OG KLØE

Det kommer så mange spørsmål om disse plager. Jeg har dessverre ikke kapasitet til individuell informasjon for alle. Jeg vil kort gjøre oppmerksom på de vanligste årsaker:

Alle kvinner har utflod, slimhinnene produserer sekret for å fukte systemet. I sette sekret finnes melkesyrebakterier (derav den syrlige lukten), disse bakterier holder andre mikrober borte. I noen dager før eggløsning (som kommer 14 dager før mensen) får mange kvinner et karakteristisk seigt, tråd-trekkende, klart sekret, evt med litt blod i.

Kløe og hvit klumpet utflod tyder på sopp. Den lukter ikke. Man kan uten resept få medikamenter på apoteket (stikkpiller og/eller krem).

Grålig utflod med fiskelukt kan være tegn på bakteriell vaginose (BV). Diagnosen stilles hos legen og behandlingen er tabletter eller krem til å anbringe i skjeden (begge deler på resept). Det kommer ofte tilbakefall etter noen tid.

Ved BV skal partner ikke behandles. Ved sopp skal han bare behandles hvis han har symptomer.

Utflod kan også skyldes kjønnsykdom som chlamydia eller gonore. Hvis det foreligger mulighet for smitte, bør man la seg undersøke.

En sjelden årsak er trichomonas med gult skummende utflod og kløe som også kan lukte. Denne infeksjon behandles med tabletter som er på resept og partner skal behandles.

I mange tilfeller et utflod ikke betinget av infeksjon, men en normal variasjon med rikelig sekresjon (på samme måte som arm- eller fotsvette er mer uttalt hos noen enn hos andre).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...